Nieuw tijdperk: gebrek aan capaciteit op containerschepen

Er is een gebrek aan capaciteit op containerschepen waardoor bedrijven wekenlang moeten wachten op een plek voor hun containers. Exportbedrijven hebben grote moeite om hun goederen te verschepen naar het Midden-Oosten en Azië. Door de lange wachttijden komen de bedrijven in de problemen, opdrachtgevers willen niet zo lang wachten. 

“Het is dramatisch”, zegt een Nederlandse ondernemer tegen fd.nl die veel zaken doet met Aziatische landen, waaronder Thailand en Zuid-Korea. “Ik wil nu containers verschepen, maar ik krijg pas half april een plek.”

Opvallende ontwikkeling na overcapaciteit
De afgelopen jaren werd de containersector juist geplaagd door structurele overcapaciteit met historisch lage tarieven als gevolg. Rederijen hebben zware verliezen moeten nemen en de grootste Koreaanse rederij ging zelfs failliet.

De prijzen gaan omhoog
Door deze ontwikkeling gaan de prijzen snel omhoog. Waar bijvoorbeeld eerder 200 dollar werd betaald voor een container richting Azië, wordt nu soms 1.500 tot 2.000 dollar betaald.

Op fd.nl worden er meerdere oorzaken genoemd, zoals het faillissement van Hanjin en de nieuwe allianties.