MOCE ON AIR Talkshow: KI, Techniek en jij

Kunnen schepen straks onbemand varen? Bepaalt een robot straks waar je kunt boren naar gas en hoe? Of maakt een robot de onderhoudsplanning van een hele vloot? De maatschappij automatiseert op alle fronten en dat beïnvloedt de vraag naar technische kennis en personeel. Tijdens de middag ON AIR talkshow op MOCE werd gediscussieerd over de rol van Kunstmatige Intelligentie (KI) in de maritieme en offshore-industrie en mogelijke invloed op jouw baan- of opleidingskeuze.

Een van de panelleden, Geert Jongeling, student Maritiem Officier aan Rotterdam Mainport University, heeft een half jaar geleden onderzoek gedaan naar autonomous sailing en geeft aan dat varen zonder personeel in de toekomst mogelijk is, maar dat er nog altijd een menselijke interactie nodig zal zijn. De mens bezit een creativiteit en oplossingsgerichtheid die wij van systemen niet kunnen verlangen. Mensen zullen ook altijd op afstand nodig zijn om een oogje in het zeil te houden. “Wij moeten ernaar toewerken dat deze mensen op afstand aan de hand van een grote hoeveelheid data de juiste beslissingen weten te nemen. Vooralsnog worden binnen de scheepvaart in noodgevallen beslissingen genomen op basis van intuïtie en nog niet op basis van parameters.”

 Luister de podcast van deze talkshow:

Kennisinstituten zoals TNO zijn ook bezig met autonoom varen. Maurits Huisman, Business Developer TNO Energy, Maritime & Offshore vertelt: “Wij kijken naar de hele keten. Op het vlak van autonoom varen kijken wij niet alleen naar natuurkundige en technische aspecten, maar ook naar de human factor. Tegelijkertijd moeten wij ook rekening houden met de business case, waarom willen wij autonoom varen en wat levert het ons op? Het vereist een grote technologische investering dus deze vragen moeten worden beatwoord en daar werken wij samen met onze partners aan.” Jelle Muller werkstudent bij Nederland Maritiem Land vult aan dat de markt het nut van autonoom varen moet zien. “Bijvoorbeeld het schip van Saab neemt de rol van een mijnenveger over. Aangezien dit heel gevaarlijk werk is, wordt het nut van autonoom varen duidelijk. Het persoonlijk voordeel moet dus eerst duidelijk worden gemaakt alvorens men de business case waardevol vindt.”

Lopen wij in Nederland voorop p het gebied van autonoom varen? Huisman antwoord: “Er zijn meer landen bezig met dit onderwerp, in Scandinavië werkt men hier bijvoorbeeld ook aan, terwijl men in China zich nu meer op smart shipping. Wat Nederland wel onderscheidt is haar manier van samenwerken, voornamelijk de samenwerking tussen kennis, overheid en bedrijfsleven.”

Wat zijn de eventuele nadelen van autonoom varen? Jongeling vertelt: “Het is lastiger om een schip autonoom te laten varen dan bijvoorbeeld een auto of een trein autonoom te laten rijden. Bij een trein of auto betekent de rem intrappen automatische stilstand. Vermogen verminder aan boord van een schip, betekent dat het schip desondanks doorvaart. Daarnaast ziet een schip dingen niet aankomen, een ijsberg kun je niet altijd detecteren. Daarbij geldt dat de reactietijd aan boord van een schip ook heel anders is.”

Vanuit de zaal kwam een vraag van een eerstejaars student Maritiem Officier die graag wilde weten hoe hij een rol zou kunnen spelen in autonoom varen. Jongeling: “Wat erg belangrijk is, is dat je mee innoveert. Onderzoek doen in de richting van autonoom varen. Durven innoveren en niet bij het oude blijven. Jouw ervaring als jonge maritieme officier zal heel waardevol zijn, daar jij weet hoe het is om op zee te varen. Waarschijnlijk maak jij deel uit van de laatste generatie die op zee zal hebben gevaren. Autonome schepen zullen gemonitord moeten worden en als oud-zeevarende zit jij daarom op de juiste plek, omdat jij de data goed weet te verwerken door jouw ervaring op zee.”

Huisman vult aan dat jonge wetenschappers absoluut nodig zijn om het terrein van autonoom varen verder uit te diepen, hij zegt: “Wees welkom en doe vooral mee. Blijf op de hoogte van wat er speelt en maak carrière keuzes die bijdragen aan jou inzetbaarheid voor duurzaam. De tijd dat mensen 40 jaar bij hetzelfde bedrijf werken verandert.”

Wanneer autonoom varen van start gaat, en wellicht of de business case sterk genoeg is, zal in de toekomst blijken. Huisman gelooft er wel in dat wij het in de komende generatie wel mee zullen maken.

Bekijk of beluister hier de andere talkshows:
– MOCE On Air Talkshow: Een duurzame carriere
– MOCE On Air Talkshow: De Noordzee als energiecentrale

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Jul 2018 >>
MTWTFSS
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5

Gentse Feesten met gratis rondvaarten

North Sea Port organiseert ook dit jaar tijdens de Gentse Feesten haar traditionele rondvaarten in het havengebied van Gent. Van zaterdag 14 tot en met zondag 22 juli 2017 vaart het havenjacht ‘Jacob van Artevelde’ maar liefst drie keer per dag het havengebied in. In totaal kunnen 2.500 passagiers vanop het water het havengebied van binnenuit beleven. De rondvaarten zijn helemaal gratis, maar vooraf inschrijven is wel verplicht.

Vertrek aan de Rigakaai
De ‘Jacob van Artevelde’ vertrekt vanaf de Rigakaai (tegenover ‘Weba’ en ‘Decathlon’) in het Gentse havengebied. Er zijn drie afvaarten per dag: om 10.30 uur, om 13.30 uur en om 16 uur. De trip duurt anderhalf uur. Tijdens de rondvaart geeft een gids uitleg over de haven en over wat er op de kaaien en het water te zien is. Per rondvaart kunnen er 90 passagiers aan boord. In totaal zullen zo bijna 2.500 passagiers het havengebied ontdekken.

Wel even inschrijven
Kijk op www.northseaport.com/rondvaarten voor meer informatie en reserveringen.

read more >

Offshore Energy Exhibition & Conference in RAI Amsterdam

Op 22, 23 en 24 oktober wordt het Offshore Energy Exhibition & Conference (OEEC) gehouden in RAI Amsterdam. Dit is Europa’s meest toonaangevende evenement voor de offshore energy sector. Het is uniek dat partijen die zich bezighouden met olie & gas, offshore wind en marine energy elkaar op één plek ontmoeten. De offshore energy sector is in transitie en OEEC biedt professionals de ideale plek om te netwerken, en na te denken over de toekomst van energiewinning op zee.

Offshore Energy Exhibition & Conference richt zich op technische, operationele en commerciële uitdagingen die gepaard gaan met de groei van de sector. Het driedaagse evenement biedt een platform waar naar schatting 570+ supply chain organisaties hun producten en services zullen tonen. Daarnaast is er gelijktijdig een conferentie dat belangrijke onderwerpen en oplossingen voor de offshore community behandelt.

Kijk voor meer informatie op www.offshore-energy.biz

read more >

EOC-Traditionele Schepen Beurs in Den Helder

Van 9 tot en met 11 november wordt de 3e editie van de EOC-Traditionele Schepen Beurs gehouden in Gebouw 66 van het Willemsoordcomplex in Den Helder. Dit jaar staat de beurs in het teken van duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen. De smaakmakers op dit evenement zijn SummerLabb en Sustainable Sailing/Substainable Boats (S-boats).

SummerLabb, een initiatief van programmamaker Jan Douwe Kroeske, is een platform dat innovatie en wetenschap naar breder publiek brengt. Jan Douwe Kroeske vult aan: “Ik heb een bijzondere band met Den Helder door mijn werk voor Jules Unlimited en de samenwerking die wij hadden in 2016 met SAIL Den Helder. Het is heerlijk om in de Kop van Noord-Holland, in de buurt van de marine en scheepvaart, te mogen werken en te praten over duurzaamheid en innovatie.”

Duurzaam varen en verbouwen
“Daarnaast sluit de deelname van SummerLabb naadloos aan bij de beurspresentatie van Jorrit Jouwsma. Met zijn Sustainable Sailing/Sustainable Boats (S-boats) kan hij laten zien wat de oplossingen zijn voor duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen,” aldus Jet Sluik, beursmanager. “Ook oudere schepen met een traditioneel uiterlijk kunnen op een duurzamere manier worden ingezet. Dit jaar hebben we al verschillende aanmeldingen die tijdens de beurs duurzame mogelijkheden willen tonen, zo ook Ruys Scheepstimmerwerken met elektrisch varen en Econoord met warmtepompen.”

EOC hoofdsponsor
Hoofdsponsor van de Traditionele Schepen Beurs is maritiem verzekeraar EOC. De prijs van een toegangskaartje bedraagt bij een boeking via onze website 9 euro per persoon. Met dit kaartje heeft de bezoeker ook gratis toegang tot het Marinemuseum, het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers en het lichtschip Texel. Bezoekers kunnen in de directe omgeving van Gebouw 66 gratis parkeren.

read more >