Zandhandel Faasse laat vrachtschip ombouwen tot een TSHD

Zandhandel Faasse uit Goes heeft een zeegaand vrachtschip om laten bouwen tot een trailing suction hopper dredger (TSHD). Het schip is met 20 meter ingekort bij Scheepswerf Reimerswaal. Scheepswerf Gebr. Kooiman in Zwijndrecht heeft de conversie tot innovatieve en onderhoudsvriendelijke sleephopperzuiger verzorgd. 

Het schip heeft de naam Scald gekregen en met haar geringe diepgang en de 4 roerpropellors is het schip zeer manoeuvreerbaar en overal inzetbaar. De basis van de Scald vormt het casco van het zeegaand vrachtschip Futura Carrier. Dit schip is ontworpen met als uitgangspunten hoge efficiëntie, brandstofbesparing en een lage milieubelasting.

Begin juli 2017 is het schip opgeleverd door Scheepswerf Kooiman. De sleephopperzuiger van 79,99 meter lang en 14,10 meter breed met een diepgang van 3,90 meter is voorzien van een beuncapaciteit van 1800m3, een nieuw hefbaar stuurhuis, innovatieve mogelijkheden voor bagger-, zeef- en loswerkzaamheden. Het schip is na deze grondige verbouwing ook onderhoudsvriendelijk.

TSHD Scald gaat in 2017 en 2018 ingezet worden voor zeezandwinning voor de Belgische markt. Daaromheen is het schip beschikbaar voor andere werkzaamheden, zoals onderhouds-, verdiepings-, suppletie-, opspuit- en zandwinningswerk of combinatiewerken.