Containeroverslag beste kwartaal ooit in haven Rotterdam

Allard Castelein, CEO Havenbedrijf Rotterdam: “Voor containers was dit kwartaal het beste ooit en was maart een recordmaand. De Rotterdamse containerbedrijven hebben sterk gepresteerd in een markt die maar beperkt groeit. We moeten niet te vroeg juichen, maar met de voor Rotterdam gunstige nieuwe vaarschema’s die deze maand ingaan lijkt dit voor Rotterdam een goed containerjaar te worden.”

In de Rotterdamse haven zijn in het eerste kwartaal van 2017 2,0% meer goederen overgeslagen dan in dezelfde periode vorig jaar. Vooral de groei in de containersector (8,8% in volume (TEU), 10,8% in gewicht) is opvallend. Van de 11 verschillende goederensoorten lieten alleen minerale olieproducten en overig nat massagoed een afname zien. De totale hoeveelheid overgeslagen goederen nam toe tot 119,3 miljoen ton.

Meer ruwe olie en LNG en minder minerale olieproducten
In het nat massagoed werd meer ruwe olie (+2,3%; 26,6 miljoen ton) en meer LNG (+65,6%; 0,2 miljoen ton) overgeslagen. Het LNG-volume is absoluut gezien klein en schommelt sterk. Er werden minder minerale olieproducten (-11,1%; 21,7 miljoen ton) en overig nat massagoed (-9,2%; 7,0 miljoen ton) overgeslagen.

Minder doorvoer van Russische stookolie door verhoging van exportbelasting in Rusland
De daling van de olieproducten is bovenal veroorzaakt door minder doorvoer van Russische stookolie als gevolg van verhoging van de in Rusland geheven exportbelasting. Binnen de categorie overig nat massagoed is het volume chemische producten en plantaardige oliën afgenomen, het volume biobrandstoffen is juist toegenomen. In totaal daalde de overslag van nat massagoed 4,7% tot 55,6 miljoen ton.

Droog massagoed licht gestegen
Binnen het droog massagoed zijn ijzererts & schroot en kolen de belangrijkste goederensoorten. Beide stegen licht: de overslag van ijzererts & schroot met 0,5% tot 7,9 miljoen ton, de overslag van kolen met 1,5% tot 8,0 miljoen ton. De agribulk nam toe met 14,0% tot 2,9 miljoen ton. Het overig droog massagoed groeide 8,5% tot 3,0 miljoen ton. Alles bij elkaar nam de overslag van droog massagoed met 3,6% toe tot 21,7 miljoen ton.

Overslag containers nam in volume met 8,8% toe
De overslag van containers nam in gewicht met 10,8% toe tot 34,3 miljoen ton en in volume met 8,8% tot 3,3 miljoen TEU (standaardmaat voor containers). Dat is beduidend meer dan het gemiddelde in de markt. De nieuwe terminals op Maasvlakte 2 draaien steeds beter en rederijen hebben forse hoeveelheden transshipmentlading die eind 2015 – begin 2016 naar elders was verschoven weer naar Rotterdam verplaatst. Dit is te zien aan de sterke stijging (+22,4%; 5,9 miljoen ton) van het feeder-volume.

Rotterdam wordt steeds meer een draaischijf voor containers
Feederschepen brengen en halen containers met intercontinentale lading naar en van andere havens die niet rechtstreeks worden aangelopen door de intercontinentale (zogenoemde deepsea) diensten. Rotterdam wordt daarmee steeds meer een draaischijf voor containers. Deels lijken de rederijen ook te anticiperen op de nieuwe vaarschema’s die vanaf april van start zijn gegaan en die met name voor de belangrijke verbinding met het Verre Oosten gunstig zijn voor Rotterdam. De verwachting is dat het nog wel enige maanden duurt voor het effect hiervan echt duidelijk is.

Breukbulk nog steeds in de lift
Het roll on roll off verkeer zit nog steeds in de lift, inclusief dat naar Groot-Brittannië (+6,5%; 5,7 miljoen ton). Dit is vooral het gevolg van nieuwe diensten die eind vorig jaar zijn gestart. De overslag van overig stukgoed steeg zeer fors (+49,9%; 1,8 miljoen ton), met name door extra overslag van staal in de vorm van brammen. De totale overslag van het marktsegment breakbulk (roro en overig stukgoed) groeide 14,5% tot 7,6 miljoen ton.

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Jan 2018 >>
MTWTFSS
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4

Tentoonstelling over Abel Tasman 

Precies 375 jaar geleden vertrok Lutjegaster Abel Tasman vanuit Batavia met twee schepen – De Heemskerck en de Zeehaen – en 110 man aan boord richting het onbekende Zuidland. Een reis die enorme ontdekkingen op zou leveren, waaronder het gebied dat later Tasmanië zou worden genoemd. In het Noordelijk Scheepvaartmuseum is van 25 november t/m 18 februari de tentoonstelling ‘Abel Tasman – Welkom aan boord!’ te zien. In de tentoonstelling wordt er terug gekeken op deze reis en wordt het leven aan boord getoond aan de hand van drie vertellers.

De ontdekkingsreizen van de Nederlanders in de 17e eeuw betekenden een grote aanslag op Portugal en Spanje die de zeehandel in handen hadden. Ook Abel Tasman werd door de Vereenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) erop uitgezonden om het  onbekende Zuidland te openen voor handel. Hij ontdekte op zijn reizen tussen 1642 en 1644 Tasmanië, Nieuw-Zeeland en Tongatapu en bracht grote delen van Australië in kaart. In ‘Abel Tasman –Welkom aan boord!’ laten drie vertellers de bezoeker kennismaken met Abel Tasmans scheepsreis met De Heemskerck. Scheepstimmerman Jacobs, navigator Visscher en barbier Haelbos vertellen over het doel van de expeditie, de verkenning van de kust en plaatsbepaling als navigator en het leven aan boord en ontmoetingen met eilandbewoners.

Het Noordelijk Scheepvaartmuseum verandert de komende jaren van maritiem museum naar het historisch museum van Groningen.

 

read more >

Maritime & Offshore Career Event 28 maart 2018

De datum voor de 12e editie van het Navingo Maritime & Offshore Career Event (MOCE) is bekend: woensdag 28 maart 2018. Na intensief overleg met diverse opleidingen en bedrijven is deze datum als beste optie geselecteerd. WTC Rotterdam staat deze dag geheel in het teken van het grootste en meest complete carrière-event in de maritieme, offshore en energie sector van Europa. De organisatie, Navingo BV, verwacht ook dit jaar weer bezoekers uit binnen- en buitenland en mooie namen onder de exposanten te verwelkomen.

Investeren in de toekomst
De Nederlandse maritieme en offshore energie industrie dankt haar wereldwijde positie aan de vele innovaties die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden. Zonder goed opgeleid en gekwalificeerd personeel waren deze innovaties niet mogelijk geweest. Om deze positie te behouden is het belangrijk om de verschillende functies binnen de sector op alle niveaus en binnen elke carrièrefase te presenteren en te laten zien wat deze industrie zo aantrekkelijk maakt om in te werken. Als platform voor zowel carrière als opleiding is MOCE een belangrijk onderdeel van de missie om technische en nautische expertise in de sector te behouden.

Ruime aandacht voor persoonlijk contact
In 2017 ging MOCE de verdieping in met een omvangrijk inhoudelijk programma waarin relevante thema’s werden uitgelicht en er ruimte was voor discussie. De meer dan 100 partners gebruikten MOCE als het platform om te laten zien waar zij als bedrijf voor staan. De ruim 3500 bezoekers konden op de beursvloer de deelnemende bedrijven spreken maar kregen eveneens de kans om aan te schuiven bij interessante Master Classes of trainingen van de desbetreffende bedrijven. Ook in de volgende editie zal er ruim aandacht zijn voor persoonlijk contact en het ‘matchen’ van bezoekers met bedrijven.

Blijf up-to-date
Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief, like ons op Facebook en volg ons op Twitter.

read more >

Maritieme vacatures>

Bunker Surveyor

Bunker Surveyor

MCE Marine Surveyors B.V.

lees meer →