Verbreding vaarweg Eemshaven-Noordzee gestart

Met de symbolische overdracht van stortsteen is de verruiming van de vaarweg Eemshaven-Noordzee en aanleg van twee natuurprojecten gestart. Met de verruiming wordt de vaarweg geschikt gemaakt voor grotere schepen met een diepgang tot 14 meter. Hiermee wordt de bereikbaarheid verbeterd en de verdere ontwikkeling van de Eemshaven als energiehaven mogelijk gemaakt. Met bij de vaarwegverruiming vrijkomend zand en keileem worden  een vogelbroedeiland bij de Eemshaven en een  kwelderlandschap bij Delfzijl aangelegd.

Minimaal 43% hergebruik materiaal
Rijkswaterstaat heeft met de gemeente Delfzijl en de provincie Groningen afspraken gemaakt over hergebruik van het keileem en zand wat vrijkomt bij de vaarwegverruiming. Dit wordt gebruikt voor de realisatie van  het kwelderlandschap Marconi en vogelbroedeilanden bij de Eemshaven en Delfzijl.

Mijlpaal samenwerking en duurzaamheid
In het kader van duurzaamheid en samenwerking is de start van deze werkzaamheden een belangrijke mijlpaal voor de provincie, gemeente en Rijkswaterstaat. Hiermee worden de eerste projecten van het programma Eems-Dollard 2050 in uitvoering gebracht. Bovendien maakt aannemer Van den Herik Sliedrecht gebruik van de duurzaamste hopperzuiger in Nederland met minder brandstofverbruik en minder CO2 en NO2 uitstoot.

Natuurlijke ligging vaarweg leidend
Er is rekening gehouden met de natuurlijke ligging van de huidige vaarweg om zo min mogelijk te moeten baggeren. Slechts op een beperkt deel van de route is verruiming van de vaarweg Eemshaven-Noordzee nodig. Op de meeste plekken is de vaarweg van nature al diep genoeg. De grootste baggerlocaties bevinden zich bij de afslag naar de Eemshaven en in de kustzone tussen Borkum en Westereemston.

Aandacht voor veiligheid en vlotte scheepvaart
Om de veiligheid en vlotte scheepvaart te garanderen worden passeerstroken, een keerplaats en een nieuwe incidentele ligplaats voor eventuele calamiteiten gerealiseerd. Daarnaast worden veiligheid en vlot scheepvaartverkeer gewaarborgd door toepassing van Vessel Traffic Management (VTM). Tevens is een nieuwe meetpaal geplaatst om actuele gegevens over waterstroming en waterkwaliteit te verzamelen.

Rekening houden met de natuur
Naast dat rekening wordt gehouden met de natuurlijke ligging van de huidige vaarweg gaat Rijkswaterstaat bij de verruiming met de grootste zorgvuldigheid om met de kwetsbare natuur in het gebied. Bij het baggeren van de keileem uit de vaargeul wordt gebruik gemaakt van een kraanschip en of dieplepel waarmee keileem in grote brokken wordt afgegraven. Dit zorgt voor zo min mogelijk vertroebeling van het water. Ook wordt er afstand bewaard tot rustende zeehonden en ruiende eidereenden.

Planning en realisatie
Eind 2017 dienen de verruiming en de aanleg van kwelderlandschap en vogelbroedeilanden gereed te zijn. De bereikbaarheid van de havens van Delfzijl en Emden blijft tijdens de werkzaamheden gewaarborgd.

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Sep 2018 >>
MTWTFSS
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Offshore Energy Exhibition & Conference in RAI Amsterdam

Op 22, 23 en 24 oktober wordt het Offshore Energy Exhibition & Conference (OEEC) gehouden in RAI Amsterdam. Dit is Europa’s meest toonaangevende evenement voor de offshore energy sector. Het is uniek dat partijen die zich bezighouden met olie & gas, offshore wind en marine energy elkaar op één plek ontmoeten. De offshore energy sector is in transitie en OEEC biedt professionals de ideale plek om te netwerken, en na te denken over de toekomst van energiewinning op zee.

Offshore Energy Exhibition & Conference richt zich op technische, operationele en commerciële uitdagingen die gepaard gaan met de groei van de sector. Het driedaagse evenement biedt een platform waar naar schatting 570+ supply chain organisaties hun producten en services zullen tonen. Daarnaast is er gelijktijdig een conferentie dat belangrijke onderwerpen en oplossingen voor de offshore community behandelt.

Kijk voor meer informatie op www.offshore-energy.biz

read more >

EOC-Traditionele Schepen Beurs in Den Helder

Van 9 tot en met 11 november wordt de 3e editie van de EOC-Traditionele Schepen Beurs gehouden in Gebouw 66 van het Willemsoordcomplex in Den Helder. Dit jaar staat de beurs in het teken van duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen. De smaakmakers op dit evenement zijn SummerLabb en Sustainable Sailing/Substainable Boats (S-boats).

SummerLabb, een initiatief van programmamaker Jan Douwe Kroeske, is een platform dat innovatie en wetenschap naar breder publiek brengt. Jan Douwe Kroeske vult aan: “Ik heb een bijzondere band met Den Helder door mijn werk voor Jules Unlimited en de samenwerking die wij hadden in 2016 met SAIL Den Helder. Het is heerlijk om in de Kop van Noord-Holland, in de buurt van de marine en scheepvaart, te mogen werken en te praten over duurzaamheid en innovatie.”

Duurzaam varen en verbouwen
“Daarnaast sluit de deelname van SummerLabb naadloos aan bij de beurspresentatie van Jorrit Jouwsma. Met zijn Sustainable Sailing/Sustainable Boats (S-boats) kan hij laten zien wat de oplossingen zijn voor duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen,” aldus Jet Sluik, beursmanager. “Ook oudere schepen met een traditioneel uiterlijk kunnen op een duurzamere manier worden ingezet. Dit jaar hebben we al verschillende aanmeldingen die tijdens de beurs duurzame mogelijkheden willen tonen, zo ook Ruys Scheepstimmerwerken met elektrisch varen en Econoord met warmtepompen.”

EOC hoofdsponsor
Hoofdsponsor van de Traditionele Schepen Beurs is maritiem verzekeraar EOC. De prijs van een toegangskaartje bedraagt bij een boeking via onze website 9 euro per persoon. Met dit kaartje heeft de bezoeker ook gratis toegang tot het Marinemuseum, het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers en het lichtschip Texel. Bezoekers kunnen in de directe omgeving van Gebouw 66 gratis parkeren.

read more >