Column van Roel de Graaf, Managing Director van NMT

Roel de Graaf, Managing Director van Netherlands Maritime Technology

”Er is meer voor nodig dan alleen een nieuwe norm voor zwaveluitstoot van de IMO om de vervuilende scheepvaart van het slechte imago af te helpen”

Bij veel Nederlanders leeft het beeld dat de scheepvaart vervuilend en weinig duurzaam is. Dat klopt voor een deel: buiten de milieuzones wordt bijvoorbeeld door grote zeeschepen nog veel zware olie met een hoog zwavelgehalte verstookt. Gelukkig is dat vanaf 2020 verleden tijd, omdat dan een strenge norm voor zwaveluitstoot wereldwijd van kracht wordt. De International Maritime Organization (IMO) heeft deze ingrijpende maatregel onlangs vastgesteld. Is door deze maatregel in 2020 het imagoprobleem uit de wereld? Dat is onwaarschijnlijk als de duurzaamheid van de scheepvaart niet op alle fronten wordt aangepakt en oplossingen worden verwerkt in de schepen. Dat werkt alleen als de reders, toeleveranciers en scheepswerven gezamenlijk actie nemen.

Welke acties bedoelen we? Allereerst het zichtbaar maken van de duurzame oplossingen die de maritieme maakindustrie momenteel al kan bieden. De brancheorganisatie Netherlands Maritime Technology heeft het initiatief genomen beschikbare oplossingen te inventariseren en te tonen op een website: www.sustainable-maritime-solutions.nl. Op 10 oktober, de Dag van de Duurzaamheid zijn 178 oplossingen door NMT-voorzitter Hans Voorneveld gepresenteerd aan Salima Belhaj van D66 en Brigit Gijsbers van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Belhaj waardeerde in het bijzonder dat de scheepswerven, de toeleveranciers en de rest van de maritieme sector gezamenlijk naar buiten treden met dit initiatief. Maar met het delen van informatie en het verbeteren van het imago realiseer je nog geen schonere en meer duurzame schepen. Daarvoor moeten blokkades weggenomen worden. De rol van de overheid is daarin essentieel.

Een belangrijke blokkade is de financiering voor het verwerken van duurzame oplossingen op bestaande en nieuwe schepen. De reders hebben immers weinig middelen om daarin te investeren. Wellicht kan de financiering van deze innovaties door de inzet van het Juncker fonds gemakkelijker worden gemaakt. Een andere blokkade is dat nieuwe technologie risico’s met zich mee kan brengen. Om die aan te pakken heeft Netherlands Maritime Technology aan de overheid gevraagd een Stimuleringsregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS) te realiseren.

Die kleine stappen helpen de maritieme sector om in 2020 niet alleen het imago te hebben van schoon en duurzaam, maar zorgen ervoor dat de sector daadwerkelijk een bijdrage levert aan een duurzame wereld met minder vervuiling.

Roel de Graaf
Managing Director
Netherlands Maritime Technology

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Apr 2018 >>
MTWTFSS
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6

Maritime Industry 2018

Binnenvaart beurs Maritime Industry wordt gehouden in Evenementenhal Gorinchem op 29, 30 en 31 mei 2018. Met ruim 500 exposanten wordt de complete sector voor de binnenvaart vertegenwoordigd in de Benelux. Het exposantenprofiel bestaat uit partijen die werkzaam zijn in of voor de machinebouw, reparatie, voortstuwing, aandrijving, installatietechniek, elektrotechnische installaties, brandstoffen, verzekeringen en banken, veiligheid, communicatie, navigatie, scheepsonderdelen, handel en bevrachting, haven, infrastructuur, brancheorganisaties, media, interieurbouw, dienstverlening, scheepsbouw en afbouw.

read more >

Electric & Hybrid Marine World Expo

De Electric & Hybrid Marine World Expo wordt van 27 tot en met 29 juni 2018 in Amsterdam gehouden en is uitsluitend bedoeld voor het demonstreren van de allernieuwste elektrische en hybride voortstuwingstechnologieën, -onderdelen en -oplossingen voor de maritieme industrie.

De Electric & Hybrid Marine World Expo is een internationaal evenement met standhouders en bezoekers uit de hele wereld en het is de enige beurs en conferentie waar nieuwe efficiënte voortstuwingstechnologieën en -onderdelen worden getoond aan een publiek van ontwerpers van voortstuwingssystemen, scheepseigenaren en -operators, botenbouwers, motorfabrikanten, scheepsarchitecten en operators/bevelhebbers van militaire vloten.

Bezoekers krijgen uitsluitend puur elektrische voortstuwingssystemen, hybride systemen en uiteraard de onderdelen daarvoor te zien en de genodigden zijn degenen die verantwoordelijk zijn voor de inkoop en specificatie van scheepsmotoren en -onderdelen.

read more >

Maritieme vacatures>

Bunker Surveyor

Bunker Surveyor

MCE Marine Surveyors B.V.

lees meer →