Autonoom varen antwoord op dreigend personeelstekort?

Autonoom varen is hot maar ook zeer ingrijpend. We hebben over schepen niet meer zo fundamenteel hoeven nadenken sinds we overgingen van houten zeilschepen naar stalen stoomschepen, stellen onderzoekers van de TU Delft. Van 12 t/m 14 december is er aan de universiteit extra aandacht voor dit onderwerp, met twee promoties, een colloquium en een demonstratie van autonoom varen.

De TU Delft is op het gebied van autonoom varen de onderzoeks-koploper in Nederland. De universiteit werkt daarbij nauw samen met de scheepvaartwereld. Van 12 t/m 14 december is er in Delft een aantal activiteiten op dit terrein. Zo promoveert Huarong Zheng op 12 december op de mogelijkheden van een nieuw type container-transporteur die autonoom kan varen tussen de verschillende terminals in een haven. En op 13 december verdedigt Shijie Li haar dissertatie over een betere en flexibele planning van transport over water.

‘Naast deze twee promoties, die vooral theoretisch gericht zijn, willen we ook proberen de link te leggen met de praktijk’, zegt Negenborn. Daarom verzorgen we op woensdag 14 december het colloquium ‘Towards autonomous ship systems’, met daarbij ook een korte demo over autonoom varen.’

Toekomstbeeld in autonoom varen
De kapitein zit aan de wal in plaats van op zijn schip. Vanuit zijn stuurhut, die vergelijkbaar is met de inrichting van een luchtverkeerstoren, kan hij alle schepen bekijken die de haven van Rotterdam willen binnenvaren. Met de logistiek hoeft hij zich niet meer te bemoeien, want de schepen stemmen zelf hun planning af met containerterminals, sluizen en bruggen. Aan het roer hoeft een kapitein dus niet meer te staan, net zo min als er matrozen aan boord nodig zijn. Wel leggen de vaartuigen contact met hun gezagvoerder aan wal als er bijvoorbeeld een onderdeel stuk is.

Antwoord op het dreigende personeelstekort in de scheepvaart?
Dit is het vergezicht dat autonoom varen biedt. Het zou een antwoord kunnen zijn op het dreigende personeelstekort in de scheepvaart, dat mede ontstaat doordat de hoeveelheid vervoerde vracht op het water wereldwijd op termijn enorm sterk stijgt.

Onbemand varen is aanzienlijk goedkoper
‘Een groot voordeel van onbemand varen is verder dat het goederenvervoer aanzienlijk goedkoper kan. Daardoor zal vracht vaker over het water dan over land vervoerd gaan worden’, zegt universitair hoofddocent Rudy Negenborn. ‘De kosten worden ook nog op een andere manier verlaagd: doordat schepen, containerterminals, bruggen, sluizen en andere partijen in de haven automatisch informatie met elkaar uitwisselen, kunnen ze optimaal met elkaar afstemmen hoe snel ze waar naartoe op welke manier varen om hun cargo op te halen en af te leveren.’

Autonoom varen is ook nog eens veiliger, denken de wetenschappers van de TU Delft. ‘Op dit moment wordt 75 tot 95 procent van alle ongevallen op zee mede veroorzaakt door de mens’, zegt Robert Hekkenberg, onderzoeker bij Maritieme Techniek.

Obstakels
Natuurlijk is het allemaal nog lang niet zo ver en zijn er talrijke obstakels, technisch maar ook bijvoorbeeld juridisch. Hekkenberg denkt dat het juridische kader rond 2030 wel aangepast zal zijn. ‘Op technisch gebied is er nog heel veel te doen maar het onderwerp heeft nu wel echt de wind mee. Een belangrijke speler in de scheepvaart als Rolls-Royce, heeft bijvoorbeeld rotsvast vertrouwen uitgesproken in de toekomst van autonoom varen. We verwachten binnenkort de eerste pilot-projecten.’

‘Belangrijk is daarbij dat het niet een kwestie van alles-of-niets is’, zegt Hekkenberg. ‘We kunnen namelijk stapsgewijs, net als bij auto’s, delen van het proces automatiseren. Een belangrijke tussenstap naar werkelijk autonoom varen is bijvoorbeeld onbemand varen; dus geen bemanning meer aan boord maar nog wel met menselijke besturing, vanaf de wal.’

Volledig herontwerpen van schepen 
Hekkenberg vindt het een grote uitdaging om schepen volledig te herontwerpen, omdat bestaande schepen nu eenmaal zijn bedacht om te functioneren met behulp van bemanning. ‘’Aan boord kunnen mensen tussen de complexe machine-installatie door lopen, hun hand er tegenaan leggen, luisteren wat er gebeurt, een filter vervangen of andere kleine dingen bijstellen. Als er geen mensen meer meevaren, dan zullen de huidige schepen al vrij snel stilvallen. We hebben over schepen niet meer zo fundamenteel hoeven nadenken sinds we overgingen van houten zeilschepen naar stalen stoomschepen. Door autonoom varen valt ons hele ontwerpkader weg. We zijn feitelijk bezig met een grote systeemverandering.’

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Nov 2018 >>
MTWTFSS
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 1 2

Maritime Week 2018

Tijdens de jaarlijkse Maritime Week van 10 tot en met 17 november organiseert de sector evenementen voor professionals en studenten. Daarnaast zijn er vele leuke activiteiten voor de hele familie. De officiële opening van de week is de open dag van MARIN (Maritime Research Institute Netherlands) op 10 november. Een dag eerder vindt daar voor genodigden een pre-opening plaats waar staatssecretarissen Barbara Visser en Mona Keijzer het 10.000ste scheepsmodel zullen onthullen. Ander hoogtepunt van de Maritime Week is het Maritime Awards Gala.

Alle activiteiten zijn te volgen op de website van de Maritime Week: maritimebyholland.nl/home/maritieme-evenementen/maritime-week/

De Maritime Week focust van 10 tot 17 november op carrièrekansen, innovaties en de duurzaamheidsambities van de maritieme sector. Op vrijdag 9 november begint al een aantal activiteiten, zoals een traditionele schepenbeurs en het Symposium 25-jarig jubileum Maritiem Simulator Trainingscentrum op Terschelling. Ook gaat op 9 november de twee-daagse Shipathon van start. Dit is de maritieme versie van een ‘hackathon’: een uitgebreide brainstorm van young professionals die samen nadenken over uitdagingen in de zeescheepvaart en scheepsbouw.

Open dag MARIN
De open dag bij MARIN (Maritiem Research Instituut Nederland) in Wageningen is een uitje voor de hele familie. MARIN toont een toekomst van autonoom en emissieloos varende schepen, drijvende eilanden en windmolens, zonnecelcentrales en zeewierboerderijen op zee. Kinderen kunnen er zelf varen en een kapiteinsdiploma halen.

Prestigieuze awards
Op het Maritime Awards Gala van maandag 12 november viert de complete top van de Nederlandse maritieme sector de belangrijkste nieuwe ontwikkelingen in het vak. Vijf prestigieuze prijzen worden uitgereikt: de Maritime Designer Award, de Maritime Innovation Award, de Maritime Award KNVTS Schip van het Jaar, de Maritime KVNR Shipping Award en de Maritime RNLN Van Hengel-Spengler Award. De presentatie van het gala is in handen van Jort Kelder.

METSTRADE
De METSTRADE in de RAI in Amsterdam is ‘s werelds grootste vakbeurs voor uitrustingen materialen en systemen voor de pleziervaart. De drie paviljoens zijn toegspitst op specifieke segmenten: het SuperYacht Pavilion (SYP), het Marina & Yard Pavilion (MYP) en het Construction Material Pavilion (CMP). Ook worden er symposia gehouden. Voor leden van HISWA (Nederlandse Vereniging voor Handel en Industrie op het gebied van Scheepsbouw en Watersport) zijn het 50 Years HISWA Symposium, het Holland Get Connected Event en het HISWA Jachthavensymposium zeer interessant.

Maritieme open dagen
Opleider STC Group organiseert in de week twee open dagen en opent tevens het nieuwe Skillslab Maritiem, een hypermoderne praktijkruimte waar studenten kunnen experimenteren, ontwerpen en scheepsmodellen en prototypes kunnen testen. Ook de Maritieme Academie in Harlingen zet tijdens de Maritime Week haar deuren open en organiseert een doe-middag voor kinderen van groep 7 en 8.

Maritime Innovation Experience
Tijdens de Maritime Innovation Experience kunnen studenten kennismaken met de nieuwste uitvindingen en technieken van de sector. Onder andere Damen Shipyards, Feadship, Royal IHC, VAF Instruments en Cummins Holland presenteren op de beursvloer van de Duurzaamheidsfabriek in Dordrecht hun nieuwste innovaties. Binnenvaartvlogger Liana Engibarjan en Basjan Faber (Managing Director C-job) zijn achtergrondsprekers.

YMR’s
Natuurlijk ontbreken ook de jongerenambassadeurs (YMR’s) van Nederland Maritiem Land niet tijdens de Maritime Week. Ze geven bijvoorbeeld een gastles op basisschool De Pieterbas in Capelle aan den IJssel en leren de kinderen alles over beroepen in de maritieme sector. De leerlingen van groep 7 en 8 mogen zelf een bootje bouwen om mee naar huis te nemen. De YMR’s zijn ook betrokken bij het McPort Event in het EIC-gebouw in Rozenburg. Leerlingen uit de bovenbouw van vmbo/havo/vwo uit de regio Rotterdam-Rijnmond bezoeken dan de Rotterdamse haven om zich te oriënteren op een vervolgopleiding, (snuffel) stage of hun toekomstige beroep.

Musea
Twee musea hebben zich aangesloten bij de Maritime Week. In het Maritiem Museum in Rotterdam kunnen bezoekers in de Offshore Experience zelf ervaren hoe energie opgewekt wordt op zee. Bezoekers kunnen in Het Scheepsvaartmuseum in Amsterdam genieten van de tentoonstelling ms Oranje / Koers gewijzigd in Het Scheepsvaartmuseum.

Alle activiteiten zijn te volgen op de website van de Maritime Week: maritimebyholland.nl/home/maritieme-evenementen/maritime-week

read more >

Rondvaart met Sinterklaas

Stap zondag 25 november met het hele gezin aan aan boord van de FutureLand Ferry voor een dolle boottocht door de Rotterdamse haven met Sinterklaas en zijn Pieten. Na de vaartocht kunnen de kinderen samen met de Pieten, onder begeleiding van Joanna Smolarz (Kunstatelier het Kruithuis), een mooie pietenmuts maken en een coole glitter tattoo laten zetten.

Programma
13.40 uur Opwachten Sinterklaas en Pieten bij FutureLand
13.50 uur Aankomst Sinterklaas en Pieten
14.00 uur Rondvaart met Sinterklaas en Pieten
15.30 uur Sinterklaas en Pieten bezoeken FutureLand
16.30 uur Uitzwaaien Sinterklaas en Pieten
Voor alle kinderen heeft de Sint een leuk presentje!

Knutselworkshop
Het knutselen van de pietenmuts en het zetten van een glitter tattoo kan tussen 11.00 en 16.00 uur. De kosten zijn € 2,50 per persoon. Materiaal en begeleiding zijn inbegrepen.

Praktische informatie & reserveren
Voor deze Sinterklaasvaartocht geldt een speciaal tarief: alle passagiers, groot en klein, varen mee voor slechts € 7,95. Kinderen tot 3 jaar mogen gratis mee aan boord. In het reserveringsysteem vind je deze bijzondere vaartocht met Sinterklaas na de keuze voor de boot en de selectie van 25 november. Je reservering is pas definitief na de laatste stap. Ga naar express.futureland.nl om te reserveren.

read more >