DEME’s LNG-sleephopperzuiger ‘Scheldt River’ te water gelaten

De op LNG aangedreven sleephopperzuiger ‘Scheldt River’ van DEME is op 14 januari te water gelaten bij de scheepswerf van IHC in Krimpen a/d IJssel. Dit is de tweede sleephopperzuiger ter wereld die aangedreven wordt op LNG. De eerste sleephopperzuiger op LNG werd op 3 december 2016 te water gelaten bij IHC, de ‘Minerva’.

IHC heeft een tweetraps aandrijving ontwikkeld. In tegenstelling tot de conventionele enkeltraps aandrijving, zorgt de door IHC gepatenteerde tweetraps tandwielkast voor brandstofbesparing tijdens het varen bij lagere snelheden. Scheldt River en Minerva zijn de eerste sleephopperzuigers die profiteren van deze innovatie.

Vleugelvormige boegschroeftunnel
Een andere innovatie is de nieuw ontwikkelde vleugelvormige boegschroeftunnel. Deze nieuwe vorm is het resultaat van uitgebreide hydrodynamische analyses en verbetert de prestaties van
de boegschroef.

“Met deze nieuwe generatie dual fuel sleephopperzuigers zet DEME nieuwe standaarden in milieuprestaties voor de baggerindustrie, we zijn er trots op om een toonaangevende rol te spelen bij deze ontwikkelingen”, zegt Alain Bernard, Director en CEO van DEME Group. “Zowel de Scheldt River en Minerva zullen aan de strengste internationale en lokale milieuvoorschriften voldoen.”

Additionele informatie
Naam: Scheldt River
Type: Sleephopperzuiger
Klant: DEME
Bouwer: Royal IHC
Lengte: 115,8m
Breedte: 25m
Diepgang: 9,0m
Diepgang ontwerp: 6,5m
Beuninhoud: 7,950m3
Baggerdiepte: 60m
Snelheid: 14 knopen
Accommodatie: 20 personen