Column van Roel de Graaf, Managing Director van NMT

”Er is meer voor nodig dan alleen een nieuwe norm voor zwaveluitstoot van de IMO om de vervuilende scheepvaart van het slechte imago af te helpen”

Bij veel Nederlanders leeft het beeld dat de scheepvaart vervuilend en weinig duurzaam is. Dat klopt voor een deel: buiten de milieuzones wordt bijvoorbeeld door grote zeeschepen nog veel zware olie met een hoog zwavelgehalte verstookt. Gelukkig is dat vanaf 2020 verleden tijd, omdat dan een strenge norm voor zwaveluitstoot wereldwijd van kracht wordt. De International Maritime Organization (IMO) heeft deze ingrijpende maatregel onlangs vastgesteld. Is door deze maatregel in 2020 het imagoprobleem uit de wereld? Dat is onwaarschijnlijk als de duurzaamheid van de scheepvaart niet op alle fronten wordt aangepakt en oplossingen worden verwerkt in de schepen. Dat werkt alleen als de reders, toeleveranciers en scheepswerven gezamenlijk actie nemen.

Welke acties bedoelen we? Allereerst het zichtbaar maken van de duurzame oplossingen die de maritieme maakindustrie momenteel al kan bieden. De brancheorganisatie Netherlands Maritime Technology heeft het initiatief genomen beschikbare oplossingen te inventariseren en te tonen op een website: www.sustainable-maritime-solutions.nl. Op 10 oktober, de Dag van de Duurzaamheid zijn 178 oplossingen door NMT-voorzitter Hans Voorneveld gepresenteerd aan Salima Belhaj van D66 en Brigit Gijsbers van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Belhaj waardeerde in het bijzonder dat de scheepswerven, de toeleveranciers en de rest van de maritieme sector gezamenlijk naar buiten treden met dit initiatief. Maar met het delen van informatie en het verbeteren van het imago realiseer je nog geen schonere en meer duurzame schepen. Daarvoor moeten blokkades weggenomen worden. De rol van de overheid is daarin essentieel.

Een belangrijke blokkade is de financiering voor het verwerken van duurzame oplossingen op bestaande en nieuwe schepen. De reders hebben immers weinig middelen om daarin te investeren. Wellicht kan de financiering van deze innovaties door de inzet van het Juncker fonds gemakkelijker worden gemaakt. Een andere blokkade is dat nieuwe technologie risico’s met zich mee kan brengen. Om die aan te pakken heeft Netherlands Maritime Technology aan de overheid gevraagd een Stimuleringsregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS) te realiseren.

Die kleine stappen helpen de maritieme sector om in 2020 niet alleen het imago te hebben van schoon en duurzaam, maar zorgen ervoor dat de sector daadwerkelijk een bijdrage levert aan een duurzame wereld met minder vervuiling.

Roel de Graaf
Managing Director
Netherlands Maritime Technology

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Jul 2018 >>
MTWTFSS
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5

Gentse Feesten met gratis rondvaarten

North Sea Port organiseert ook dit jaar tijdens de Gentse Feesten haar traditionele rondvaarten in het havengebied van Gent. Van zaterdag 14 tot en met zondag 22 juli 2017 vaart het havenjacht ‘Jacob van Artevelde’ maar liefst drie keer per dag het havengebied in. In totaal kunnen 2.500 passagiers vanop het water het havengebied van binnenuit beleven. De rondvaarten zijn helemaal gratis, maar vooraf inschrijven is wel verplicht.

Vertrek aan de Rigakaai
De ‘Jacob van Artevelde’ vertrekt vanaf de Rigakaai (tegenover ‘Weba’ en ‘Decathlon’) in het Gentse havengebied. Er zijn drie afvaarten per dag: om 10.30 uur, om 13.30 uur en om 16 uur. De trip duurt anderhalf uur. Tijdens de rondvaart geeft een gids uitleg over de haven en over wat er op de kaaien en het water te zien is. Per rondvaart kunnen er 90 passagiers aan boord. In totaal zullen zo bijna 2.500 passagiers het havengebied ontdekken.

Wel even inschrijven
Kijk op www.northseaport.com/rondvaarten voor meer informatie en reserveringen.

read more >

Offshore Energy Exhibition & Conference in RAI Amsterdam

Op 22, 23 en 24 oktober wordt het Offshore Energy Exhibition & Conference (OEEC) gehouden in RAI Amsterdam. Dit is Europa’s meest toonaangevende evenement voor de offshore energy sector. Het is uniek dat partijen die zich bezighouden met olie & gas, offshore wind en marine energy elkaar op één plek ontmoeten. De offshore energy sector is in transitie en OEEC biedt professionals de ideale plek om te netwerken, en na te denken over de toekomst van energiewinning op zee.

Offshore Energy Exhibition & Conference richt zich op technische, operationele en commerciële uitdagingen die gepaard gaan met de groei van de sector. Het driedaagse evenement biedt een platform waar naar schatting 570+ supply chain organisaties hun producten en services zullen tonen. Daarnaast is er gelijktijdig een conferentie dat belangrijke onderwerpen en oplossingen voor de offshore community behandelt.

Kijk voor meer informatie op www.offshore-energy.biz

read more >

EOC-Traditionele Schepen Beurs in Den Helder

Van 9 tot en met 11 november wordt de 3e editie van de EOC-Traditionele Schepen Beurs gehouden in Gebouw 66 van het Willemsoordcomplex in Den Helder. Dit jaar staat de beurs in het teken van duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen. De smaakmakers op dit evenement zijn SummerLabb en Sustainable Sailing/Substainable Boats (S-boats).

SummerLabb, een initiatief van programmamaker Jan Douwe Kroeske, is een platform dat innovatie en wetenschap naar breder publiek brengt. Jan Douwe Kroeske vult aan: “Ik heb een bijzondere band met Den Helder door mijn werk voor Jules Unlimited en de samenwerking die wij hadden in 2016 met SAIL Den Helder. Het is heerlijk om in de Kop van Noord-Holland, in de buurt van de marine en scheepvaart, te mogen werken en te praten over duurzaamheid en innovatie.”

Duurzaam varen en verbouwen
“Daarnaast sluit de deelname van SummerLabb naadloos aan bij de beurspresentatie van Jorrit Jouwsma. Met zijn Sustainable Sailing/Sustainable Boats (S-boats) kan hij laten zien wat de oplossingen zijn voor duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen,” aldus Jet Sluik, beursmanager. “Ook oudere schepen met een traditioneel uiterlijk kunnen op een duurzamere manier worden ingezet. Dit jaar hebben we al verschillende aanmeldingen die tijdens de beurs duurzame mogelijkheden willen tonen, zo ook Ruys Scheepstimmerwerken met elektrisch varen en Econoord met warmtepompen.”

EOC hoofdsponsor
Hoofdsponsor van de Traditionele Schepen Beurs is maritiem verzekeraar EOC. De prijs van een toegangskaartje bedraagt bij een boeking via onze website 9 euro per persoon. Met dit kaartje heeft de bezoeker ook gratis toegang tot het Marinemuseum, het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers en het lichtschip Texel. Bezoekers kunnen in de directe omgeving van Gebouw 66 gratis parkeren.

read more >