Autonoom varen antwoord op dreigend personeelstekort?

Autonoom varend bootje van TU Delft. Foto: TU Delft

Autonoom varen is hot maar ook zeer ingrijpend. We hebben over schepen niet meer zo fundamenteel hoeven nadenken sinds we overgingen van houten zeilschepen naar stalen stoomschepen, stellen onderzoekers van de TU Delft. Van 12 t/m 14 december is er aan de universiteit extra aandacht voor dit onderwerp, met twee promoties, een colloquium en een demonstratie van autonoom varen.

De TU Delft is op het gebied van autonoom varen de onderzoeks-koploper in Nederland. De universiteit werkt daarbij nauw samen met de scheepvaartwereld. Van 12 t/m 14 december is er in Delft een aantal activiteiten op dit terrein. Zo promoveert Huarong Zheng op 12 december op de mogelijkheden van een nieuw type container-transporteur die autonoom kan varen tussen de verschillende terminals in een haven. En op 13 december verdedigt Shijie Li haar dissertatie over een betere en flexibele planning van transport over water.

‘Naast deze twee promoties, die vooral theoretisch gericht zijn, willen we ook proberen de link te leggen met de praktijk’, zegt Negenborn. Daarom verzorgen we op woensdag 14 december het colloquium ‘Towards autonomous ship systems’, met daarbij ook een korte demo over autonoom varen.’

Toekomstbeeld in autonoom varen
De kapitein zit aan de wal in plaats van op zijn schip. Vanuit zijn stuurhut, die vergelijkbaar is met de inrichting van een luchtverkeerstoren, kan hij alle schepen bekijken die de haven van Rotterdam willen binnenvaren. Met de logistiek hoeft hij zich niet meer te bemoeien, want de schepen stemmen zelf hun planning af met containerterminals, sluizen en bruggen. Aan het roer hoeft een kapitein dus niet meer te staan, net zo min als er matrozen aan boord nodig zijn. Wel leggen de vaartuigen contact met hun gezagvoerder aan wal als er bijvoorbeeld een onderdeel stuk is.

Antwoord op het dreigende personeelstekort in de scheepvaart?
Dit is het vergezicht dat autonoom varen biedt. Het zou een antwoord kunnen zijn op het dreigende personeelstekort in de scheepvaart, dat mede ontstaat doordat de hoeveelheid vervoerde vracht op het water wereldwijd op termijn enorm sterk stijgt.

Onbemand varen is aanzienlijk goedkoper
‘Een groot voordeel van onbemand varen is verder dat het goederenvervoer aanzienlijk goedkoper kan. Daardoor zal vracht vaker over het water dan over land vervoerd gaan worden’, zegt universitair hoofddocent Rudy Negenborn. ‘De kosten worden ook nog op een andere manier verlaagd: doordat schepen, containerterminals, bruggen, sluizen en andere partijen in de haven automatisch informatie met elkaar uitwisselen, kunnen ze optimaal met elkaar afstemmen hoe snel ze waar naartoe op welke manier varen om hun cargo op te halen en af te leveren.’

Autonoom varen is ook nog eens veiliger, denken de wetenschappers van de TU Delft. ‘Op dit moment wordt 75 tot 95 procent van alle ongevallen op zee mede veroorzaakt door de mens’, zegt Robert Hekkenberg, onderzoeker bij Maritieme Techniek.

Obstakels
Natuurlijk is het allemaal nog lang niet zo ver en zijn er talrijke obstakels, technisch maar ook bijvoorbeeld juridisch. Hekkenberg denkt dat het juridische kader rond 2030 wel aangepast zal zijn. ‘Op technisch gebied is er nog heel veel te doen maar het onderwerp heeft nu wel echt de wind mee. Een belangrijke speler in de scheepvaart als Rolls-Royce, heeft bijvoorbeeld rotsvast vertrouwen uitgesproken in de toekomst van autonoom varen. We verwachten binnenkort de eerste pilot-projecten.’

‘Belangrijk is daarbij dat het niet een kwestie van alles-of-niets is’, zegt Hekkenberg. ‘We kunnen namelijk stapsgewijs, net als bij auto’s, delen van het proces automatiseren. Een belangrijke tussenstap naar werkelijk autonoom varen is bijvoorbeeld onbemand varen; dus geen bemanning meer aan boord maar nog wel met menselijke besturing, vanaf de wal.’

Volledig herontwerpen van schepen 
Hekkenberg vindt het een grote uitdaging om schepen volledig te herontwerpen, omdat bestaande schepen nu eenmaal zijn bedacht om te functioneren met behulp van bemanning. ‘’Aan boord kunnen mensen tussen de complexe machine-installatie door lopen, hun hand er tegenaan leggen, luisteren wat er gebeurt, een filter vervangen of andere kleine dingen bijstellen. Als er geen mensen meer meevaren, dan zullen de huidige schepen al vrij snel stilvallen. We hebben over schepen niet meer zo fundamenteel hoeven nadenken sinds we overgingen van houten zeilschepen naar stalen stoomschepen. Door autonoom varen valt ons hele ontwerpkader weg. We zijn feitelijk bezig met een grote systeemverandering.’

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< May 2018 >>
MTWTFSS
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3

Offshore Energy Exhibition & Conference in RAI Amsterdam

Op 22, 23 en 24 oktober wordt het Offshore Energy Exhibition & Conference (OEEC) gehouden in RAI Amsterdam. Dit is Europa’s meest toonaangevende evenement voor de offshore energy sector. Het is uniek dat partijen die zich bezighouden met olie & gas, offshore wind en marine energy elkaar op één plek ontmoeten. De offshore energy sector is in transitie en OEEC biedt professionals de ideale plek om te netwerken, en na te denken over de toekomst van energiewinning op zee.

Offshore Energy Exhibition & Conference richt zich op technische, operationele en commerciële uitdagingen die gepaard gaan met de groei van de sector. Het driedaagse evenement biedt een platform waar naar schatting 570+ supply chain organisaties hun producten en services zullen tonen. Daarnaast is er gelijktijdig een conferentie dat belangrijke onderwerpen en oplossingen voor de offshore community behandelt.

Kijk voor meer informatie op www.offshore-energy.biz

read more >

Maritime Industry 2018

Binnenvaart beurs Maritime Industry wordt gehouden in Evenementenhal Gorinchem op 29, 30 en 31 mei 2018. Met ruim 500 exposanten wordt de complete sector voor de binnenvaart vertegenwoordigd in de Benelux. Het exposantenprofiel bestaat uit partijen die werkzaam zijn in of voor de machinebouw, reparatie, voortstuwing, aandrijving, installatietechniek, elektrotechnische installaties, brandstoffen, verzekeringen en banken, veiligheid, communicatie, navigatie, scheepsonderdelen, handel en bevrachting, haven, infrastructuur, brancheorganisaties, media, interieurbouw, dienstverlening, scheepsbouw en afbouw.

read more >

North Sea Offshore 7 juni in Den Helder

Op donderdag 7 juni vindt de vierde editie van North Sea Offshore (NSO) plaats in Den Helder, hét offshore- en windenergiecentrum in Nederland. Het evenement is voor bedrijven uit de olie-, gas- en windindustrie in Nederland. NSO haalt internationale bedrijven en professionals naar Den Helder om te netwerken, kennis uit te wisselen en bekend te raken met alle mogelijkheden die de regio Noord Holland Noord te bieden heeft. Met name op het gebied van mariene-, maritieme- en offshore energie. Het evenement vindt plaats in Theater De Kampanje in Den Helder.

Beslissers en influencers van toonaangevende partijen uit de offshore branche zullen aanwezig zijn. Tijdens de lunch en afsluitende netwerkborrel hebben deelnemers alle mogelijkheid tot netwerken.

Programma
Tijdens het ochtendprogramma kunnen geïnteresseerden deelnemen aan een van de bedrijfsbezoeken, georganiseerd door verschillende organisaties uit de regio. Na de lunch delen sleutelfiguren uit de sector hun kennis in actuele keynotes tijdens het plenaire middagprogramma. De dag zal afgesloten worden met een netwerkborrel.

North Sea Offshore
Ben je geïnteresseerd en wil je meer te weten komen over het plenaire programma en de bedrijven die hun deuren openstellen voor workshops en interessante lezingen? Ga voor meer informatie naar www.northseaoffshore.com.

Over North Sea Offshore
NSO wordt georganiseerd in opdracht van Port of Den Helder, Den Helder Airport, HSV en Ontwikkelingsbedrijf NHN. Uitvoerend producent is Navingo B.V. Naast NSO produceert Navingo ook Offshore Energy Exhibition & Conference (OEEC) en het Maritime & Offshore Career Event (MOCE) nog twee evenement voor bedrijven uit de olie-, gas- en windindustrie.

read more >

WindDays 13 en 14 juni in WTC Rotterdam

Het windenergie evenement WindDays wordt op 13 en 14 juni gehouden in het WTC Rotterdam. De beursvloer heeft 70 standhouders en trekt zo’n 2500 bezoekers. Er is een conferentie programma met meer dan 80 sprekers die tijdens 30 parallelsessies hun kennis en ervaringen omtrent de laatste ontwikkelingen in de windsector delen.

André Kuipers opent de WindDays 2018
Tijdens de openingssessie vertelt André Kuipers over zijn ervaringen als astronaut. Met het ruimtestation vloog hij 16 keer per dag een rondje rond de aarde. Vanaf daar waren de mondiale uitdagingen waar we met zijn allen voor staan, zoals klimaatverandering, ontbossing en de gevolgen van verstedelijking, goed zichtbaar.

Naast André Kuipers geven ook vooraanstaande bedrijven, overheden en organisaties hun visie op de energievoorziening van de toekomst en de rol van windenergie bij de realisatie van (inter)nationale klimaatdoelen.

Wilt u als windenergie professional ook profiteren van deze nieuwe inzichten? 
Registreer nu! Op www.winddays.nl 
Bekijk het hele conferentie programma op www.winddays.nl/conferentie

read more >