Nieuwe kade Deep Sea Terminal op Maasvlakte in gebruik

Op 6 juli heeft Rhenus Logistics officieel haar nieuwe kade aan de Deep Sea Terminal op de Maasvlakte in gebruik genomen. Er is 275 meter extra kade bijgekomen aan de oostzijde naast de 500 meter kade die het bedrijf al aan de zuidkant van de terminal in gebruik heeft.

Peter van der Steen, managing director Rhenus: “De nieuwe Oostkade geeft ons de mogelijkheid om zowel de offshore schepen van Seaway Heavy Lifting als de lijndienst van Nirint Shipping op Cuba en de Caribs gelijktijdig te kunnen bedienen. Daarom hebben wij ook een 4e havenmobiel kraan aangeschaft.”

Met de extra kade vergroot Rhenus de capaciteit en de flexibiliteit van de terminal aan de Antarcticaweg. De stuwadoor richt zich op breakbulklading (zoals pakketten staal en aluminium), projectlading en offshore-gerelateerde projecten. Vooral schepen in dat laatste segment liggen dikwijls langdurig aan de kade, waardoor de ruimte voor andere schepen beperkt is.

Allard Castelein: “Groei, dynamiek en innovatie in onze haven”
President-directeur van het Havenbedrijf Rotterdam, Allard Castelein: “Met hun ondernemerschap zorgen ze voor groei, dynamiek en innovatie in onze haven. Het betekent bovendien meer werkgelegenheid voor de regio. Goed nieuws voor iedereen.”

Goed voor een overslag van meer dan een miljoen ton per jaar
Eerder investeerde Rhenus al in de bouw van twee loodsen met een gezamenlijk oppervlakte van 54.000 vierkante meter. Het totale oppervlakte van de voormalige ro/ro-terminal bedraagt 210.000 vierkante meter; goed voor een overslag van meer dan een miljoen ton per jaar.

Rhenus in de Waalhaven
Naast de Maasvlakte-terminal heeft Rhenus ook nog een terminal in de Waalhaven in gebruik. Deze heeft een kadelengte van zo’n 900 meter en een oppervlakte van 65.000 vierkante meter oppervlak, waarvan een derde overdekt is.