Ro-Ro-schip omgebouwd voor windturbinetransport van Siemens

Zeetransport en Roll on-Roll off-laden (Ro-Ro) spelen beide een cruciale rol in het nieuwe logistieke offshore-concept van Siemens dat in 2015 werd gelanceerd. Siemens heeft nu haar eerste gespecialiseerde transportschip in gebruik genomen, ‘Rotra Vente’. Dit schip maakt het transport mogelijk van de grote gondels die bij de direct aangedreven offshore-windturbines van Siemens worden toegepast. Het schip is 141 meter lang en biedt ruimte voor meerdere 8-megawatt gondels. Het schip verbindt de toekomstige productievestiging van Siemens in Cuxhaven (Duitsland) met de havens in de Noordzee en de Baltische Zee. De levering van een zusterschip staat gepland in het voorjaar van 2017.

Over dit schip staat een uitgebreide scheepsbeschrijving in de aankomende ‘Maritime Holland‘ welke eind december uitkomt en begin 2017 ook online te lezen is.

Het schip is ontworpen op basis van een bestaande romp van een containerschip en is omgebouwd bij Holland Shipyard in Hardinxveld-Giessendam. Onderdeel van het nieuwe ontwerp is de grote boegdeur die Ro-Ro-toegang biedt tot het aangepaste vrachtdek. Het dek is afgesloten met een telescopisch dak, dat de gondels tijdens transport tegen het zeewater beschermt. Doordat het dak kan worden geopend, kan de vracht van de Rotra Vente ook met kranen worden geladen in havens zonder Ro-Ro-platform. Dankzij de flexibele indeling van het dek kan het schip ook tot 9 torendelen of 3 tot 4 rotorbladensets per trip vervoeren.

Logistieke uitgaven met 15 tot 20% verminderen
“Met ons Ro-Ro-transportschip Rotra Vente luiden we een nieuw tijdperk van kosteneffectieve offshore-windlogistiek in”, aldus Michael Hannibal, CEO Offshore bij Siemens Wind Power. “Zodra onze nieuwe fabrieken in Hull (Engeland) en Cuxhaven (Duitsland) volledig operationeel zijn en de beide Ro-Ro-schepen in de vaart zijn genomen en de verbinding zijn geworden tussen onze productie- en installatievestigingen, verwachten we onze logistieke uitgaven met 15 tot 20% te kunnen terugdringen. Dat is een belangrijke factor in het terugdringen van de kosten voor de opwekking van offshore windenergie”.

Zusterschip van Rotra Vente is in aanbouw
Het zusterschip van de Rotra Vente – een transportschip voor torens en rotorbladen – wordt momenteel gebouwd en opgeleverd in het voorjaar van 2017. Dit vaartuig biedt ruimte aan maximaal 12 rotorbladen voor windturbines en transporteert deze van de productievestigingen van Siemens in Hull (Engeland) of Aalborg (Denemarken) naar de respectievelijke installatiehavens.