Groningen Seaports doopt sloep van gerecycled plastic

Op donderdagmiddag 19 januari zal tijdens de Nieuwjaarsreceptie van Groningen Seaports de Admiraalsloep gemaakt van gerecycled havenplastic worden gedoopt. De sloep bestaat onder meer uit 10.000 PET-flessen. De sloep van Groningen Seaports is gebouwd door Dick Gilles Jachtbouw te Middenmeer en zal o.a worden ingezet, voor het zogenaamde “Zout aan de Broek-programma”  van Groningen Seaports, dat gasten op een ludieke wijze kennis laat maken met de Groninger Zeehavens.

De sloep is een initiatief van Groningen Seaports en Plastic Whale; opgericht door Marius Smit en zet zich in voor plastic-vrije wateren. Jaarlijks gaat Plastic Whale met duizenden medewerkers van bedrijven en honderden schoolkinderen plasticvissen. Van de opgeviste plastic PET-flessen bouwt Plastic Whale design sloepen die zij gebruikt om naar plastic te vissen. Twee jaar geleden werd de eerste sloep tijdens de HISWA Boat Show gepresenteerd. De vloot bestaat inmiddels uit zeven sloepen gemaakt van Amsterdams grachtenplastic.

Green Deal Scheepsafval
Groningen Seaports heeft eind 2014 – samen met andere Nederlandse zeehavens – de Green Deal Scheepsafval en Plastic ondertekend met minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu). Binnen deze Green deal zetten partijen zich er onder meer voor in de hoeveelheid afval aan boord te beperken door afvalpreventie bij de bevoorrading van schepen. Plastic afval zal aan boord nog beter gescheiden worden opgeslagen en gescheiden worden ingezameld in de havens.  Het ingezamelde plastic zal zoveel mogelijk worden gerecycled. Milieu en duurzaamheid hebben binnen Groningen Seaports doorlopende aandacht en door middel van het z.g. Ecoports certificaat.

Groningen Seaports wil met de sloep van Havenplastic laten zien dat de Green Deal haar menens is, waarbij zij ook een signaal willen geven naar de volledige industrie dat het van groot belang is om de schade die plastic afval aan natuur en milieu kan veroorzaken, zo veel mogelijk te beperken. Groningen Seaports ziet de Admiraalsloep als een eerste stap in het zoeken naar nuttige toepassingen van afval plastics. Hiervoor zoekt zij voortdurend de samenwerking met partijen als Plastic Whale, de Rijks Universiteit van Groningen en anderen.

Hoe worden plastic sloepen gebouwd?
Plastic Whale verzamelt alle opgeviste PET-flessen in een grote loods die zij van Havens Amsterdam te leen heeft gekregen. Jaarlijks vist Plastic Whale ongeveer 20.000 PET-flessen uit de Amsterdamse Grachten. Voor de Admiraalsloep van Groningen Seaports  hebben de inzamelbedrijven van Gansewinkel en Bek & Verburg, die beiden opereren in de havens van Groningen Seaports, gezamenlijk ruim 10.000 PET-flessen ingezameld van zeeschepen in de Groninger Zeehavens en deze beschikbaar gesteld voor de bouw van de Admiraalsloep.

De ingezamelde PET-flessen worden gerecycled tot regranulaat met industriële waarde. Tot dusver heeft Morssinkhof Rhynoplast de PET-flessen van Plastic Whale verwerkt tot regranulaat. Voorts zet het Belgische bedrijf Armacell dit regranulaat om tot schuimplaten. Deze schuimplaten worden hoofdzakelijk gebruikt voor windturbines. De botenbouwer gebruikt de schuimplaten als de kern voor de romp van de sloepen. Om deze kern van PET-schuim wordt een sandwich-constructie van glasvezel en epoxie aangebracht, voor de hardheid en stijfheid van de sloep.