TU Delft ontwerpt snelste zeilboot bij MARIN’s zeilwedstrijd

Team 7 ‘Kiel Jong-Il’ van TU Delft winnaar van de jaarlijkse zeilwedstrijd van MARIN.

Team 7 ‘Kiel Jong-Il’ van Technische Universiteit Delft (TU Delft) heeft de snelste modelzeilboot van Nederland ontworpen. Het team heeft op 20 januari de jaarlijkse zeilrace van onderzoeksinstituut Maritiem Research Instituut Nederland (MARIN) in Wageningen gewonnen. Er deden 14 teams van TU Delft en Rotterdam Mainport University (RMU) streden mee aan de wedstrijd. Deze race vond plaats in het Ondiepwaterbassin van MARIN.  

Het winnende team, bestaande uit Laurens Mourik, Menno Looman, Stijn Lakerveld , Niels Burbach en Joep Meij, wist met een goed gebalanceerd ontwerp de winst te behalen. Een relatief grote kiel en grote roeren zorgden voor een efficiënte driftbeperking. De combinatie van een roer voor en achter, zorgde voor een grote manoeuvreerbaarheid. Deze twee aspecten gaven de doorslag op het uitdagende kruisrak tegen de wind in.

Innovatieprijs gewonnen door Team 9 van TU Delft
Het ontwerp ‘Why Knot?!’, gemaakt door Team 9 van TU Delft, bestaande uit Matthijs Vonk, Tim Wubbe, Willem Heeringa, Nick Borst en Niels Gartner, won de innovatieprijs. Zij gingen creatief met de regels om. Bij de meting moesten er minimaal drie rompen in het water liggen. Team 9 voldeed daar aan, maar tijdens de vaart werd de middelste romp mechanisch uit het water getild zodat de weerstand afnam. Daarnaast werden verfijningen toegepast, zoals eindplaten op de appendages. De jury kon verder waarderen, dat het team creatief heeft ontworpen, maar dit ook zodanig heeft uitgevoerd dat het een robuust bootje opleverde dat goed presteerde.

“Ieder jaar worden de regels aangepast om kopiëren van voorgaande jaren onmogelijk te maken”
De zeiljachten werden beoordeeld op snelheid, keersnelheid en innovatie, waarbij er twee banen afgelegd moesten worden. De deelnemers moesten laten zien dat hun bootjes niet alleen snel kunnen varen, maar ook snel boeien kunnen ronden. “Ieder jaar worden de regels aangepast om kopiëren van voorgaande jaren onmogelijk te maken. Ditmaal moesten de teams minimaal vijf appendages onder water toepassen en minimaal drie rompen”, zegt Rogier Eggers, Project Manager bij MARIN.

“De creativiteit van de studenten werd op de proef gesteld, hoe deze onderdelen nuttig in te zetten. Vele studenten kozen voor veel roeren, ook onder de boeg, om extra manoeuvreerbaar te zijn.”
De wedstrijd is onderdeel van het onderwijsprogramma dat studenten van de minor-opleiding ‘Zeiljachten’ van TU Delft en Rotterdam Mainport University (RMU) volgden.

Over MARIN
MARIN is wereldwijd een belangrijk onderzoekscentrum voor de maritieme branche en beschikt over een groot aantal faciliteiten voor onder andere het op schaal testen van scheepsmodellen. Het omzetten van hydrodynamische en nautische technologie naar innovatieve producten voor de maritieme sector is de succesfactor van MARIN. Met deze jaarlijkse wedstrijd wil MARIN studenten de kans geven eigen ideeën te laten uitgroeien tot een nautisch succes.

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Jul 2018 >>
MTWTFSS
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5

Gentse Feesten met gratis rondvaarten

North Sea Port organiseert ook dit jaar tijdens de Gentse Feesten haar traditionele rondvaarten in het havengebied van Gent. Van zaterdag 14 tot en met zondag 22 juli 2017 vaart het havenjacht ‘Jacob van Artevelde’ maar liefst drie keer per dag het havengebied in. In totaal kunnen 2.500 passagiers vanop het water het havengebied van binnenuit beleven. De rondvaarten zijn helemaal gratis, maar vooraf inschrijven is wel verplicht.

Vertrek aan de Rigakaai
De ‘Jacob van Artevelde’ vertrekt vanaf de Rigakaai (tegenover ‘Weba’ en ‘Decathlon’) in het Gentse havengebied. Er zijn drie afvaarten per dag: om 10.30 uur, om 13.30 uur en om 16 uur. De trip duurt anderhalf uur. Tijdens de rondvaart geeft een gids uitleg over de haven en over wat er op de kaaien en het water te zien is. Per rondvaart kunnen er 90 passagiers aan boord. In totaal zullen zo bijna 2.500 passagiers het havengebied ontdekken.

Wel even inschrijven
Kijk op www.northseaport.com/rondvaarten voor meer informatie en reserveringen.

read more >

Offshore Energy Exhibition & Conference in RAI Amsterdam

Op 22, 23 en 24 oktober wordt het Offshore Energy Exhibition & Conference (OEEC) gehouden in RAI Amsterdam. Dit is Europa’s meest toonaangevende evenement voor de offshore energy sector. Het is uniek dat partijen die zich bezighouden met olie & gas, offshore wind en marine energy elkaar op één plek ontmoeten. De offshore energy sector is in transitie en OEEC biedt professionals de ideale plek om te netwerken, en na te denken over de toekomst van energiewinning op zee.

Offshore Energy Exhibition & Conference richt zich op technische, operationele en commerciële uitdagingen die gepaard gaan met de groei van de sector. Het driedaagse evenement biedt een platform waar naar schatting 570+ supply chain organisaties hun producten en services zullen tonen. Daarnaast is er gelijktijdig een conferentie dat belangrijke onderwerpen en oplossingen voor de offshore community behandelt.

Kijk voor meer informatie op www.offshore-energy.biz

read more >

EOC-Traditionele Schepen Beurs in Den Helder

Van 9 tot en met 11 november wordt de 3e editie van de EOC-Traditionele Schepen Beurs gehouden in Gebouw 66 van het Willemsoordcomplex in Den Helder. Dit jaar staat de beurs in het teken van duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen. De smaakmakers op dit evenement zijn SummerLabb en Sustainable Sailing/Substainable Boats (S-boats).

SummerLabb, een initiatief van programmamaker Jan Douwe Kroeske, is een platform dat innovatie en wetenschap naar breder publiek brengt. Jan Douwe Kroeske vult aan: “Ik heb een bijzondere band met Den Helder door mijn werk voor Jules Unlimited en de samenwerking die wij hadden in 2016 met SAIL Den Helder. Het is heerlijk om in de Kop van Noord-Holland, in de buurt van de marine en scheepvaart, te mogen werken en te praten over duurzaamheid en innovatie.”

Duurzaam varen en verbouwen
“Daarnaast sluit de deelname van SummerLabb naadloos aan bij de beurspresentatie van Jorrit Jouwsma. Met zijn Sustainable Sailing/Sustainable Boats (S-boats) kan hij laten zien wat de oplossingen zijn voor duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen,” aldus Jet Sluik, beursmanager. “Ook oudere schepen met een traditioneel uiterlijk kunnen op een duurzamere manier worden ingezet. Dit jaar hebben we al verschillende aanmeldingen die tijdens de beurs duurzame mogelijkheden willen tonen, zo ook Ruys Scheepstimmerwerken met elektrisch varen en Econoord met warmtepompen.”

EOC hoofdsponsor
Hoofdsponsor van de Traditionele Schepen Beurs is maritiem verzekeraar EOC. De prijs van een toegangskaartje bedraagt bij een boeking via onze website 9 euro per persoon. Met dit kaartje heeft de bezoeker ook gratis toegang tot het Marinemuseum, het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers en het lichtschip Texel. Bezoekers kunnen in de directe omgeving van Gebouw 66 gratis parkeren.

read more >