3e kolk Prinses Beatrixsluis komt ook in Madurodam

Nog voor de zomervakantie ligt het eerste schip in de 3e kolk van de Prinses Beatrixsluis. Recent zijn de werkzaamheden aan de maquette van de Prinses Beatrixsluis in Madurodam gestart. Dankzij de aangepaste miniatuurversie van de sluis kan iedereen straks alvast op schaal zien hoe de 3e kolk er vanaf 2019 bij zal liggen.

Momenteel werken de technici van Madurodam hard aan de maquette van de 3e kolk. Hun werk heeft veel overeenkomsten met het werk van Sas van Vreeswijk in Nieuwegein. Er zijn kabels en leidingen verlegd, grond is weggegraven en ook hier wordt er beton gestort om de sluiskolk en keerwanden te maken. Door het extra ruimtebeslag zijn ook hier andere objecten zoals molens verplaatst.

Ook de Prinses Beatrixsluis wordt in oude luister hersteld
Behalve de uitbreiding met de 3e kolk, wordt ook in Madurodam de Prinses Beatrixsluis in oude luister hersteld. De niet-oorspronkelijke elementen zoals de loopbrug en het bediengebouw worden verwijderd. En in de Haagse versie van de sluis krijgen ook de witte sluiswachterswoningen straks een plek. Zij ontbraken in de huidige maquette, maar vanaf komende zomer zijn zij als bediengebouw te bewonderen, precies zoals zij er in 2019 uit komen te zien.

De oorspronkelijke maquette is in 1972 gebouwd. In 2006 zijn daar de loopbrug en het bedieningsbouw aan toegevoegd. Het geheel is op schaal 1:25 van de werkelijke afmetingen, dus ook de miniatuursluis is met een lengte van ruim 11 m nog behoorlijk groot.

Rijkswaterstaat vindt het belangrijk dat de maquettes actueel zijn
Naast de Beatrixsluis heeft Madurodam ook andere objecten van Rijkswaterstaat als maquette in het park, zoals de Oosterscheldekering en de Maeslantkering. Vanwege de educatieve waarde van deze maquettes, vindt Rijkswaterstaat het belangrijk dat zij actueel zijn.

Verbreding met 3e kolk verbetert doorstroom binnenvaart
De Prinses Beatrixsluis is de grootste monumentale binnenvaartsluis van Nederland en ligt in het Lekkanaal. Dit kanaal is de belangrijkste rechtstreekse verbinding tussen de havens van Rotterdam en Amsterdam. Omdat steeds meer schepen het Lekkanaal gebruiken, dreigt de Prinses Beatrixsluis een knelpunt te worden. Daarom zorgt Sas van Vreeswijk in opdracht van Rijkswaterstaat voor de aanleg van de 3e kolk Beatrixsluis en de verbreding van het Lekkanaal.