Nieuwe kademuur in Gentse haven in gebruik genomen

Nieuwe kademuur aan Moervaart in de haven van Gent in gebruik genomen. Foto: Havenbedrijf Gent.

De nieuwe kademuur aan de Moervaart in de haven van Gent is in gebruik genomen. De aanpalende bedrijven kunnen voortaan gebruik maken van deze nieuwe haveninfrastructuur om vlot en veilig schepen te lossen en te laden. Het Havenbedrijf investeerde hier 10 miljoen euro in. De bedrijven rondom de Moervaartkaai zijn actief in onder meer voeding, veevoeder, bouwmaterialen en vloeibare producten zoals biobrandstoffen.

De kademuur is gebouwd over een lengte van 1 kilometer van de hoek van het Kanaal Gent-Terneuzen/Moervaart tot aan de brug van de R4-Oost over de Moervaart. De kademuur is opgebouwd uit stalen damwanden en ankers en staat 2 meter voor de oude kademuur die verouderd en aangetast is door corrosie. In de toekomst wordt het water in dit deel van de Moervaart nog op 6,30 meter diepte gebracht.

Grootste investeringen in haveninfrastructuur van de afgelopen jaren
In het najaar past het Havenbedrijf Gent de bodembescherming nog aan. Volgend jaar zal de Vlaamse overheid (afdeling Maritieme Toegang) de vaargeul nog verbreden. Deze werkzaamheden gaan zo’n 10 miljoen euro kosten. Voor het Havenbedrijf is dit een van de grootste investeringen in haveninfrastructuur van de afgelopen jaren. Investeren in en het onderhouden van haveninfrastructuur vormen een van de opdrachten van het Havenbedrijf Gent.

De Moervaart verbindt het Kanaal Gent-Terneuzen met de Durme
Het kanaal de Moervaart is 22 km lang en verbindt het Kanaal Gent-Terneuzen met de Durme. Economisch gezien heeft de Moervaart nog weinig betekenis. Enkel 1,5 km ervan wordt voor havenactiviteiten gebruikt, voor het overige is het een thuis voor de pleziervaart tussen Gent en Lokeren.

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Oct 2018 >>
MTWTFSS
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4

Offshore Energy Exhibition & Conference in RAI Amsterdam

Op 22, 23 en 24 oktober wordt het Offshore Energy Exhibition & Conference (OEEC) gehouden in RAI Amsterdam. Dit is Europa’s meest toonaangevende evenement voor de offshore energy sector. Het is uniek dat partijen die zich bezighouden met olie & gas, offshore wind en marine energy elkaar op één plek ontmoeten. De offshore energy sector is in transitie en OEEC biedt professionals de ideale plek om te netwerken, en na te denken over de toekomst van energiewinning op zee.

Offshore Energy Exhibition & Conference richt zich op technische, operationele en commerciële uitdagingen die gepaard gaan met de groei van de sector. Het driedaagse evenement biedt een platform waar naar schatting 570+ supply chain organisaties hun producten en services zullen tonen. Daarnaast is er gelijktijdig een conferentie dat belangrijke onderwerpen en oplossingen voor de offshore community behandelt.

Kijk voor meer informatie op www.offshore-energy.biz

read more >

EOC-Traditionele Schepen Beurs in Den Helder

Van 9 tot en met 11 november wordt de 3e editie van de EOC-Traditionele Schepen Beurs gehouden in Gebouw 66 van het Willemsoordcomplex in Den Helder. Dit jaar staat de beurs in het teken van duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen. De smaakmakers op dit evenement zijn SummerLabb en Sustainable Sailing/Substainable Boats (S-boats).

SummerLabb, een initiatief van programmamaker Jan Douwe Kroeske, is een platform dat innovatie en wetenschap naar breder publiek brengt. Jan Douwe Kroeske vult aan: “Ik heb een bijzondere band met Den Helder door mijn werk voor Jules Unlimited en de samenwerking die wij hadden in 2016 met SAIL Den Helder. Het is heerlijk om in de Kop van Noord-Holland, in de buurt van de marine en scheepvaart, te mogen werken en te praten over duurzaamheid en innovatie.”

Duurzaam varen en verbouwen
“Daarnaast sluit de deelname van SummerLabb naadloos aan bij de beurspresentatie van Jorrit Jouwsma. Met zijn Sustainable Sailing/Sustainable Boats (S-boats) kan hij laten zien wat de oplossingen zijn voor duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen,” aldus Jet Sluik, beursmanager. “Ook oudere schepen met een traditioneel uiterlijk kunnen op een duurzamere manier worden ingezet. Dit jaar hebben we al verschillende aanmeldingen die tijdens de beurs duurzame mogelijkheden willen tonen, zo ook Ruys Scheepstimmerwerken met elektrisch varen en Econoord met warmtepompen.”

EOC hoofdsponsor
Hoofdsponsor van de Traditionele Schepen Beurs is maritiem verzekeraar EOC. De prijs van een toegangskaartje bedraagt bij een boeking via onze website 9 euro per persoon. Met dit kaartje heeft de bezoeker ook gratis toegang tot het Marinemuseum, het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers en het lichtschip Texel. Bezoekers kunnen in de directe omgeving van Gebouw 66 gratis parkeren.

read more >