Binnenvaart kan nu auto op kade zetten bij APM Terminals MV2

Vanaf 1 augustus mogen binnenvaartschippers hun auto op de kade zetten vanaf hun binnenvaartschip en weer terug onder begeleiding van een veiligheidsmedewerker van APM voor €75,00 euro. Vanuit de binnenvaartsector is een dringend verzoek gedaan aan APM Terminals om dit te faciliteren voor de mobiliteit voor de binnenvaartschippers. Voorheen was het niet mogelijk om auto’s op de kade te zetten vanwege de veiligheid die gewaarborgd moet worden op de terminal. APM Terminals is een volautomatische terminal waar robots rijden die niet opzij gaan voor mensen of andere obstakels en met het neerzetten van de auto kunnen de kabels van de kranen beschadigen.

Doordat deze mogelijkheid er niet was voor binnenvaartschippers kon dit tot bijzonder hinderlijke situaties leiden. De schepen moesten eerst naar andere aangewezen plekken varen om bijvoorbeeld van bemanning te wisselen of een monteur aan boord te laten. Het Havenbedrijf heeft op de Antarticakade een plaats voor auto’s afzetten gerealiseerd maar in de praktijk bleek dit niet voldoende te zijn.

“Veiligheid is zeer belangrijk bij APM Terminals Maasvlakte II”

Roy de Haan van APM Terminals: “In dialoog met brancheorganisaties, barge operators en schippers hebben we geleerd dat nabijgelegen mogelijkheden om auto’s op of af te zetten niet altijd toereikend zijn. Een oplossing op de terminal is voor uitzonderingsituaties nodig. Denk bijvoorbeeld aan het een mecanicien die dringend onderhoud moet plegen aan het schip en daarvoor langer de tijd nodig heeft (wiens auto dus mee moet). Veiligheid is zeer belangrijk bij APM Terminals Maasvlakte II. Hierdoor achten wij het noodzakelijk dat de auto begeleid wordt door een veiligheidsmedewerker. Deze persoon zal hiervoor worden ingehuurd. De €75,00 dekken een gedeelte van deze kosten. Het tarief is alleen van toepassing op het af/opzetten van de auto en het begeleiden op de kade.

“Bij de aanleg is geen rekening gehouden met de mobiliteit die nodig is voor de binnenvaart”

Maira van Helvoirt van CBRB en voorzitter van Logistiek Intermodaal Netwerk.Com (LINC): “APM Terminals en RWG zijn ‘state of the art terminals’ met volautomatische faciliteiten maar er is bij de aanleg geen rekening gehouden met de mobiliteit die nodig is voor de binnenvaart. Tot nu toe werd er zeer terughoudend gereageerd door APM maar wij zijn blij met deze oplossing en zijn benieuwd hoe dit in de praktijk gaat uitpakken. De kosten voor het begeleiden zijn het zeker waard als je bedenkt dat je een monteur door zou moet betalen omdat deze aan boord zou moeten blijven”  

Het op en afzetten van de auto en het begeleiden over de terminal moet van te voren aangevraagd worden door de schipper via de site van APM.