Een betonnen drijvende cruiseterminal van 350 meter lang

Betonnen drijvende cruiseterminal. Foto: FDN

Het Nederlandse ingenieurs & constructiebureau FDN heeft een 350 meter lange, drijvende, betonnen cruiseterminal ontworpen voor het Britse Isle of Man. Het gevaarte wordt 12 meter hoog en 25 meter breed en bevat allerlei voorzieningen zoals een parkeergarage voor 600 auto’s, wegen, kantoren, aankomst- en vertrekhallen. Daarmee kan het eiland het aantal toeristen dat via cruiseschepen aan wal komt vertienvoudigen. Die passagiers kunnen dankzij de drijvende terminal meteen vanaf de loopplank in de bus stappen.

“Het is eigenlijk een betonnen wolkenkrabber op zijn kant,” zegt directeur Dil Tirimanna van FDN. De drijvende terminal krijgt zijvinnen en wordt vastgelegd aan ankers om voor stabiliteit te zorgen onder wilde zeecondities. Door zijn breedte fungeert de terminal ook als golfbreker tegen de soms 4,5 meter hoge golven bij het eiland. De terminal wordt via een 90 meter lange brug van ultrahogesterktebeton (UHSB) verbonden met het land.

Dit beton is bestand tegen de condities op zee en gaat ruim 100 jaar mee
Het hogesterktebeton dat FDN gebruikt is goed bestand tegen agressieve condities op zee en gaat zeker 100 jaar mee. ,,Dit soort drijvende constructies zijn al zestien jaar onze specialiteit,” vertelt Tirimanna. ,,Dat die nog niet op grote schaal worden toegepast is een kwestie van onbekendheid en twijfels over de kwaliteit van beton. Die kwaliteit is echter aanzienlijke verbeterd, zodat de risico’s van bijvoorbeeld doorlekken minimaal zijn. Nu milieu, duurzaamheid en CO₂-footprint steeds belangrijker worden is drijvend beton vaak de meest geschikte toepassing.”

Duurzame oplossing
Volgens FDN kiezen wereldwijd steeds meer havensteden voor drijvende betonnen constructies als duurzame oplossing. Die voorkomen dat de bodem en sedimentaanvoer in kwetsbare kustgebieden wordt verstoord. Bij havens en resorts in natuurgebieden kunnen de constructies elders gebouwd worden en dan over water naar de plek van bestemming worden gebracht. Ook bij diepere havens, zoals de honderd meter diepe fjord bij Oslo, is drijvend beton een alternatief voor standaard kades.

Eerder ontwierp het ingenieursteam van FDN een dergelijke terminal en een drijvende haven voor de Noorse hoofdstad Oslo en drijvende betonnen golfbrekers voor de havens van het Griekse Messolonghi en het Turkse Gokova Ören.

Ultrahogesterktebeton (UHSB) is 10 keer sterker dan traditioneel beton
FDN maakte wereldwijd naam met zijn bruggen van ultrahogesterktebeton (UHSB), dat ultradun is en toch tien keer zo sterk als traditioneel beton. Voor UHSB-bruggen in Rotterdam en Eindhoven ontving het bureau diverse nationale en internationale awards. In 2015 testte FDN dit ‘sterkste beton ter wereld’ door een 35 ton zware truck over een 45 millimeter dikke betonplaat te laten rijden.

 

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Jan 2018 >>
MTWTFSS
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4

Tentoonstelling over Abel Tasman 

Precies 375 jaar geleden vertrok Lutjegaster Abel Tasman vanuit Batavia met twee schepen – De Heemskerck en de Zeehaen – en 110 man aan boord richting het onbekende Zuidland. Een reis die enorme ontdekkingen op zou leveren, waaronder het gebied dat later Tasmanië zou worden genoemd. In het Noordelijk Scheepvaartmuseum is van 25 november t/m 18 februari de tentoonstelling ‘Abel Tasman – Welkom aan boord!’ te zien. In de tentoonstelling wordt er terug gekeken op deze reis en wordt het leven aan boord getoond aan de hand van drie vertellers.

De ontdekkingsreizen van de Nederlanders in de 17e eeuw betekenden een grote aanslag op Portugal en Spanje die de zeehandel in handen hadden. Ook Abel Tasman werd door de Vereenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) erop uitgezonden om het  onbekende Zuidland te openen voor handel. Hij ontdekte op zijn reizen tussen 1642 en 1644 Tasmanië, Nieuw-Zeeland en Tongatapu en bracht grote delen van Australië in kaart. In ‘Abel Tasman –Welkom aan boord!’ laten drie vertellers de bezoeker kennismaken met Abel Tasmans scheepsreis met De Heemskerck. Scheepstimmerman Jacobs, navigator Visscher en barbier Haelbos vertellen over het doel van de expeditie, de verkenning van de kust en plaatsbepaling als navigator en het leven aan boord en ontmoetingen met eilandbewoners.

Het Noordelijk Scheepvaartmuseum verandert de komende jaren van maritiem museum naar het historisch museum van Groningen.

 

read more >

Maritime & Offshore Career Event 28 maart 2018

De datum voor de 12e editie van het Navingo Maritime & Offshore Career Event (MOCE) is bekend: woensdag 28 maart 2018. Na intensief overleg met diverse opleidingen en bedrijven is deze datum als beste optie geselecteerd. WTC Rotterdam staat deze dag geheel in het teken van het grootste en meest complete carrière-event in de maritieme, offshore en energie sector van Europa. De organisatie, Navingo BV, verwacht ook dit jaar weer bezoekers uit binnen- en buitenland en mooie namen onder de exposanten te verwelkomen.

Investeren in de toekomst
De Nederlandse maritieme en offshore energie industrie dankt haar wereldwijde positie aan de vele innovaties die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden. Zonder goed opgeleid en gekwalificeerd personeel waren deze innovaties niet mogelijk geweest. Om deze positie te behouden is het belangrijk om de verschillende functies binnen de sector op alle niveaus en binnen elke carrièrefase te presenteren en te laten zien wat deze industrie zo aantrekkelijk maakt om in te werken. Als platform voor zowel carrière als opleiding is MOCE een belangrijk onderdeel van de missie om technische en nautische expertise in de sector te behouden.

Ruime aandacht voor persoonlijk contact
In 2017 ging MOCE de verdieping in met een omvangrijk inhoudelijk programma waarin relevante thema’s werden uitgelicht en er ruimte was voor discussie. De meer dan 100 partners gebruikten MOCE als het platform om te laten zien waar zij als bedrijf voor staan. De ruim 3500 bezoekers konden op de beursvloer de deelnemende bedrijven spreken maar kregen eveneens de kans om aan te schuiven bij interessante Master Classes of trainingen van de desbetreffende bedrijven. Ook in de volgende editie zal er ruim aandacht zijn voor persoonlijk contact en het ‘matchen’ van bezoekers met bedrijven.

Blijf up-to-date
Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief, like ons op Facebook en volg ons op Twitter.

read more >

Maritieme vacatures>

Bunker Surveyor

Bunker Surveyor

MCE Marine Surveyors B.V.

lees meer →