NMT maakt zich hard voor aanpassing verdrag

Toekomstige regelgeving voor Noord- en Oostzee bleek voor de scheepsbouw en -reparatie in Nederland grote gevolgen te hebben. De afgelopen periode heeft Netherlands Maritime Technology (NMT) zich hard gemaakt om de weeffout uit de concepttekst van het verdrag te krijgen.   

De Noordzee- en Oostzeelanden hebben de International Maritime Organization (IMO) gevraagd om op de Noord- en Oostzee een NOx (stikstofoxiden) Emission Control Area (NECA) in te stellen. Uit de eerste versie van deze plannen van ruim twee jaar geleden, bleek dat er voor de scheepsbouw en -reparatie in Nederland grote ongewenste en onvoorziene gevolgen aan deze NECA zouden zitten.

Kortweg kwam het er op neer dat álle schepen die na invoering van deze NECA in Nederland gebouwd worden aan de strengere NOx eisen moeten voldoen. En dat dit ook zou gelden voor nieuwe schepen die in Nederland (terug)komen voor onderhoud, reparatie of claimafhandeling. Praktisch zou het er op neer komen dat schepen voor proefvaarten, na oplevering of bij aankomst voor onderhoud door de NECA gesleept moeten worden. Een onwerkbare situatie.

Twee jaar heeft Netherlands Maritime Technology (NMT) gelobbyd voor het behoud van de mogelijkheid om alle soorten schepen te kunnen blijven bouwen en onderhouden in een toekomstige NOx zone op de Noordzee. Deze week is een NECA voor zowel de Noordzee als de Oostzee aangevraagd bij de IMO. De door NMT gevraagde mogelijkheid is in deze aanvraag verwerkt.

Wanneer de IMO in oktober 2016 akkoord gaat met de aanvraag en de door NMT gewenste tekstvoorstellen ongemoeid laat, dan geldt vanaf 1 januari 2021 een nieuwe uitstootnorm voor NOx voor nieuwe schepen. Door de lobby van NMT en de ondersteuning daarin door de Nederlandse overheid zal het echter mogelijk blijven om nieuwe schepen, die niet in de Noordzee te werk worden gesteld, in Nederland te bouwen of te repareren.

NMT heeft dit probleem vroegtijdig gesignaleerd en in eerste instantie aangekaart bij de Nederlandse overheid. Deze onderkende het probleem en heeft NMT vervolgens bijgestaan in haar lobby naar de overige Noordzeelanden en ook naar de Oostzeelanden die gelijktijdig een NECA aanvragen. Twee jaar lang heeft NMT het probleem op allerlei manieren internationaal aangekaart. Gaandeweg zijn steeds meer landen het probleem gaan onderkennen en bereid gevonden om te zoeken naar een oplossing. Deze oplossing lijkt er nu gekomen en wordt gedragen door alle landen rondom de Noordzee en de Oostzee.