Sensor meet impact van bulkcarriers op lichterpalen

Op twee lichterpalen in de haven van IJmuiden zijn draadloze sensoren geplaatst door het bedrijf 30MHz. De sensoren meten 24/7 de conditie van de palen. De sensoren meten hoe ver de rubberen bumper die aan de palen is bevestigd wordt ingedrukt bij het aanmeren. En ook in welke mate de palen opzij of naar achteren worden geduwd. Op basis van de geleverde informatie kan worden besloten tot aanpassing, herstel of vervanging. 30MHz kreeg de opdracht van Havenbedrijf Amsterdam om met de sensoren het beheer van de infrastructuur te verbeteren. 

Bulkcarriers meren af aan de lichterpalen om lading over te slaan naar kleinere schepen 
In IJmuiden wordt de lading van bulkcarriers die te diep steken voor de sluizen en het Noordzeekanaal overgeslagen in kleinere schepen. Die liggen tijdens dit zogenoemde lichteren aan twee lichterpalen. Daarop zijn de sensoren geplaatst die alle bewegingen registreren en vastleggen in een grafiek. Van elk moment in die grafiek kan een 3d-beeld van de lichterpaal worden getoond. De door de sensoren vergaarde gegevens worden real time visueel gemaakt op een dashboard. In geval van een ongewone beweging wordt die meteen gemeld bij de afdeling beheer en onderhoud van het havenbedrijf.

We hoeven niet meer naar de palen toe varen om te kijken of alles nog goed gaat
Volgens Joost Zuidema, projectleider sensoren New Business van Havenbedrijf Amsterdam past het gebruik van sensoren in het verduurzamen van de haven: “De haven wil steeds sneller, schoner en slimmer zijn en daar dragen sensoren aan bij. Het beheer en onderhoud van de lichterpalen kost nu minder tijd. We hoeven er niet steeds naartoe te varen om te kijken of alles goed gaat. De palen melden ons wat hun status is. Ook verbetert deze techniek de bedrijfsvoering, want schepen kunnen nóg beter aanmeren waardoor de kans op verstoring verder afneemt.”

Sensoren zijn ook bruikbaar voor kademonitoring
Jurg van Vliet, CEO van 30MHz: “Sensoren zijn ook bruikbaar bij het realiseren van zogenoemde kademonitoring. Met behulp daarvan kunnen binnenvaartschippers ruim voordat ze een haven bereiken zien waar een aanlegplaats beschikbaar is en die vast reserveren. Sensortechnologie stelt bedrijven in staat om op een efficiënte en duurzame manier data uit de fysieke wereld optimaal te inventariseren en te interpreteren. Met de informatie die dat oplevert verbeter je de bedrijfsvoering.”