Havenbedrijf Amsterdam presenteert duurzaam vijfjarenplan

Foto: Max Dijksterhuis

Havenbedrijf Amsterdam heeft haar vijfjarenplan op 14 maart aangeboden aan het gemeentebestuur van Amsterdam. Gestimuleerd door duurzaamheidsdoelstellingen en om economische redenen, is Havenbedrijf Amsterdam begonnen met de transformatie van de haven zodat de haven verder kan groeien. Om die groei mogelijk te maken, volgt het havenbedrijf een driesporenbeleid.

Allereerst wordt ingezet op verdere intensivering. Bedrijven worden uitgedaagd tot efficiënter grondgebruik: meer activiteiten op minder vierkante meters. Ten tweede trekt het havenbedrijf start-ups en scale-ups aan die zorgen voor diversificatie en innovatie, onder meer gericht op versnelling van de energietransitie.

Kolenvrij in 2030
En tenslotte voorziet Havenbedrijf Amsterdam een dalende overslag van kolen. Afgelopen jaar daalde deze met 7,5% tot 16 miljoen ton. Naar verwachting zal de kolenoverslag de komende vijf jaar met 29% dalen. De kentering in het energielandschap is onmiskenbaar en duidt op uitfasering van kolen in de energiemix. Daarom staat in het Strategisch Plan 2017-2021 dat het havenbedrijf zich voorbereidt op een scenario waarin de Amsterdamse haven in 2030 kolenvrij is.

Koen Overtoom, CEO Havenbedrijf Amsterdam: ‘Met deze strategie maken wij bewust en letterlijk ruimte voor de ontwikkeling van nieuwe activiteiten en innovaties. Dat is economisch verstandig, duurzamer en goed voor de werkgelegenheid.’

In de transitieperiode groeit vooralsnog de op- en overslag van fossiele transportbrandstoffen zoals benzine, diesel en kerosine. Voor de Amsterdamse haven blijven deze internationale ladingstromen belangrijk zolang hiervoor in de samenleving onvoldoende alternatieven zijn.

Ruimte voor nieuwe energie en nieuwe industrie
De maak- en circulaire industrie is belangrijk voor de Amsterdamse haven, gezien het innovatieve karakter, de werkgelegenheid en de toegevoegde waarde die deze sector met zich meebrengt. De komst van jachtenbouwer Royal van Lent aan de Moezelhaven is daarvan een voorbeeld. Andere voorbeelden zijn de komst van innovatieve partijen actief in de circulaire en biobased industrie, waaronder Calcite Factory, een onderneming die calcietkorrels omzet naar producten voor de chemie en de voedingsmiddelen- en diervoederindustrie en het project Waste2Aromatics, waarbij Havenbedrijf Amsterdam samen met AEB, Orgaworld, Waternet en TNO kijken naar het omzetten van bijvoorbeeld papier uit luiers naar waardevolle moleculen die een belangrijke grondstof zijn bij de kunststofproductie.

Windpark en zonnepanelen
Ook koerst het havenbedrijf aan op ontwikkeling van het gebied als ‘batterij van de stad’. De haven biedt warmte aan de stad en zet volop in op productie en opslag van hernieuwbare energie. Sinds eind vorig jaar is het havenbedrijf mede-eigenaar van een windpark in de Afrikahaven. Ook zullen in 2020 100.000 m2 zonnepanelen in zijn gebied liggen. Tezamen met de verwachte groei van biobrandstoffen maakt dat de Amsterdamse haven tot een grote regionale, duurzame energieleverancier.

De voorgestelde vijfjaren-strategie is beschreven in het Strategisch Plan 2017-2021.

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Jan 2018 >>
MTWTFSS
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4

Tentoonstelling over Abel Tasman 

Precies 375 jaar geleden vertrok Lutjegaster Abel Tasman vanuit Batavia met twee schepen – De Heemskerck en de Zeehaen – en 110 man aan boord richting het onbekende Zuidland. Een reis die enorme ontdekkingen op zou leveren, waaronder het gebied dat later Tasmanië zou worden genoemd. In het Noordelijk Scheepvaartmuseum is van 25 november t/m 18 februari de tentoonstelling ‘Abel Tasman – Welkom aan boord!’ te zien. In de tentoonstelling wordt er terug gekeken op deze reis en wordt het leven aan boord getoond aan de hand van drie vertellers.

De ontdekkingsreizen van de Nederlanders in de 17e eeuw betekenden een grote aanslag op Portugal en Spanje die de zeehandel in handen hadden. Ook Abel Tasman werd door de Vereenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) erop uitgezonden om het  onbekende Zuidland te openen voor handel. Hij ontdekte op zijn reizen tussen 1642 en 1644 Tasmanië, Nieuw-Zeeland en Tongatapu en bracht grote delen van Australië in kaart. In ‘Abel Tasman –Welkom aan boord!’ laten drie vertellers de bezoeker kennismaken met Abel Tasmans scheepsreis met De Heemskerck. Scheepstimmerman Jacobs, navigator Visscher en barbier Haelbos vertellen over het doel van de expeditie, de verkenning van de kust en plaatsbepaling als navigator en het leven aan boord en ontmoetingen met eilandbewoners.

Het Noordelijk Scheepvaartmuseum verandert de komende jaren van maritiem museum naar het historisch museum van Groningen.

 

read more >

Maritime & Offshore Career Event 28 maart 2018

De datum voor de 12e editie van het Navingo Maritime & Offshore Career Event (MOCE) is bekend: woensdag 28 maart 2018. Na intensief overleg met diverse opleidingen en bedrijven is deze datum als beste optie geselecteerd. WTC Rotterdam staat deze dag geheel in het teken van het grootste en meest complete carrière-event in de maritieme, offshore en energie sector van Europa. De organisatie, Navingo BV, verwacht ook dit jaar weer bezoekers uit binnen- en buitenland en mooie namen onder de exposanten te verwelkomen.

Investeren in de toekomst
De Nederlandse maritieme en offshore energie industrie dankt haar wereldwijde positie aan de vele innovaties die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden. Zonder goed opgeleid en gekwalificeerd personeel waren deze innovaties niet mogelijk geweest. Om deze positie te behouden is het belangrijk om de verschillende functies binnen de sector op alle niveaus en binnen elke carrièrefase te presenteren en te laten zien wat deze industrie zo aantrekkelijk maakt om in te werken. Als platform voor zowel carrière als opleiding is MOCE een belangrijk onderdeel van de missie om technische en nautische expertise in de sector te behouden.

Ruime aandacht voor persoonlijk contact
In 2017 ging MOCE de verdieping in met een omvangrijk inhoudelijk programma waarin relevante thema’s werden uitgelicht en er ruimte was voor discussie. De meer dan 100 partners gebruikten MOCE als het platform om te laten zien waar zij als bedrijf voor staan. De ruim 3500 bezoekers konden op de beursvloer de deelnemende bedrijven spreken maar kregen eveneens de kans om aan te schuiven bij interessante Master Classes of trainingen van de desbetreffende bedrijven. Ook in de volgende editie zal er ruim aandacht zijn voor persoonlijk contact en het ‘matchen’ van bezoekers met bedrijven.

Blijf up-to-date
Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief, like ons op Facebook en volg ons op Twitter.

read more >

Maritieme vacatures>

Bunker Surveyor

Bunker Surveyor

MCE Marine Surveyors B.V.

lees meer →