Schade stuw Grave voor RWS inmiddels 20 miljoen

Rijkswaterstaat moet de vele miljoenen kostende reparatie van stuw Grave voor eigen rekening nemen. ‘Het zijn gewoon maatschappelijke kosten’, zegt Eric Diepstraten als directeur netwerkmanagement van Rijkswaterstaat Zuid-Nederland vrijdag 21 april tijdens een bijeenkomst op het stuw- en sluizencomplex in Neder-Asselt tegen Schuttevaer. De teller staat inmiddels op 20 miljoen euro en kan nog verder oplopen.

Op donderdagavond 29 december 2016 is bij mistig weer een binnenvaartschip, geladen met benzeen, tegen de stuw op de Maas bij Grave aangevaren. Als gevolg hiervan raakte het schip en de stuw beschadigd.

De maritieme kamer van de rechtbank in Rotterdam heeft onlangs het verzoek van de Duitse rederij GEFO om de aansprakelijkheid van het binnenvaartschip Maria Valentine, welke de schade heeft veroorzaakt, te beperken. Hierdoor moet Rijkswaterstaat de kosten zelf betalen. De rechtbank stelde het maximumbedrag waarvoor de eigenaar van de Maria Valentine bij eventuele schadeclaims aansprakelijk is, op ongeveer 912.000 euro.

Herstel stuw Grave ligt op schema
Het definitief herstel van stuw Grave ligt op schema. Volgens planning is de stuw eind juli 2017 volledig hersteld en weer operationeel. Momenteel worden er inspecties en reparaties uitgevoerd aan de betonnen constructie onder water. Hiervoor wordt een droogzetkuip gebruikt waarmee delen van de betonnen constructie tijdelijk worden drooggezet.

Deze week zijn de eerste steunberen op de bodem van de stuw geïnspecteerd en getest. Steunberen zijn de betonnen aanslagnokken onder water waar de jukken van de stuw op steunen. De herstelwerkzaamheden aan de overige steunberen duren naar verwachting nog uiterlijk 4 weken.

Droogzetkuip
Een droogzetkuip is kokervormig en wordt op de betonnen onderwaterconstructie van de stuw geplaatst, waarna het water er uitgepompt wordt. Het specifieke deel van de betonconstructie en de steunberen die geïnspecteerd en getest moeten worden, komen daardoor tijdelijk droog te staan.

Speciaal voor de werkzaamheden in Grave diende de droogzetkuip eerst aangepast te worden aan de onderkant. Normaal wordt deze droogzetkuip alleen gebruikt voor onderhoud bij de stuwen Sambeek en Belfeld. De aanpassingen aan deze droogzetkuip zijn demontabel. Het passtuk onderaan de kuip dat specifiek gemaakt is voor Grave wordt er na de herstelwerkzaamheden weer afgehaald, zodat de droogzetkuip weer ingezet kan worden bij de stuwen Sambeek en Belfeld.

Voor onderhoudswerkzaamheden aan stuw Grave wordt normaal een zogenoemde voorzetkuip gebruikt. Deze kan echter alleen gebruikt worden als de jukken in de stuw nog aanwezig zijn.

Jukken en schuiven
Momenteel worden op de werkplaats in Rotterdam de beschadigde jukken en schuiven gerepareerd en opnieuw in elkaar gezet. Zodra deze gereed zijn, worden ze weer aan de stuwbrug gemonteerd.

Testfase
Als alle nieuwe en gerepareerde onderdelen bevestigd zijn, volgt eerst nog een testperiode om te controleren of alles goed gemonteerd is en of de mechaniek goed functioneert. Als dat het geval is, kan de tijdelijke breuksteendam afgebroken worden en is de stuw weer volledig operationeel.

 

 

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Oct 2019 >>
MTWTFSS
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Geen evenementen Geen evenementen