Tweede Maasvlakte zorgt voor groeispurt in containeroverslag

Het Havenbedrijf Rotterdam maakte bij de aankomst van containerreus MOL Triumph bekend dat er een groei van 10% in de containeroverslag zit in de eerste 4 maanden van dit jaar. De groei zit voornamelijk in de containerterminals op de Tweede Maasvlakte. En doordat de meeste grote rederijen Rotterdam in hun vaarschema’s hebben opgenomen. 

Het nieuwe schip Mol Triumph kan ruim 20.000 containers vervoeren en is op dit moment het grootste schip wat Europa aan doet. Rotterdam is de enige haven in Europa die berekend is op deze megaschepen. Het is nog maar 10 jaar geleden dat de grootste schepen zo’n 10.000 containers vervoerde.

Volautomatische containerterminals zijn goed op stoom 
Voorheen verloor Rotterdam veel lading aan Antwerpen en Hamburg door de langdurige kinderziektes op de volautomatische containerterminal. Inmiddels zijn de problemen opgelost en zijn de containerterminals op de Tweede Maasvlakte goed op stoom gekomen volgens het Havenbedrijf.

Havenbedrijf verwacht groei van 3% in 2017
Het Havenbedrijf verwacht en forse stijging in het marktaandeel en verwacht een groei van minstens 3 % dit jaar tegenover de 1 % van vorig jaar.

Havenbedrijf investeert in Container Exchange Route (CER)
Het havenbedrijf investeert 100 miljoen euro in de aanleg van de CER. Door de CER wordt het uitwisselen van containers tussen de diepzeeterminals op de Maasvlakte efficiënter. Er komen speciaal afgesloten verbindingswegen met transportkarren die de containers gaan vervoeren naar een andere terminal. Nu zijn daar nog vrachtwagens en binnenvaartschepen voor nodig wat voor vertragingen kan zorgen. Dit najaar gaat de aanleg van CER van start.

CER Noodzakelijk
Volgens het Havenbedrijf is de CER noodzakelijk, zeker nu de nieuwe terminals zo goed draaien.