Europa gaat voor Colombiaans fruit

Colombia heeft een enorme boost in haar export van fruit naar Europa gerealiseerd het afgelopen jaar. Fruit wordt tegenwoordig in hoogstaande gekoelde containers vervoerd in plaats van de traditionele containers. Door deze manier van verschepen heeft Colombia 11 nieuwe markten kunnen aanboren in 2016 voor voornamelijk bananen, avocado’s en ananassen, dat maakte Maersk op 1 maart bekend.  

Het gaat in het bijzonder om de Colombiaanse bananen, in volume en in het aantal bestemmingen. De export naar Europese markten groeide in het laatste kwartaal van 2016 met 90%, aldus Maersk. Sinds begin 2016 zag Maersk een verschuiving van grootschalige bananen-boten naar hoogstaande koelcontainers die betere vervoerscondities bieden waardoor de levering naar meer verschillende bestemmingen werden gerealiseerd. De bananen worden met een rechtstreekse verbinding van de haven van Turbo in Colombia vervoert naar de havens in Europa. De haven van Turbo ligt aan de Atlantische kust van Colombia.

Nederland hoofdbestemming voor avocado’s 
Hoewel de grootste groei van export door de bananen komt doet de Colombiaanse avocado het ook heel goed in Europa. Nederland was in 2015 de hoofdbestemming voor avocado’s bijvoorbeeld, en Nederland heeft de orders voor avocado’s verdubbeld. Ook de avocado’s richting het Verenigd Koninkrijk en Spanje groeide enorm.

Colombiaanse bananen worden geëxporteerd naar 31 landen 
“Door de verschuiving in de manier van het vervoeren van bananen heeft ​​Colombia haar exportmarkten voor fruit kunnen verspreiden. Het is interessant om te zien dat de containers met Colombiaanse bananen in 31 landen komen, dat zijn er 12 meer dan in 2015. Een aantal van deze nieuwkomers zijn Slovenië, Portugal, Frankrijk, Malta en Oekraïne. We zagen ook een sterke groei van het aantal zendingen naar landen zoals het Verenigd Koninkrijk, Italië, Nederland en Griekenland”
, legt Juan Camilo Vásquez, Colombia Sales Manager voor Maersk Line.

Pacific Alliance noodzakelijk volgens Maersk 
Volgens Maersk is het succes van de Pacific Alliance ook noodzakelijk in het huidige politieke klimaat. Pacific Alliance heeft als doel een handelsblok in de regio te vormen. Samen vormen Chili, Colombia, Mexico en Peru 36% van het BNP van Latijns Amerika en zij zijn verantwoordelijk voor 50% van de totale handel van de regio met de rest van de wereld. Het is positief dat de gecontaineriseerde buitenlandse handel in Colombia met 4,65% is gegroeid in 2016. In de Q4 cijfers van Maersk staat dat de export met 9% is gestegen en dat de afgelopen jaren de invoer ieder jaar gestegen is met 2,45% in Colombia.