Nieuwe kademuur in Gentse haven in gebruik genomen

Nieuwe kademuur aan Moervaart in de haven van Gent in gebruik genomen. Foto: Havenbedrijf Gent.

De nieuwe kademuur aan de Moervaart in de haven van Gent is in gebruik genomen. De aanpalende bedrijven kunnen voortaan gebruik maken van deze nieuwe haveninfrastructuur om vlot en veilig schepen te lossen en te laden. Het Havenbedrijf investeerde hier 10 miljoen euro in. De bedrijven rondom de Moervaartkaai zijn actief in onder meer voeding, veevoeder, bouwmaterialen en vloeibare producten zoals biobrandstoffen.

De kademuur is gebouwd over een lengte van 1 kilometer van de hoek van het Kanaal Gent-Terneuzen/Moervaart tot aan de brug van de R4-Oost over de Moervaart. De kademuur is opgebouwd uit stalen damwanden en ankers en staat 2 meter voor de oude kademuur die verouderd en aangetast is door corrosie. In de toekomst wordt het water in dit deel van de Moervaart nog op 6,30 meter diepte gebracht.

Grootste investeringen in haveninfrastructuur van de afgelopen jaren
In het najaar past het Havenbedrijf Gent de bodembescherming nog aan. Volgend jaar zal de Vlaamse overheid (afdeling Maritieme Toegang) de vaargeul nog verbreden. Deze werkzaamheden gaan zo’n 10 miljoen euro kosten. Voor het Havenbedrijf is dit een van de grootste investeringen in haveninfrastructuur van de afgelopen jaren. Investeren in en het onderhouden van haveninfrastructuur vormen een van de opdrachten van het Havenbedrijf Gent.

De Moervaart verbindt het Kanaal Gent-Terneuzen met de Durme
Het kanaal de Moervaart is 22 km lang en verbindt het Kanaal Gent-Terneuzen met de Durme. Economisch gezien heeft de Moervaart nog weinig betekenis. Enkel 1,5 km ervan wordt voor havenactiviteiten gebruikt, voor het overige is het een thuis voor de pleziervaart tussen Gent en Lokeren.

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Apr 2018 >>
MTWTFSS
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6

Maritime Industry 2018

Binnenvaart beurs Maritime Industry wordt gehouden in Evenementenhal Gorinchem op 29, 30 en 31 mei 2018. Met ruim 500 exposanten wordt de complete sector voor de binnenvaart vertegenwoordigd in de Benelux. Het exposantenprofiel bestaat uit partijen die werkzaam zijn in of voor de machinebouw, reparatie, voortstuwing, aandrijving, installatietechniek, elektrotechnische installaties, brandstoffen, verzekeringen en banken, veiligheid, communicatie, navigatie, scheepsonderdelen, handel en bevrachting, haven, infrastructuur, brancheorganisaties, media, interieurbouw, dienstverlening, scheepsbouw en afbouw.

read more >

Electric & Hybrid Marine World Expo

De Electric & Hybrid Marine World Expo wordt van 27 tot en met 29 juni 2018 in Amsterdam gehouden en is uitsluitend bedoeld voor het demonstreren van de allernieuwste elektrische en hybride voortstuwingstechnologieën, -onderdelen en -oplossingen voor de maritieme industrie.

De Electric & Hybrid Marine World Expo is een internationaal evenement met standhouders en bezoekers uit de hele wereld en het is de enige beurs en conferentie waar nieuwe efficiënte voortstuwingstechnologieën en -onderdelen worden getoond aan een publiek van ontwerpers van voortstuwingssystemen, scheepseigenaren en -operators, botenbouwers, motorfabrikanten, scheepsarchitecten en operators/bevelhebbers van militaire vloten.

Bezoekers krijgen uitsluitend puur elektrische voortstuwingssystemen, hybride systemen en uiteraard de onderdelen daarvoor te zien en de genodigden zijn degenen die verantwoordelijk zijn voor de inkoop en specificatie van scheepsmotoren en -onderdelen.

read more >

Maritieme vacatures>

Bunker Surveyor

Bunker Surveyor

MCE Marine Surveyors B.V.

lees meer →