Nieuw LNG-aangedreven baggerschip voor Rotterdamse haven

De Ecodelta, het hypermodern LNG-aangedreven baggerschip dat wordt gebouwd door de Friese werf Barkmeijer, gaat baggeren in de Rotterdamse haven. Het schip vormt een belangrijk onderdeel van een nieuw contract dat Bagger- & Aannemingsmaatschappij Van der Kamp uit Zwolle sloot met het Havenbedrijf voor het op diepte houden van de havenbekkens van de Rotterdamse haven tot 2023. Het is de bedoeling dat het schip in 2018 in de vaart wordt genomen.

Van der Kamp baggert op contractbasis in de Rotterdamse haven. Het houdt daar de havenbekkens op diepte in opdracht van Havenbedrijf Rotterdam. Het gaat daarbij jaarlijks om ruim 5 miljoen kuub baggerspecie. Het baggeren wordt uitgevoerd door o.a. de schepen Hein en Rijndelta, respectievelijk 36 en 30 jaar oud. De Rijndelta is daarbij verantwoordelijk voor het grootste aandeel in het onderhoudscontract. Het is de verwachting dat de Ecodelta de Rijndelta op termijn gaat vervangen.

Het Havenbedrijf promoot de vervanging van stookolie door LNG als brandstof voor de scheepvaart en streeft er naar om van de haven een belangrijke Europese LNG hub te maken. Binnenschepen, coasters en veerboten verlagen met LNG de uitstoot van koolstofdioxide (CO2) tot 20 procent en die van stikstofoxide (NOx) tot 85 procent. Zwavel- en fijnstofemissies worden tot praktisch nul teruggebracht.