EVO gaat een ‘Logistiek Subsidie-overzicht’ maken voor leden

Volgens EVO wordt er te weinig gebruikt gemaakt van subsidieregelingen in de logistieke sector. EVO heeft een kort onderzoek samengesteld welke ingaat op de ervaringen van bedrijven met subsidies. Zo willen zij duidelijkheid en toegankelijkheid verschaffen in het grote subsidieaanbod. EVO verwacht medio januari het onderzoek af te ronden en komt dan met een ‘Logistiek Subsidie-overzicht’ voor haar leden. Daarnaast kunnen leden ook ondersteuning krijgen in de aanvragen voor subsidies.  

Emile van Rijn, projectmanager logistiek bij EVO, is nauw betrokken bij de diverse subsidieprojecten van de overheid. Van Rijn: “Veel bedrijven nemen snel genoegen met de manier waarop de logistieke processen intern lopen. De spits wordt bijvoorbeeld gezien als onvermijdelijk of ondernemers zien allemaal beren op de weg als ze de bestaande werkwijze moeten aanpassen. Soms speelt geld een rol, of simpelweg een gebrek aan kennis van de subsidiemogelijkheden die er zijn. Wij willen de koudwatervrees bij bedrijven graag weghalen om hen die stap nu juist wél te laten nemen”.

In 2016 heeft de Nederlandse overheid al forse bedragen betaald aan subsidies op het vlak van logistiek. Denk daarbij aan de Innovatie Prestatie Contracten (2,8 miljoen euro), de mkb-innovatiestimulering Regio en Topsectoren (55 miljoen) en het Beter Benutten-programma, waar het Rijk en diverse regio’s zo’n 600 miljoen voor hebben klaarliggen. Gemeentelijke en andere subsidies zijn niet meegenomen in deze opsomming.

Subsidie voor elektrische bestelauto’s 
Opvallend is dat veel van deze subsidies nog niet zijn aangesproken door doelgroepen voor wie dit van belang kan zijn. Zo heeft de gemeente Den Haag nog steeds een bedrag van 200.000 euro beschikbaar voor tegemoetkomingen aan ondernemers die hun bestelauto willen vervangen voor een elektrisch exemplaar.