Haven van Antwerpen heeft extra containercapaciteit nodig

De haven van Antwerpen heeft tijdens de eerste zes maanden van dit jaar 111.385.518 ton goederen behandeld. Dat is 2,8% meer dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. De containeroverslag deed het na goede jaren wederom goed, met een stijging van 2,5% in ton. In TEU bedroeg de stijging +1,9%. Het vloeibaar massagoed, vaste waarde in de tabel van de stijgers, noteert eind juni +1,8%.

“Deze volumes tonen de noodzaak van extra containercapaciteit aan”
“We zetten deze cijfers af tegen bijzonder sterke jaren”
, zegt Jacques Vandermeiren, CEO van het Havenbedrijf. “In 2016 was de Antwerpse haven een van de weinige groeiers in de Hamburg-Le Havre Range. Als je het jaar daarop opnieuw een positief rapport kan voorleggen, mogen we daar tevreden over zijn”, aldus Vandermeiren. “Maar laat ons vooral vooruit kijken: deze volumes tonen ook de noodzaak aan extra containercapaciteit in de Antwerpse haven aan. We zullen alles in het werk blijven zetten om de havenbedrijven de zuurstof te geven die ze nodig hebben. Onze bedrijven zorgen voor werkgelegenheid, niet alleen in de haven, maar ook ver daarbuiten. Die motor van en voor tewerkstelling in Vlaanderen moeten we blijven voeden”, besluit Vandermeiren.

Vraag naar 100 tot 150 havenarbeiders
De sterke groei die de Antwerpse haven de afgelopen maanden kende, vertaalde zich in een bijkomende vraag naar havenarbeid. Daarom gaat werkgeversorganisatie CEPA op zoek naar gelegenheidsarbeiders (beter gekend als ‘pasmannen’) die bij tekorten tijdens de zomermaanden de handen uit de mouwen willen steken op de kades. Er is vraag naar ongeveer 100 tot 150 gelegenheidsarbeiders per dag. Gelegenheidsarbeiders staan vooral in voor het los- en vastmaken en het registreren van de lading.

Containers en breakbulk
De containeroverslag steeg tijdens het eerste halfjaar met 2,5% en klokte af op 61.288.264 ton. Dit komt overeen met 5.143.305 behandelde TEU (+1,9%).

Het roro-verkeer is dit jaar bezig aan een flinke opmars: +9,2% tot 2.563.466 ton. Het aantal behandelde auto’s steeg met +5,0% tot 651.363 stuks. Het conventioneel stukgoed gaat er stevig op vooruit in vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar. Eind juni stond er een overslag van 5.374.692 ton in de tabellen, goed voor een stijging van 13,0%. De behandeling van staal ging er in vergelijking met 2016 flink op vooruit (+17,6%): vooral aan de aanvoerzijde ging het hard (+24,4%) dankzij onder meer toegenomen aanvoer van staal uit India, maar ook de afvoer groeide met 8,8%.

Vloeibaar massagoed
De overslag van vloeibaar massagoed stond na zes maanden op +1,8% groei (36.043.593 ton). De overslag van ruwe aardolie (+34,0%) en chemicaliën (+1,0%) deed het goed, de behandeling van aardoliederivaten bleef met -0,5% nagenoeg status quo in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Droog massagoed
De behandeling van droog massagoed ging er tijdens de eerste twee kwartalen van dit jaar met +1,1% op vooruit. Ertsen deden het goed (+27,7%), wat niet mag verbazen gezien de toename in de staalafvoer. Ook meststoffen (+3,3%) zaten aan de kant van de stijgers. Kaoline (-10,3%) en zand en grind (-18,4%) hadden het moeilijker in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Minder maar grotere zeeschepen  
Er liepen in de afgelopen 6 maanden 7.137 zeeschepen (-1,4%) aan in Antwerpen. De bruto tonnenmaat van de schepen die Antwerpen aanliepen, steeg met 3,2% tot 205.259.923 BT.