Jaarverslag: Maritieme sector toont veerkracht in zwaar weer

Foto: NMT

De wereldwijde scheepsbouw en -reparatie zit sinds eind 2015 in een zware crisis. De orderintake is in 2016 dramatisch gedaald naar een niveau dat de laatste 25 jaar niet meer is gezien. Oorzaken zijn duidelijk; overcapaciteit van scheepsruimte, afname groei wereldhandel en een lage olieprijs in combinatie met een jarenlang sterk gegroeide offshorevloot. In deze sombere realiteit hebben de innovatieve Nederlandse scheepsbouwers en maritieme toeleveranciers zich in 2016 kranig geweerd. De omzetdaling bleef beperkt tot 14 procent.

Sinds de jaren ‘70 van de vorige eeuw heeft de Nederlandse maritiem-technologische sector veel ups en downs gekend. Afschalen, opschalen, en tegelijk inzetten op innoveren. Ook nu weer is het noodzakelijk in te grijpen in de bezetting van de organisaties. Het begon met kleine aanpassingen eind 2015 en kwam in de tweede helft van 2016 meer in de openbaarheid doordat ingrijpendere maatregelen getroffen moesten worden. De werkgelegenheid daalde in 2016 van 31.100 naar 29.400 FTE’s. Het saneringsproces loopt nog door tot in 2017.

Omzetverlies van bijna 14%
Nederlandse werven en toeleveranciers boekten in 2016 een omzetverlies van bijna 14 procent. In 2015 bedroeg de totale omzet €8,2 miljard in 2016 was dit €7,1 miljard. De vooruitzichten zijn moeilijk in te schatten. Hoewel gemiddeld de trend krimpend is, zijn er nog steeds niche markten waar Nederland (en Europa) het uitzonderlijk goed doen zoals de megajachtbouw, visserij, marinebouw, het baggersegment en de cruise industrie (inclusief riviercruises).

Vergroenen wereldscheepvaart
Voorzitter van brancheorganisatie Netherlands Maritime Technology Hans Voorneveld: “De Nederlandse maritiem-technologische sector heeft vaker haar veerkracht getoond en zal ook deze crisis doorstaan. Onze scheepsbouwers en maritieme toeleveranciers zijn flexibel, innovatief en hebben de oplossingen in huis om de wereldscheepvaart compleet te vergroenen. Onze sector is in staat een belangrijke bijdrage te leveren aan de nakoming van de Parijse akkoorden. Een opdracht aan onszelf, die we graag vormgeven in partnerschap met de overheid. Een eerste aanzet daarvoor is al gegeven door de toekenning van de SDS-regeling voor het toepassen van duurzame technologieën bij nieuwbouw en verbouw van schepen. Technologieën die ook ingezet kunnen worden op de exportmarkten.”

De Nederlandse Scheepsbouwcluster 2016
De Nederlandse maritiem-technologische sector behaalde in 2016 een omzet van €7,1 miljard (2015: €8,2 miljard) en de totale werkgelegenheid bedroeg 29.434 fte (2015: 31.108 fte).

Zeescheepsnieuwbouw
In totaal zijn er in 2016 72 zeegaande schepen opgeleverd (2015: 63). De orderintake betrof 42 schepen (2015: 64 schepen) met een waarde van € 642 miljoen (2015: €693 miljoen). Het exportaandeel bedroeg 79% (2015: 83%).

Maritieme toeleveranciers
De maritieme omzet van de circa 670 Nederlandse maritieme toeleveranciers bedroeg in 2016 €3,5 miljard (2015: €4,2 miljard). De totale werkgelegenheid in de Nederlandse maritieme toelevering is 17.031 voltijds arbeidsplaatsen (2015: 18.005 fte). Daarnaast waren gemiddeld 1.590 fte aan tijdelijke krachten aan het werk bij de maritieme toeleveranciers gedurende 2016.

Zeescheepsreparatie
De omzet bedroeg in 2016 €442 miljoen (2015: €562 miljoen). De werkgelegenheid bedroeg 2.020 fte (2015: 2.231 fte).

Binnenvaart, visserij en kleine zeegaande schepen
In 2016 werden er 116 schepen (2015: 111 schepen) opgeleverd. De orderportefeuille bedroeg per 31 december 2016 126 schepen (2015: 128 schepen).

Superjachtbouw
In 2016 zijn 19 superjachten opgeleverd (2015: 23 superjachten) met een waarde van €1 miljard (2015: €1,1 miljard) en 17 nieuwe opdrachten zijn genoteerd (2015: 28) met een waarde van bijna €1,3 miljard (2015: €1,1 miljard). De orderportefeuille betrof eind december 66 superjachten (2015: 72 superjachten) met een waarde van bijna €4,6 miljard (2015: €4,2 miljard).

Bovenstaande cijfers werden op 18 mei 2017 tijdens de NMT Netwerkbijeenkomst van brancheorganisatie Netherlands Maritime Technology gepresenteerd.

Download het Sectorjaarverslag 2016.

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Feb 2018 >>
MTWTFSS
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 1 2 3 4

HISWA Amsterdam Boat Show

De HISWA vindt plaats van woensdag 7 t/m zondag 11 maart 2018 in RAI Amsterdam. De HISWA Amsterdam Boat Show is het grootste jaarlijkse evenement van Nederland op het gebied van watersport, lifestyle en recreatie. Met honderden boten, een uitgebreid aanbod onderdelen & accessoires voor ieder type boot, lifestyle & recreatie en een boordevol kennis- en activiteitenprogramma, is de HISWA de perfecte start van het nieuwe watersportseizoen voor iedere (aankomend) watersporter.

read more >

Maritime & Offshore Career Event 28 maart 2018

De datum voor de 12e editie van het Navingo Maritime & Offshore Career Event (MOCE) is bekend: woensdag 28 maart 2018. Na intensief overleg met diverse opleidingen en bedrijven is deze datum als beste optie geselecteerd. WTC Rotterdam staat deze dag geheel in het teken van het grootste en meest complete carrière-event in de maritieme, offshore en energie sector van Europa. De organisatie, Navingo BV, verwacht ook dit jaar weer bezoekers uit binnen- en buitenland en mooie namen onder de exposanten te verwelkomen.

Investeren in de toekomst
De Nederlandse maritieme en offshore energie industrie dankt haar wereldwijde positie aan de vele innovaties die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden. Zonder goed opgeleid en gekwalificeerd personeel waren deze innovaties niet mogelijk geweest. Om deze positie te behouden is het belangrijk om de verschillende functies binnen de sector op alle niveaus en binnen elke carrièrefase te presenteren en te laten zien wat deze industrie zo aantrekkelijk maakt om in te werken. Als platform voor zowel carrière als opleiding is MOCE een belangrijk onderdeel van de missie om technische en nautische expertise in de sector te behouden.

Ruime aandacht voor persoonlijk contact
In 2017 ging MOCE de verdieping in met een omvangrijk inhoudelijk programma waarin relevante thema’s werden uitgelicht en er ruimte was voor discussie. De meer dan 100 partners gebruikten MOCE als het platform om te laten zien waar zij als bedrijf voor staan. De ruim 3500 bezoekers konden op de beursvloer de deelnemende bedrijven spreken maar kregen eveneens de kans om aan te schuiven bij interessante Master Classes of trainingen van de desbetreffende bedrijven. Ook in de volgende editie zal er ruim aandacht zijn voor persoonlijk contact en het ‘matchen’ van bezoekers met bedrijven.

Blijf up-to-date
Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief, like ons op Facebook en volg ons op Twitter.

read more >

Maritime Industry 2018

Binnenvaart beurs Maritime Industry wordt gehouden in Evenementenhal Gorinchem op 29, 30 en 31 mei 2018. Met ruim 500 exposanten wordt de complete sector voor de binnenvaart vertegenwoordigd in de Benelux. Het exposantenprofiel bestaat uit partijen die werkzaam zijn in of voor de machinebouw, reparatie, voortstuwing, aandrijving, installatietechniek, elektrotechnische installaties, brandstoffen, verzekeringen en banken, veiligheid, communicatie, navigatie, scheepsonderdelen, handel en bevrachting, haven, infrastructuur, brancheorganisaties, media, interieurbouw, dienstverlening, scheepsbouw en afbouw.

read more >

Maritieme vacatures>

Bunker Surveyor

Bunker Surveyor

MCE Marine Surveyors B.V.

lees meer →