Volgens One Sea is autonome zeevaart in 2025 een feit

Foto: One Sea.

One Sea, een samenwerkingsverband van topspelers uit de maritieme industrie en IT-wereld, werken samen aan het eerste systeem ter wereld voor zeeschepen die autonoom moeten gaan varen. De gezamenlijke visie van de ‘ecosysteempartners’ is om binnen 3 jaar volledig op afstand bestuurbare schepen te laten varen in de Oostzee. De planning is om in 2025 het commercieel autonoom varen gerealiseerd te hebben.

Harri Kulmala, CEO van DIMECC: “One Sea ecosystem is de natuurlijke vervolgstap in de digitale transformatie in de maritieme industrie. Er zijn al verschillende bedrijfsinitiatieven in het autonome zeevaart gestart en er zullen er meer volgen. De initiatiefnemers van One Sea zijn voorlopers op hun terrein en doordat ons ecosysteem industriegericht is verschilt dit van de academische initiatieven. One Sea is verzekerd voor een goed onderzocht, getest en hoogwaardig autonoom zeevaart netwerk”.

Alle deelnemende bedrijven van One Sea zijn gestart met het ontwikkelen van software, producten en oplossingen voor het autonoom varen.

Stappenplan met tijdlijn naar 2025
One Sea heeft een stappenplan ontwikkeld met een tijdlijn naar 2025 om het autonoom dan gerealiseerd te hebben. In het plan zijn belangrijke thema’s opgenomen die onderzocht en behandelt moeten worden zoals het minimaliseren van ongevallen, het minimaal belasten van het milieu, de mogelijkheden voor efficiëntieverbetering en nieuwe commerciële ondernemingen. Dit stappenplan is opgenomen en gecontroleerd door een nationale raadgevende raad en een internationale adviesraad.

Regelgeving moet tempo verhogen 
Volgens One Sea zullen de regelgevers hun tempo moeten aanpassen om nieuwe regelgeving goed te keuren. De technologieën gaan zo snel vooruit dat de regels en voorschriften achter lopen. Gelukkig doen de vooruitziende nationale en internationale eenheden hun uiterste best om autonome zeevaart binnen deze korte tijdlijn mogelijk te maken.

Voortdurend onderzoek en discussie 
Daarnaast werkt One Sea, Autonomous Maritime Ecosystem, momenteel aan routekaarten rond thema’s zoals Operationeel, Technisch, Veiligheid, Regulatie, Traffic Control en Ethisch. Deze roadmaps worden op termijn aan het publiek en de maritieme sectoren voorgelegd. Er is voortdurend onderzoek en discussies met verwante partijen over elk van de thema’s en gezamenlijk willen zij in 2025 de commerciële autonome zeevaart mogelijk maken.

De oprichters van One Sea
Het One Sea ecosysteem is in 2016 opgericht en bestaat uit een samenwerking van grote spelers uit verschillende industrieën die gezamenlijke het doel hebben van autonoom varen. De oprichters van het Autonomous Maritime Ecosystem van One Sea zijn ABB, Corgotec (MacGregor en Kalmar), Ericsson, Meyer Turku, Rolls-Royce, Tieto en Wärtsilä. De vereniging van Finse Marine Industries ondersteunt het werk en het Finse financieringsagentschap Tekes heeft geïnvesteerd in het ecosysteem. De leider van One Sea is DIMECC.

 

 

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Jan 2018 >>
MTWTFSS
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4

Tentoonstelling over Abel Tasman 

Precies 375 jaar geleden vertrok Lutjegaster Abel Tasman vanuit Batavia met twee schepen – De Heemskerck en de Zeehaen – en 110 man aan boord richting het onbekende Zuidland. Een reis die enorme ontdekkingen op zou leveren, waaronder het gebied dat later Tasmanië zou worden genoemd. In het Noordelijk Scheepvaartmuseum is van 25 november t/m 18 februari de tentoonstelling ‘Abel Tasman – Welkom aan boord!’ te zien. In de tentoonstelling wordt er terug gekeken op deze reis en wordt het leven aan boord getoond aan de hand van drie vertellers.

De ontdekkingsreizen van de Nederlanders in de 17e eeuw betekenden een grote aanslag op Portugal en Spanje die de zeehandel in handen hadden. Ook Abel Tasman werd door de Vereenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) erop uitgezonden om het  onbekende Zuidland te openen voor handel. Hij ontdekte op zijn reizen tussen 1642 en 1644 Tasmanië, Nieuw-Zeeland en Tongatapu en bracht grote delen van Australië in kaart. In ‘Abel Tasman –Welkom aan boord!’ laten drie vertellers de bezoeker kennismaken met Abel Tasmans scheepsreis met De Heemskerck. Scheepstimmerman Jacobs, navigator Visscher en barbier Haelbos vertellen over het doel van de expeditie, de verkenning van de kust en plaatsbepaling als navigator en het leven aan boord en ontmoetingen met eilandbewoners.

Het Noordelijk Scheepvaartmuseum verandert de komende jaren van maritiem museum naar het historisch museum van Groningen.

 

read more >

Maritime & Offshore Career Event 28 maart 2018

De datum voor de 12e editie van het Navingo Maritime & Offshore Career Event (MOCE) is bekend: woensdag 28 maart 2018. Na intensief overleg met diverse opleidingen en bedrijven is deze datum als beste optie geselecteerd. WTC Rotterdam staat deze dag geheel in het teken van het grootste en meest complete carrière-event in de maritieme, offshore en energie sector van Europa. De organisatie, Navingo BV, verwacht ook dit jaar weer bezoekers uit binnen- en buitenland en mooie namen onder de exposanten te verwelkomen.

Investeren in de toekomst
De Nederlandse maritieme en offshore energie industrie dankt haar wereldwijde positie aan de vele innovaties die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden. Zonder goed opgeleid en gekwalificeerd personeel waren deze innovaties niet mogelijk geweest. Om deze positie te behouden is het belangrijk om de verschillende functies binnen de sector op alle niveaus en binnen elke carrièrefase te presenteren en te laten zien wat deze industrie zo aantrekkelijk maakt om in te werken. Als platform voor zowel carrière als opleiding is MOCE een belangrijk onderdeel van de missie om technische en nautische expertise in de sector te behouden.

Ruime aandacht voor persoonlijk contact
In 2017 ging MOCE de verdieping in met een omvangrijk inhoudelijk programma waarin relevante thema’s werden uitgelicht en er ruimte was voor discussie. De meer dan 100 partners gebruikten MOCE als het platform om te laten zien waar zij als bedrijf voor staan. De ruim 3500 bezoekers konden op de beursvloer de deelnemende bedrijven spreken maar kregen eveneens de kans om aan te schuiven bij interessante Master Classes of trainingen van de desbetreffende bedrijven. Ook in de volgende editie zal er ruim aandacht zijn voor persoonlijk contact en het ‘matchen’ van bezoekers met bedrijven.

Blijf up-to-date
Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief, like ons op Facebook en volg ons op Twitter.

read more >

Maritieme vacatures>

Bunker Surveyor

Bunker Surveyor

MCE Marine Surveyors B.V.

lees meer →