TU Delft ontwerpt snelste zeilboot bij MARIN’s zeilwedstrijd

Team 7 ‘Kiel Jong-Il’ van Technische Universiteit Delft (TU Delft) heeft de snelste modelzeilboot van Nederland ontworpen. Het team heeft op 20 januari de jaarlijkse zeilrace van onderzoeksinstituut Maritiem Research Instituut Nederland (MARIN) in Wageningen gewonnen. Er deden 14 teams van TU Delft en Rotterdam Mainport University (RMU) streden mee aan de wedstrijd. Deze race vond plaats in het Ondiepwaterbassin van MARIN.  

Het winnende team, bestaande uit Laurens Mourik, Menno Looman, Stijn Lakerveld , Niels Burbach en Joep Meij, wist met een goed gebalanceerd ontwerp de winst te behalen. Een relatief grote kiel en grote roeren zorgden voor een efficiënte driftbeperking. De combinatie van een roer voor en achter, zorgde voor een grote manoeuvreerbaarheid. Deze twee aspecten gaven de doorslag op het uitdagende kruisrak tegen de wind in.

Innovatieprijs gewonnen door Team 9 van TU Delft
Het ontwerp ‘Why Knot?!’, gemaakt door Team 9 van TU Delft, bestaande uit Matthijs Vonk, Tim Wubbe, Willem Heeringa, Nick Borst en Niels Gartner, won de innovatieprijs. Zij gingen creatief met de regels om. Bij de meting moesten er minimaal drie rompen in het water liggen. Team 9 voldeed daar aan, maar tijdens de vaart werd de middelste romp mechanisch uit het water getild zodat de weerstand afnam. Daarnaast werden verfijningen toegepast, zoals eindplaten op de appendages. De jury kon verder waarderen, dat het team creatief heeft ontworpen, maar dit ook zodanig heeft uitgevoerd dat het een robuust bootje opleverde dat goed presteerde.

“Ieder jaar worden de regels aangepast om kopiëren van voorgaande jaren onmogelijk te maken”
De zeiljachten werden beoordeeld op snelheid, keersnelheid en innovatie, waarbij er twee banen afgelegd moesten worden. De deelnemers moesten laten zien dat hun bootjes niet alleen snel kunnen varen, maar ook snel boeien kunnen ronden. “Ieder jaar worden de regels aangepast om kopiëren van voorgaande jaren onmogelijk te maken. Ditmaal moesten de teams minimaal vijf appendages onder water toepassen en minimaal drie rompen”, zegt Rogier Eggers, Project Manager bij MARIN.

“De creativiteit van de studenten werd op de proef gesteld, hoe deze onderdelen nuttig in te zetten. Vele studenten kozen voor veel roeren, ook onder de boeg, om extra manoeuvreerbaar te zijn.”
De wedstrijd is onderdeel van het onderwijsprogramma dat studenten van de minor-opleiding ‘Zeiljachten’ van TU Delft en Rotterdam Mainport University (RMU) volgden.

Over MARIN
MARIN is wereldwijd een belangrijk onderzoekscentrum voor de maritieme branche en beschikt over een groot aantal faciliteiten voor onder andere het op schaal testen van scheepsmodellen. Het omzetten van hydrodynamische en nautische technologie naar innovatieve producten voor de maritieme sector is de succesfactor van MARIN. Met deze jaarlijkse wedstrijd wil MARIN studenten de kans geven eigen ideeën te laten uitgroeien tot een nautisch succes.