Volgens One Sea is autonome zeevaart in 2025 een feit

Foto: One Sea.

One Sea, een samenwerkingsverband van topspelers uit de maritieme industrie en IT-wereld, werken samen aan het eerste systeem ter wereld voor zeeschepen die autonoom moeten gaan varen. De gezamenlijke visie van de ‘ecosysteempartners’ is om binnen 3 jaar volledig op afstand bestuurbare schepen te laten varen in de Oostzee. De planning is om in 2025 het commercieel autonoom varen gerealiseerd te hebben.

Harri Kulmala, CEO van DIMECC: “One Sea ecosystem is de natuurlijke vervolgstap in de digitale transformatie in de maritieme industrie. Er zijn al verschillende bedrijfsinitiatieven in het autonome zeevaart gestart en er zullen er meer volgen. De initiatiefnemers van One Sea zijn voorlopers op hun terrein en doordat ons ecosysteem industriegericht is verschilt dit van de academische initiatieven. One Sea is verzekerd voor een goed onderzocht, getest en hoogwaardig autonoom zeevaart netwerk”.

Alle deelnemende bedrijven van One Sea zijn gestart met het ontwikkelen van software, producten en oplossingen voor het autonoom varen.

Stappenplan met tijdlijn naar 2025
One Sea heeft een stappenplan ontwikkeld met een tijdlijn naar 2025 om het autonoom dan gerealiseerd te hebben. In het plan zijn belangrijke thema’s opgenomen die onderzocht en behandelt moeten worden zoals het minimaliseren van ongevallen, het minimaal belasten van het milieu, de mogelijkheden voor efficiëntieverbetering en nieuwe commerciële ondernemingen. Dit stappenplan is opgenomen en gecontroleerd door een nationale raadgevende raad en een internationale adviesraad.

Regelgeving moet tempo verhogen 
Volgens One Sea zullen de regelgevers hun tempo moeten aanpassen om nieuwe regelgeving goed te keuren. De technologieën gaan zo snel vooruit dat de regels en voorschriften achter lopen. Gelukkig doen de vooruitziende nationale en internationale eenheden hun uiterste best om autonome zeevaart binnen deze korte tijdlijn mogelijk te maken.

Voortdurend onderzoek en discussie 
Daarnaast werkt One Sea, Autonomous Maritime Ecosystem, momenteel aan routekaarten rond thema’s zoals Operationeel, Technisch, Veiligheid, Regulatie, Traffic Control en Ethisch. Deze roadmaps worden op termijn aan het publiek en de maritieme sectoren voorgelegd. Er is voortdurend onderzoek en discussies met verwante partijen over elk van de thema’s en gezamenlijk willen zij in 2025 de commerciële autonome zeevaart mogelijk maken.

De oprichters van One Sea
Het One Sea ecosysteem is in 2016 opgericht en bestaat uit een samenwerking van grote spelers uit verschillende industrieën die gezamenlijke het doel hebben van autonoom varen. De oprichters van het Autonomous Maritime Ecosystem van One Sea zijn ABB, Corgotec (MacGregor en Kalmar), Ericsson, Meyer Turku, Rolls-Royce, Tieto en Wärtsilä. De vereniging van Finse Marine Industries ondersteunt het werk en het Finse financieringsagentschap Tekes heeft geïnvesteerd in het ecosysteem. De leider van One Sea is DIMECC.

 

 

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Jul 2018 >>
MTWTFSS
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5

Gentse Feesten met gratis rondvaarten

North Sea Port organiseert ook dit jaar tijdens de Gentse Feesten haar traditionele rondvaarten in het havengebied van Gent. Van zaterdag 14 tot en met zondag 22 juli 2017 vaart het havenjacht ‘Jacob van Artevelde’ maar liefst drie keer per dag het havengebied in. In totaal kunnen 2.500 passagiers vanop het water het havengebied van binnenuit beleven. De rondvaarten zijn helemaal gratis, maar vooraf inschrijven is wel verplicht.

Vertrek aan de Rigakaai
De ‘Jacob van Artevelde’ vertrekt vanaf de Rigakaai (tegenover ‘Weba’ en ‘Decathlon’) in het Gentse havengebied. Er zijn drie afvaarten per dag: om 10.30 uur, om 13.30 uur en om 16 uur. De trip duurt anderhalf uur. Tijdens de rondvaart geeft een gids uitleg over de haven en over wat er op de kaaien en het water te zien is. Per rondvaart kunnen er 90 passagiers aan boord. In totaal zullen zo bijna 2.500 passagiers het havengebied ontdekken.

Wel even inschrijven
Kijk op www.northseaport.com/rondvaarten voor meer informatie en reserveringen.

read more >

Offshore Energy Exhibition & Conference in RAI Amsterdam

Op 22, 23 en 24 oktober wordt het Offshore Energy Exhibition & Conference (OEEC) gehouden in RAI Amsterdam. Dit is Europa’s meest toonaangevende evenement voor de offshore energy sector. Het is uniek dat partijen die zich bezighouden met olie & gas, offshore wind en marine energy elkaar op één plek ontmoeten. De offshore energy sector is in transitie en OEEC biedt professionals de ideale plek om te netwerken, en na te denken over de toekomst van energiewinning op zee.

Offshore Energy Exhibition & Conference richt zich op technische, operationele en commerciële uitdagingen die gepaard gaan met de groei van de sector. Het driedaagse evenement biedt een platform waar naar schatting 570+ supply chain organisaties hun producten en services zullen tonen. Daarnaast is er gelijktijdig een conferentie dat belangrijke onderwerpen en oplossingen voor de offshore community behandelt.

Kijk voor meer informatie op www.offshore-energy.biz

read more >

EOC-Traditionele Schepen Beurs in Den Helder

Van 9 tot en met 11 november wordt de 3e editie van de EOC-Traditionele Schepen Beurs gehouden in Gebouw 66 van het Willemsoordcomplex in Den Helder. Dit jaar staat de beurs in het teken van duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen. De smaakmakers op dit evenement zijn SummerLabb en Sustainable Sailing/Substainable Boats (S-boats).

SummerLabb, een initiatief van programmamaker Jan Douwe Kroeske, is een platform dat innovatie en wetenschap naar breder publiek brengt. Jan Douwe Kroeske vult aan: “Ik heb een bijzondere band met Den Helder door mijn werk voor Jules Unlimited en de samenwerking die wij hadden in 2016 met SAIL Den Helder. Het is heerlijk om in de Kop van Noord-Holland, in de buurt van de marine en scheepvaart, te mogen werken en te praten over duurzaamheid en innovatie.”

Duurzaam varen en verbouwen
“Daarnaast sluit de deelname van SummerLabb naadloos aan bij de beurspresentatie van Jorrit Jouwsma. Met zijn Sustainable Sailing/Sustainable Boats (S-boats) kan hij laten zien wat de oplossingen zijn voor duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen,” aldus Jet Sluik, beursmanager. “Ook oudere schepen met een traditioneel uiterlijk kunnen op een duurzamere manier worden ingezet. Dit jaar hebben we al verschillende aanmeldingen die tijdens de beurs duurzame mogelijkheden willen tonen, zo ook Ruys Scheepstimmerwerken met elektrisch varen en Econoord met warmtepompen.”

EOC hoofdsponsor
Hoofdsponsor van de Traditionele Schepen Beurs is maritiem verzekeraar EOC. De prijs van een toegangskaartje bedraagt bij een boeking via onze website 9 euro per persoon. Met dit kaartje heeft de bezoeker ook gratis toegang tot het Marinemuseum, het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers en het lichtschip Texel. Bezoekers kunnen in de directe omgeving van Gebouw 66 gratis parkeren.

read more >