Nieuwste Costa-cruiseschepen varen op LNG

De nieuwste cruiseschepen van Costa Cruises gaan op LNG varen. LNG behoort tot de schoonste scheepsbrandstof, doordat het een lagere uitstoot van schadelijke gassen geeft. Met het ‘green cruising design’ geeft Costa Cruises aandacht aan duurzaamheid en hergebruik. In 2019 en 2020 komen de 2 nieuwe cruiseschepen in de vaart. Het worden de grootste cruiseschepen ter wereld met 2600 hutten en ruimte voor maximaal 6600 passagiers.

Op dit moment wordt er aan de schepen gebouwd bij de Meyer-werf in Turku in Finland. Een ander ‘groen’ aandachtspunt is waterbesparing en afvalverwerking. Een cruiseschip is een dorp op postzegelformaat waar mensen eten, douchen, water gebruiken, sporten en afval produceren. Als het gaat om milieutechnische aspecten, management-, energie- en waterbesparing, behoren de schepen van Costa Cruises tot de meest geavanceerde ter wereld. Op de hele vloot is een beleid van 100% scheiding van afval. Ook wordt het meeste water dat aan boord wordt gebruikt, aan boord geproduceerd met ontziltinginstallaties.

Shell gaat LNG leveren aan de cruiseschepen
Op 3 oktober 2016 maakte Shell bekend dat het de LNG-brandstof gaat leveren aan de 2 Costa-cruiseschepen. Een van de twee schepen zal gebruikmaken van het LNG-bunkerschip dat Shell momenteel laat bouwen en dat komt te liggen bij de Gate Terminal in Rotterdam.

Toekomstdesign  uit New York
Ontwerper Adam D. Tihany van het New Yorkse Tihany Design is als Creative Director verantwoordelijk voor de inrichting van de schepen. Samen met een exclusief designteam werkt Tihany aan het interieur van de toekomst. Daarin wordt feedback van Costa-gasten meegenomen en ligt de focus op het efficiënt en duurzaam inrichten van de ruimte.