Nieuwe kade in Gent voor meer vracht over water

Op maandag 26 september is het Havenbedrijf Gent gestart met de bouw van een 220-meter-lange kademuur in de haven van Gent. Met de nieuwe kade zal de aanvoer van schroot en de afvoer van metaalslakken uit de hoogovens van ArcelorMittal Gent ook via het water kunnen. Het Havenbedrijf Gent investeert € 7,2 miljoen en het staalbedrijf ArcelorMittal Gent €0,6 miljoen.

Deze investering in nieuwe haveninfrastructuur draagt bij tot duurzamer transport per zee- en binnenschip. De kade kan ook door andere bedrijven worden gebruikt.

Investeren in duurzaam transport
Deze investering in haveninfrastructuur is eveneens een investering in duurzaamheid. ArcelorMittal Gent gaat het bestaande schroottransport zoveel mogelijk via binnenvaart en zeevaart vervoeren in plaats van met vrachtwagens. Dit spaart jaarlijks 5.000 vrachtwagentransporten voor schroot uit. De kade brengt een verbetering van het interne transport met zich mee en maakt het mogelijk de metaalslakken rechtstreeks in zeeschepen te laden. Hierdoor is er een vermindering van de CO2-uitstoot.

Eind september 2017 zullen de eerste schepen kunnen afmeren
Het bouwen van de kade gaat een jaar duren. Eerst begint het heien van meer dan 2.000 ton stalen damplanken en wordt er tot 8 meter diepte gebaggerd wat later nog verdiept kan worden tot 10 meter. De kademuur steekt 40 ver in het water maar blijft wel buiten de vaarweg op het kanaal.