Damen introduceert nieuwe serie sleephopperzuigers

Damen Shipyards Group introduceert een nieuwe serie sleephopperzuigers voor de zand- en grindwinning op volle zee. Deze nieuwe serie, bestaande uit de Marine Aggregate Dredger (MAD) 4000 en 5600, is ontwikkeld na uitgebreid marktonderzoek en consultatie van klanten. Damen verwacht dat de MAD-schepen goed zullen vallen in een baggersegment.

MAD-schepen kunnen tot 60 meter diepte werken in Noordzeecondities
De nieuwe sleephopperzuigers, Trailing Suction Hopper Dredgers (TSHD), zijn ontworpen in samenwerking met Maritime Design and Engineering Services (MD&ES). De MAD 4000 en 5600 zijn een specifieke aanvulling op het groeiende assortiment van Damen sleephopperzuigers. De nieuwe schepen kunnen in Noordzeecondities tot 60 meter waterdiepte werken. Dit maakt het mogelijk om zand en grind te winnen in dieper water en verder uit de kust te werken dan met de bestaande types mogelijk is.

“We hebben de technische specificaties van het ontwerp afgestemd op de haveninfrastructuur in het gebied waar de zandwinhoppers zullen worden ingezet, namelijk de Britse en continentale Noordzeehavens”, vertelt Olivier Marcus, Damens Product Director Dredging. “Daarnaast hebben we sterk ingezet op het zeegedrag, om zeker te stellen dat de schepen ook in zwaardere weersomstandigheden kunnen doorwerken.”

Ontwikkeld met het oog op de toekomst
De MAD-schepen zijn ontwikkeld met het oog op de toekomst, vervolgt Marcus: “Ze zijn met recht future proof. Dankzij hun Tier III motoren en door het feit dat ze geen ballastwater nodig hebben, voldoen ze volledig aan de laatste IMO-voorschriften. Daarnaast is er in het ontwerp ook al rekening gehouden met de eventuele toekomstige behoefte om later meer geavanceerde automatisering te installeren.”

Het schip in bedrijf
Er is veel aandacht besteed aan de apparatuur die het best geschikt is voor zware werkomstandigheden. Het zand en grind wordt aan boord opgezogen door een slijtvaste Damen- onderwaterbaggerpomp. Op het schip gaat het materiaal eerst door grote zeven om de gewonnen grondstof beter te kunnen classificeren. Vervolgens komt het materiaal in de beun van het schip, waar het gedraineerd wordt. De beun heeft een capaciteit van 4.000 of 5.600 m3, de cijfers uit de typeaanduiding van de twee MAD-uitvoeringen. Direct na aankomst in de haven wordt de lading door het geautomatiseerde grijpersysteem van het schip op de eigen transportband gelost om zo naar de wal te kunnen worden doorgezet. Er is gekozen voor een flexibel systeem, geschikt voor uiteenlopende loslocaties.