Column van Roel de Graaf, Managing Director van NMT

”Er is meer voor nodig dan alleen een nieuwe norm voor zwaveluitstoot van de IMO om de vervuilende scheepvaart van het slechte imago af te helpen”

Bij veel Nederlanders leeft het beeld dat de scheepvaart vervuilend en weinig duurzaam is. Dat klopt voor een deel: buiten de milieuzones wordt bijvoorbeeld door grote zeeschepen nog veel zware olie met een hoog zwavelgehalte verstookt. Gelukkig is dat vanaf 2020 verleden tijd, omdat dan een strenge norm voor zwaveluitstoot wereldwijd van kracht wordt. De International Maritime Organization (IMO) heeft deze ingrijpende maatregel onlangs vastgesteld. Is door deze maatregel in 2020 het imagoprobleem uit de wereld? Dat is onwaarschijnlijk als de duurzaamheid van de scheepvaart niet op alle fronten wordt aangepakt en oplossingen worden verwerkt in de schepen. Dat werkt alleen als de reders, toeleveranciers en scheepswerven gezamenlijk actie nemen.

Welke acties bedoelen we? Allereerst het zichtbaar maken van de duurzame oplossingen die de maritieme maakindustrie momenteel al kan bieden. De brancheorganisatie Netherlands Maritime Technology heeft het initiatief genomen beschikbare oplossingen te inventariseren en te tonen op een website: www.sustainable-maritime-solutions.nl. Op 10 oktober, de Dag van de Duurzaamheid zijn 178 oplossingen door NMT-voorzitter Hans Voorneveld gepresenteerd aan Salima Belhaj van D66 en Brigit Gijsbers van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Belhaj waardeerde in het bijzonder dat de scheepswerven, de toeleveranciers en de rest van de maritieme sector gezamenlijk naar buiten treden met dit initiatief. Maar met het delen van informatie en het verbeteren van het imago realiseer je nog geen schonere en meer duurzame schepen. Daarvoor moeten blokkades weggenomen worden. De rol van de overheid is daarin essentieel.

Een belangrijke blokkade is de financiering voor het verwerken van duurzame oplossingen op bestaande en nieuwe schepen. De reders hebben immers weinig middelen om daarin te investeren. Wellicht kan de financiering van deze innovaties door de inzet van het Juncker fonds gemakkelijker worden gemaakt. Een andere blokkade is dat nieuwe technologie risico’s met zich mee kan brengen. Om die aan te pakken heeft Netherlands Maritime Technology aan de overheid gevraagd een Stimuleringsregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS) te realiseren.

Die kleine stappen helpen de maritieme sector om in 2020 niet alleen het imago te hebben van schoon en duurzaam, maar zorgen ervoor dat de sector daadwerkelijk een bijdrage levert aan een duurzame wereld met minder vervuiling.

Roel de Graaf
Managing Director
Netherlands Maritime Technology