Gedurfde nieuwe visie van Volvo Ocean Race

Foto: Ainhoa Sanchez, Volvo Ocean Race.

Op donderdag 18 mei kondigde de Volvo Ocean Race een reeks radicale initiatieven aan, die van de race de zwaarste allround beproeving in het professionele zeilen maken. De raceorganisatoren presenteerde tijdens het live-evenement in het Volvo Museum in Göteborg de gedurfde visie voor het komende decennium.

Tot de hoogtepunten behoort de keuze van de nieuwe 60-voet (18,29 meter), door foils (vleugels) ondersteunde, One Design monohull racejacht, ontworpen door de Fransman Guillaume Verdier. Plus de introductie van een 32-50 voet (10-15m) One Design ‘vliegende’ catamaran voor de havenraces. De zee-etappes blijven doorslaggevend voor de eindzege in de Volvo Ocean Race, maar de wedstrijdserie langs de kust gaat zwaarder meetellen dan op dit moment. Om in de toekomst te winnen, is expertise in zowel monohull oceaanracen als multihull racen in havenwedstrijden nodig. Beide competities worden in essentie door dezelfde bemanning gevaren.

Ultieme test voor zeilers
Na de editie van 2017-18 zal de Volvo Ocean Race worden betwist in een combinatie van een 60-voet (18.29 m) foil-ondersteunde monohull voor de zee-etappes en een 32-50 voet ‘vliegende’ catamaran voor gebruik in de In-Port Race Series. Samen zullen ze de Volvo Ocean Race neerzetten als de ultieme allround test in de zeilsport en de reputatie als dé beproeving voor een professioneel zeilteam versterken.

“Drie rompen, maar niet zoals je het wellicht had verwacht”, zei Volvo Ocea Race CEP Mark Turner naar aanleiding van de bekendmaking van de volgende generatie One Design boten. Hij refereert aan de lastige beslissing om de zee-etappes met monohull of multihull te gaan varen. “We hebben veel discussie gevoerd over multihull versus monohull en de uiteindelijke oplossing is om beide te doen. Er komen dus drie rompen in toekomstige edities: een monohull ondersteund door foils en een vliegende catamaran”, aldus Volvo Ocean Race CEO Mark Turner.

“De Volvo Ocean Race is voor een team altijd de ultieme test geweest. Met deze veranderingen, samen de meest radicale sinds het begin in 1973, brengen we de race naar een volgend niveau. De obsessie die menig generatie zeilers heeft gedreven om alles opzij te zetten om de Volvo Ocean Race te winnen blijft, maar om de trofee te bemachtigen zijn meer deskundigheid, toewijding en opoffering nodig.”

Non-stop etappe rond Antarctica
Nieuwe raceparcours en stopover formats: de race plant grote veranderingen in het raceparcours en de stopover formats voor het komende decennium. Hoewel de race zich heeft gecommitteerd aan nog twee starts vanuit haar thuisbasis en belangrijke partner Alicante, zouden toekomstige edities buiten Europa kunnen starten en finishen. Ook een non-stop etappe rond Antarctica of zelfs een non-stop race rondom de wereld behoren tot de mogelijkheden. Ondanks dat de routes kunnen variëren, committeert de race zich aan het bezoeken van Noord-Amerika, Zuid-Amerika, Australazië, Groot-China en tenminste vijf grote Europese markten minstens één keer per twee edities. Dat geeft commerciële duidelijkheid voor twee-cyclus plannen, zelfs als de exacte route nog niet bekend is. Daarnaast kunnen gaststeden kiezen uit een scala van flexibele stopover formats, variërend van 24-48 uur pit-stop tot kortere tussenstops van vijf dagen tot de traditionele ‘twee weekend’ stopovers met volledige activatie. Het bid proces voor de komende drie edities begint vandaag

Elke twee jaar een race
Jaarlijkse race-activiteit /potentiële verschuiving naar tweejarige cyclus: het Volvo Ocean Race bestuur heeft racemanagement gevraagd te kijken naar de haalbaarheid van het verschuiven van de race naar een tweejarige cyclus. Dat proces is nog niet afgerond, maar het is al wel zeker dat in de toekomst elk kalenderjaar race-activiteiten zullen plaatsvinden. Dat is een duidelijke evolutie van de huidige situatie met een gat van meer dan twee jaar tussen de edities.

Duurzaamheid
De race kondigde meerdere nieuwe initiatieven aan. Duurzaamheid krijgt een plek in het hart van de race met de campagne van Schone Zeeën (Clean Seas) van VN-Milieuprogramma (UN Environment) en de belangrijke samenwerkingen met 11th Hour Racing en AkzoNobel die de wereldwijde campagne aanzienlijk zullen versterken. Het platform duurzaamheid staat vanaf nu centraal in de positionering van de race.

De volgende Volvo Ocean Race start op 22 oktober 2017 vanuit Alicante en zal in totaal twaalf gaststeden op zes continenten aandoen. De teams strijden gedurende 46.000 nautische mijlen (83.000 km) tot de eindstreep in Den Haag eind juni 2018.

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Jul 2018 >>
MTWTFSS
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5

Gentse Feesten met gratis rondvaarten

North Sea Port organiseert ook dit jaar tijdens de Gentse Feesten haar traditionele rondvaarten in het havengebied van Gent. Van zaterdag 14 tot en met zondag 22 juli 2017 vaart het havenjacht ‘Jacob van Artevelde’ maar liefst drie keer per dag het havengebied in. In totaal kunnen 2.500 passagiers vanop het water het havengebied van binnenuit beleven. De rondvaarten zijn helemaal gratis, maar vooraf inschrijven is wel verplicht.

Vertrek aan de Rigakaai
De ‘Jacob van Artevelde’ vertrekt vanaf de Rigakaai (tegenover ‘Weba’ en ‘Decathlon’) in het Gentse havengebied. Er zijn drie afvaarten per dag: om 10.30 uur, om 13.30 uur en om 16 uur. De trip duurt anderhalf uur. Tijdens de rondvaart geeft een gids uitleg over de haven en over wat er op de kaaien en het water te zien is. Per rondvaart kunnen er 90 passagiers aan boord. In totaal zullen zo bijna 2.500 passagiers het havengebied ontdekken.

Wel even inschrijven
Kijk op www.northseaport.com/rondvaarten voor meer informatie en reserveringen.

read more >

Offshore Energy Exhibition & Conference in RAI Amsterdam

Op 22, 23 en 24 oktober wordt het Offshore Energy Exhibition & Conference (OEEC) gehouden in RAI Amsterdam. Dit is Europa’s meest toonaangevende evenement voor de offshore energy sector. Het is uniek dat partijen die zich bezighouden met olie & gas, offshore wind en marine energy elkaar op één plek ontmoeten. De offshore energy sector is in transitie en OEEC biedt professionals de ideale plek om te netwerken, en na te denken over de toekomst van energiewinning op zee.

Offshore Energy Exhibition & Conference richt zich op technische, operationele en commerciële uitdagingen die gepaard gaan met de groei van de sector. Het driedaagse evenement biedt een platform waar naar schatting 570+ supply chain organisaties hun producten en services zullen tonen. Daarnaast is er gelijktijdig een conferentie dat belangrijke onderwerpen en oplossingen voor de offshore community behandelt.

Kijk voor meer informatie op www.offshore-energy.biz

read more >

EOC-Traditionele Schepen Beurs in Den Helder

Van 9 tot en met 11 november wordt de 3e editie van de EOC-Traditionele Schepen Beurs gehouden in Gebouw 66 van het Willemsoordcomplex in Den Helder. Dit jaar staat de beurs in het teken van duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen. De smaakmakers op dit evenement zijn SummerLabb en Sustainable Sailing/Substainable Boats (S-boats).

SummerLabb, een initiatief van programmamaker Jan Douwe Kroeske, is een platform dat innovatie en wetenschap naar breder publiek brengt. Jan Douwe Kroeske vult aan: “Ik heb een bijzondere band met Den Helder door mijn werk voor Jules Unlimited en de samenwerking die wij hadden in 2016 met SAIL Den Helder. Het is heerlijk om in de Kop van Noord-Holland, in de buurt van de marine en scheepvaart, te mogen werken en te praten over duurzaamheid en innovatie.”

Duurzaam varen en verbouwen
“Daarnaast sluit de deelname van SummerLabb naadloos aan bij de beurspresentatie van Jorrit Jouwsma. Met zijn Sustainable Sailing/Sustainable Boats (S-boats) kan hij laten zien wat de oplossingen zijn voor duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen,” aldus Jet Sluik, beursmanager. “Ook oudere schepen met een traditioneel uiterlijk kunnen op een duurzamere manier worden ingezet. Dit jaar hebben we al verschillende aanmeldingen die tijdens de beurs duurzame mogelijkheden willen tonen, zo ook Ruys Scheepstimmerwerken met elektrisch varen en Econoord met warmtepompen.”

EOC hoofdsponsor
Hoofdsponsor van de Traditionele Schepen Beurs is maritiem verzekeraar EOC. De prijs van een toegangskaartje bedraagt bij een boeking via onze website 9 euro per persoon. Met dit kaartje heeft de bezoeker ook gratis toegang tot het Marinemuseum, het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers en het lichtschip Texel. Bezoekers kunnen in de directe omgeving van Gebouw 66 gratis parkeren.

read more >