Rederij Vroon in financieel zwaar weer

Foto: Vroon

Vroon is door de malaise in de scheepvaart in ernstige problemen geraakt. De Zeeuwse rederij kan haar betalingsverplichtingen niet voldoen en vreest voor de continuering van het bedrijf, zo meldt Nieuwsblad Transport op basis van het jaarverslag van het bedrijf. 

In het jaarverslag staat dat het bedrijf mogelijk in 2017 en 2018 niet aan de betalingsverplichting kan voldoen. Vroon heeft de betaling van aflossing tijdelijk stop gezet en is in gesprek met experts voor een herstructureringsplan. Ook zijn zij met schuldeisers in onderhandeling en de planning is om dit voor de zomer van dit jaar af te ronden.

Daling van 15% in de omzet
Volgens de reder zijn de financiële problemen grotendeels het gevolg van de crisis in de offshore. De andere bedrijfsonderdelen presteren ‘zoals verwacht’. In 2016 heeft Vroon ruim 170 miljoen euro verlies geleden op een omzet van 484,4 miljoen euro, een daling van 15%. In 2015 boekte Vroon een winst van 2,6 miljoen dollar.

Vijf olietankers in de verkoop en deel van werknemers moeten op zoek naar een andere baan
Marcel van Dam, bestuurder van vakbond Nautilus zegt dat een deel van het personeel te horen heeft gekregen dat zij opzoek kunnen naar een andere baan. Aantallen worden niet genoemd. Nederlands personeel wordt steeds vaker vervangen door goedkoper buitenlands personeel. “Ook probeert het bedrijf in recordtempo vijf olietankers te verkopen”, aldus Van Dam tegen fd.nl. Twee zijn er inmiddels verkocht.

Vroon is een van de grootste rederijen van Nederland met zo’n 4000 mensen in dienst, wereldwijd. Vroon exploiteert 174 zeeschepen wereldwijd waarvan een klein deel onder de Nederlandse vlag. Het bedrijf is opgericht in 1890 en van oorsprong een Zeeuws familiebedrijf.

 

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Sep 2018 >>
MTWTFSS
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Offshore Energy Exhibition & Conference in RAI Amsterdam

Op 22, 23 en 24 oktober wordt het Offshore Energy Exhibition & Conference (OEEC) gehouden in RAI Amsterdam. Dit is Europa’s meest toonaangevende evenement voor de offshore energy sector. Het is uniek dat partijen die zich bezighouden met olie & gas, offshore wind en marine energy elkaar op één plek ontmoeten. De offshore energy sector is in transitie en OEEC biedt professionals de ideale plek om te netwerken, en na te denken over de toekomst van energiewinning op zee.

Offshore Energy Exhibition & Conference richt zich op technische, operationele en commerciële uitdagingen die gepaard gaan met de groei van de sector. Het driedaagse evenement biedt een platform waar naar schatting 570+ supply chain organisaties hun producten en services zullen tonen. Daarnaast is er gelijktijdig een conferentie dat belangrijke onderwerpen en oplossingen voor de offshore community behandelt.

Kijk voor meer informatie op www.offshore-energy.biz

read more >

EOC-Traditionele Schepen Beurs in Den Helder

Van 9 tot en met 11 november wordt de 3e editie van de EOC-Traditionele Schepen Beurs gehouden in Gebouw 66 van het Willemsoordcomplex in Den Helder. Dit jaar staat de beurs in het teken van duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen. De smaakmakers op dit evenement zijn SummerLabb en Sustainable Sailing/Substainable Boats (S-boats).

SummerLabb, een initiatief van programmamaker Jan Douwe Kroeske, is een platform dat innovatie en wetenschap naar breder publiek brengt. Jan Douwe Kroeske vult aan: “Ik heb een bijzondere band met Den Helder door mijn werk voor Jules Unlimited en de samenwerking die wij hadden in 2016 met SAIL Den Helder. Het is heerlijk om in de Kop van Noord-Holland, in de buurt van de marine en scheepvaart, te mogen werken en te praten over duurzaamheid en innovatie.”

Duurzaam varen en verbouwen
“Daarnaast sluit de deelname van SummerLabb naadloos aan bij de beurspresentatie van Jorrit Jouwsma. Met zijn Sustainable Sailing/Sustainable Boats (S-boats) kan hij laten zien wat de oplossingen zijn voor duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen,” aldus Jet Sluik, beursmanager. “Ook oudere schepen met een traditioneel uiterlijk kunnen op een duurzamere manier worden ingezet. Dit jaar hebben we al verschillende aanmeldingen die tijdens de beurs duurzame mogelijkheden willen tonen, zo ook Ruys Scheepstimmerwerken met elektrisch varen en Econoord met warmtepompen.”

EOC hoofdsponsor
Hoofdsponsor van de Traditionele Schepen Beurs is maritiem verzekeraar EOC. De prijs van een toegangskaartje bedraagt bij een boeking via onze website 9 euro per persoon. Met dit kaartje heeft de bezoeker ook gratis toegang tot het Marinemuseum, het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers en het lichtschip Texel. Bezoekers kunnen in de directe omgeving van Gebouw 66 gratis parkeren.

read more >