LNG-themadag in Futureland zaterdag 26 november

Op zaterdag 26 november is er een LNG-themadag in Futureland op de Maasvlakte. Tijdens de themadag LNG vertelt Rolf Brouwer, Managing Director van Gate terminal alles over de rol van LNG in de energietransitie en hoe Gate terminal (dochteronderneming van Vopak en Gasunie) en de nieuwe break bulk terminal de distributie van LNG naar gebruikers verzorgt. Na de lezing in FutureLand volgt een vaartocht met de FutureLand Ferry naar de Break Bulk terminal in de Yukonhaven.

Rotterdam is het grootste LNG-knooppunt van Europa. Van over de hele wereld voeren tankschepen dit vloeibare aardgas aan bij Gate terminal op de Maasvlakte. Schepen, trucks en het gastransportnet verzorgen daarna de distributie voor industriële doeleinden en als relatief schone brandstof voor de transportsector. In de haven, maar ook ver daarbuiten.

Kaartjes kunnen op de dag zelf tot 30 min. voor aanvang worden opgehaald en afgerekend aan de welkomstbalie in FutureLand, hier wordt ook eventuele kinderkorting verrekend. Daarna worden niet afgehaalde kaartjes vrijgegeven voor andere belangstellenden. Tijdens deze themadag is FutureLand geopend van 11.00 tot 17.00 uur.

Steeds meer schepen varen op LNG en wereldwijd rijden zo’n 11 miljoen trucks op LNG
LNG is vloeibaar gemaakt aardgas. Dat gebeurt bij afkoeling tot min 160 graden Celsius, waarbij het 600 keer in volume slinkt, ideaal voor (zee)transport. Bovendien komt er bij verbranding weinig CO2, stikstof, zwavel en fijnstof vrij, waardoor het een relatief schone brandstof is. Bij de toepassing als brandstof in de transportsector zorgt LNG vergeleken met gebruikelijke brandstoffen voor 20 tot 25% minder CO2 emissie, 85% minder NOx en geen zwavel en fijnstof emissie. LNG is bovendien niet giftig en staat ook niet onder druk. Doordat het pas brandbaar is na ‘vergassing’ is het ook veilig om op te slaan. LNG is geschikt als brandstof voor binnenvaartschepen, kustvaarders, veerboten en vrachtwagens. Steeds meer schepen varen erop, wereldwijd rijden zo’n 11 miljoen trucks op LNG.

Gate terminal heeft een capaciteit van 12 miljard m3 LNG
LNG-schepen lossen het vloeibare gas bij Gate terminal, waarna het wordt opgeslagen in drie enorme tanks. Zodoende is er continu een voorraad. Een speciale installatie maakt het vloeibare LNG weer gasvormig. De terminal op de Maasvlakte heeft een capaciteit van 12 miljard m3 LNG.

LNG Break Bulk terminal
Sinds deze zomer pompt een nieuwe overslagfaciliteit kleinere volumes LNG over naar tankwagens en bunkerschepen. Door het opsplitsen van de grootschalige aanvoer in kleinere eenheden wordt de distributie verbeterd. Voor deze LNG-overslaginstallatie is aan de noordzijde van het Yangtzekanaal, naast Gate terminal de Yukonhaven uitgegraven. Tankwagens bevoorraden vanuit deze terminal tankstations en binnenvaartschepen. En bunkerschepen leveren van hieruit de brandstof aan zee- en binnenvaartschepen. Ook worden kleinere volumes overzees gedistribueerd naar andere gebieden in Noordwest-Europa, zoals Noorwegen, Duitsland en Zwitserland.

 

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Oct 2018 >>
MTWTFSS
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4

Offshore Energy Exhibition & Conference in RAI Amsterdam

Op 22, 23 en 24 oktober wordt het Offshore Energy Exhibition & Conference (OEEC) gehouden in RAI Amsterdam. Dit is Europa’s meest toonaangevende evenement voor de offshore energy sector. Het is uniek dat partijen die zich bezighouden met olie & gas, offshore wind en marine energy elkaar op één plek ontmoeten. De offshore energy sector is in transitie en OEEC biedt professionals de ideale plek om te netwerken, en na te denken over de toekomst van energiewinning op zee.

Offshore Energy Exhibition & Conference richt zich op technische, operationele en commerciële uitdagingen die gepaard gaan met de groei van de sector. Het driedaagse evenement biedt een platform waar naar schatting 570+ supply chain organisaties hun producten en services zullen tonen. Daarnaast is er gelijktijdig een conferentie dat belangrijke onderwerpen en oplossingen voor de offshore community behandelt.

Kijk voor meer informatie op www.offshore-energy.biz

read more >

EOC-Traditionele Schepen Beurs in Den Helder

Van 9 tot en met 11 november wordt de 3e editie van de EOC-Traditionele Schepen Beurs gehouden in Gebouw 66 van het Willemsoordcomplex in Den Helder. Dit jaar staat de beurs in het teken van duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen. De smaakmakers op dit evenement zijn SummerLabb en Sustainable Sailing/Substainable Boats (S-boats).

SummerLabb, een initiatief van programmamaker Jan Douwe Kroeske, is een platform dat innovatie en wetenschap naar breder publiek brengt. Jan Douwe Kroeske vult aan: “Ik heb een bijzondere band met Den Helder door mijn werk voor Jules Unlimited en de samenwerking die wij hadden in 2016 met SAIL Den Helder. Het is heerlijk om in de Kop van Noord-Holland, in de buurt van de marine en scheepvaart, te mogen werken en te praten over duurzaamheid en innovatie.”

Duurzaam varen en verbouwen
“Daarnaast sluit de deelname van SummerLabb naadloos aan bij de beurspresentatie van Jorrit Jouwsma. Met zijn Sustainable Sailing/Sustainable Boats (S-boats) kan hij laten zien wat de oplossingen zijn voor duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen,” aldus Jet Sluik, beursmanager. “Ook oudere schepen met een traditioneel uiterlijk kunnen op een duurzamere manier worden ingezet. Dit jaar hebben we al verschillende aanmeldingen die tijdens de beurs duurzame mogelijkheden willen tonen, zo ook Ruys Scheepstimmerwerken met elektrisch varen en Econoord met warmtepompen.”

EOC hoofdsponsor
Hoofdsponsor van de Traditionele Schepen Beurs is maritiem verzekeraar EOC. De prijs van een toegangskaartje bedraagt bij een boeking via onze website 9 euro per persoon. Met dit kaartje heeft de bezoeker ook gratis toegang tot het Marinemuseum, het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers en het lichtschip Texel. Bezoekers kunnen in de directe omgeving van Gebouw 66 gratis parkeren.

read more >