MARIN presenteert toekomstvisie ‘Better Ships, Blue Oceans!’

Strategieplan 'Beter Ships. Blue Oceans!' Foto: MARINStrategieplan 'Beter Ships. Blue Oceans!' Foto: MARIN

Deze week presenteerde MARIN (Maritiem Research Instituut Nederland) haar nieuwe Strategieplan onder de titel ‘Better Ships, Blue Oceans!’. Deze toekomstvisie richt zich op maatschappelijke uitdagingen waaraan MARIN en de maritieme sector kunnen bijdragen.

Directeur Bas Buchner: “Schoon en veilig transport over het water en duurzame energiewinning op zee vragen om kennis en innovatie. Hoe krijgen we emissieloze schepen, voorkomen we ongelukken met passagiersschepen en zetten we de zee in bij de energietransitie? Onze drijvende oplossingen voor steden en havens bieden ruimte in tijden van zeespiegelstijging en overbevolking. We hebben dus een duidelijke koers voor de toekomst. Maar we dreigen vast te lopen omdat onze Rijksbijdrage tot slechts zeven procent is gedaald.”

MARIN wil schepen schoner, slimmer en veiliger maken en bijdragen aan een duurzaam gebruik van de zee. Het project ‘Blauwdruk 2050 (de maritieme wereld voorbij de horizon)’ en de ‘Blauwe route’ binnen de Nationale Wetenschapsagenda bieden hier uitdagende toekomstperspectieven voor. Buchner: “Daarom het motto: Better Ships, Blue Oceans! Met de maritieme sector willen we uit de crisis komen door samen baanbrekende innovaties te ontwikkelen. Ook gaan we door met onze gratis testperiodes voor innovatieve MKB’ers.” MARIN wil ook echt kennispartner zijn voor de overheid. “Maritiem toegepast onderzoek is essentieel voor scheepvaartveiligheid, schoon vervoer over het water, efficiënte havens en een effectieve Koninklijke Marine. De Nederlandse verantwoordelijkheid en belangen houden niet op bij onze landsgrenzen!”

Een onafhankelijke evaluatiecommissie is enthousiast over het MARIN-onderzoek, maar uit ook grote zorgen over de financiering van MARIN: zonder investeringen op korte termijn in de strategische kennisbasis van MARIN én middelen voor het vernieuwen en uitbouwen van de onderzoeksfaciliteiten staat de vooraanstaande positie van MARIN onder grote druk.’ De Rijksbijdrage is naar de mening van de commissie ‘onder de kritieke ondergrens gezakt’. 15-20% van de omzet wordt daarbij door de commissieleden als de ondergrens gezien voor het kunnen opbouwen van een strategische kennisbasis en het bijdragen aan vroege innovaties voor de maatschappij en maritieme sector.

Lees het nieuwe Strategieplan ‘Better Ships, Blue Oceans!’.

 

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Sep 2018 >>
MTWTFSS
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Offshore Energy Exhibition & Conference in RAI Amsterdam

Op 22, 23 en 24 oktober wordt het Offshore Energy Exhibition & Conference (OEEC) gehouden in RAI Amsterdam. Dit is Europa’s meest toonaangevende evenement voor de offshore energy sector. Het is uniek dat partijen die zich bezighouden met olie & gas, offshore wind en marine energy elkaar op één plek ontmoeten. De offshore energy sector is in transitie en OEEC biedt professionals de ideale plek om te netwerken, en na te denken over de toekomst van energiewinning op zee.

Offshore Energy Exhibition & Conference richt zich op technische, operationele en commerciële uitdagingen die gepaard gaan met de groei van de sector. Het driedaagse evenement biedt een platform waar naar schatting 570+ supply chain organisaties hun producten en services zullen tonen. Daarnaast is er gelijktijdig een conferentie dat belangrijke onderwerpen en oplossingen voor de offshore community behandelt.

Kijk voor meer informatie op www.offshore-energy.biz

read more >

EOC-Traditionele Schepen Beurs in Den Helder

Van 9 tot en met 11 november wordt de 3e editie van de EOC-Traditionele Schepen Beurs gehouden in Gebouw 66 van het Willemsoordcomplex in Den Helder. Dit jaar staat de beurs in het teken van duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen. De smaakmakers op dit evenement zijn SummerLabb en Sustainable Sailing/Substainable Boats (S-boats).

SummerLabb, een initiatief van programmamaker Jan Douwe Kroeske, is een platform dat innovatie en wetenschap naar breder publiek brengt. Jan Douwe Kroeske vult aan: “Ik heb een bijzondere band met Den Helder door mijn werk voor Jules Unlimited en de samenwerking die wij hadden in 2016 met SAIL Den Helder. Het is heerlijk om in de Kop van Noord-Holland, in de buurt van de marine en scheepvaart, te mogen werken en te praten over duurzaamheid en innovatie.”

Duurzaam varen en verbouwen
“Daarnaast sluit de deelname van SummerLabb naadloos aan bij de beurspresentatie van Jorrit Jouwsma. Met zijn Sustainable Sailing/Sustainable Boats (S-boats) kan hij laten zien wat de oplossingen zijn voor duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen,” aldus Jet Sluik, beursmanager. “Ook oudere schepen met een traditioneel uiterlijk kunnen op een duurzamere manier worden ingezet. Dit jaar hebben we al verschillende aanmeldingen die tijdens de beurs duurzame mogelijkheden willen tonen, zo ook Ruys Scheepstimmerwerken met elektrisch varen en Econoord met warmtepompen.”

EOC hoofdsponsor
Hoofdsponsor van de Traditionele Schepen Beurs is maritiem verzekeraar EOC. De prijs van een toegangskaartje bedraagt bij een boeking via onze website 9 euro per persoon. Met dit kaartje heeft de bezoeker ook gratis toegang tot het Marinemuseum, het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers en het lichtschip Texel. Bezoekers kunnen in de directe omgeving van Gebouw 66 gratis parkeren.

read more >