De Hef in Rotterdam weer compleet

Het val van De Hef wordt op dinsdag met behulp van een grote bok terug geplaatst. Daarmee is de spoorbrug weer compleet. In maart zijn alle werkzaamheden aan De Hef achter de rug en resteert nog de feestelijke oplevering met het aanzetten van de nieuwe verlichting. Vanaf dinsdagochtend 09.30 uur staat de terugplaatsing van het val op het programma, die iedereen vanaf de kade kan volgen. Via een tijdelijke webcam zijn de werkzaamheden live te volgen.

De officiële naam is Koningshavenbrug
De Hef is de populaire benaming voor de buiten gebruik gestelde spoorweghefbrug over de Koningshaven. De officiële naam is Koningshavenbrug. De twee brugdelen aan de oevers stammen uit 1878. De spoorbrug moest het zuiden van Rotterdam ontsluiten voor het centrum van de stad. Door de brug werd tevens het treinverkeer van Noord- met Zuid-Nederland verbonden. Van de huidige Koningshavenbrug stammen de twee brugdelen aan de waterkant uit die tijd. Het middengedeelte vormt dan nog een draaibrug. Dit was echter een forse hindernis voor de scheepvaart. In de smalle doorvaart voeren meerdere schepen zich vast. In 1918 voer het Duitse schip ‘Kanderfels’ zelfs tegen de pijler. Dit laatste ongeval gaf de doorslag voor de aanleg van een hefbrug ter vervanging van de draaibrug.

De brug is ontworpen door P. Joosting en opengesteld op 31 oktober 1927
Deze brug was de eerste van haar soort en op dat moment uniek in Europa. De Hef bestaat uit twee torens van elk meer dan zestig meter hoog. Het middelste brugdeel wordt omhoog getild met behulp van staalkabels, kabelwielen en betonnen contragewichten. Deze imposante constructie beweegt documentairemaker Joris Ivens in 1928 tot het maken van een avant-gardistische film over De Hef met als titel ‘De Brug’. Met zijn kunstzinnige documentaire vergaart Ivens internationale bekendheid. Vanaf dan vormt De Hef regelmatig een bron van inspiratie voor kunstenaars en schrijvers.

Bron: Port of Rotterdam