Tonnage over Vlaamse waterwegen met 4% gestegen

De vervoerde globale tonnage op de Vlaamse waterwegen is in de eerste 6 maanden met iets meer dan 4% gestegen met bijna 36 miljoen ton ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. 

Voor de Vlaamse waterwegen was 2015 al een absoluut recordjaar op het vlak van containervervoer. Deze trend blijkt zich in de eerste jaarhelft van 2016 verder te zetten met ruim 377.000 vervoerde TEU. Dat betekent een toename met ruim 30.000 TEU of 8,9 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2015. Dat melden de Vlaamse waterwegbeheerders nv De Scheepvaart en Waterwegen en Zeekanaal NV.

”Steeds meer bedrijven doen hun voordeel met onze filevrije waterwegen”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. “Het potentieel blijft groot, want onze waterwegen hebben nog veel beschikbare capaciteit. De binnenvaart biedt steeds meer mogelijkheden om concurrentieel en betrouwbaar grote hoeveelheden te vervoeren via het water. Vlaanderen blijft dan ook investeren in de waterwegen. Elke vracht die over het water kan gaan, moet niet over de weg.

”Op het kanalennet van nv De Scheepvaart werden de eerste zes maanden van 2016 meer dan 213.000 containereenheden vervoerd, een nieuw recordcijfer. Dit is een stijging met 15,46% in vergelijking met de eerste jaarhelft van 2015. In totaal werden over het Albertkanaal en de Kempense kanalen al ruim 17,6 miljoen ton goederen vervoerd. Dat is bijna 8% meer dan tijdens dezelfde periode vorig jaar.

“Deze positieve cijfers bewijzen de toenemende aantrekkingskracht van de binnenvaart in het kader van een vlotte mobiliteit. Onze ambitie blijft om tegen 2020 de verhoging van de bruggen en de verruiming van het vak Antwerpen-Wijnegem te voltooien waardoor het Albertkanaal nog meer mogelijkheden zal bieden voor ondernemers,” stelt ir. Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van nv De Scheepvaart.

Op de waterwegen die Waterwegen en Zeekanaal NV beheert, werden in de eerste jaarhelft van 2016 133.519 containereenheden vervoerd, een lichte stijging van 1,6% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De totale vervoerde tonnage bleef met 16,76 miljoen ton ongeveer op peil.

“We gaan onderverminderd door met het opwaarderen van de waterwegen in ons ambtsgebied en het verbeteren van onze service aan de binnenvaartsector en de verladers”, aldus gedelegeerd bestuurder ir. Leo Clinckers van Waterwegen en Zeekanaal NV. “Met de steun van Europa maken we werk van de Seine-Scheldeverbinding met o.a. de opwaardering van de Leie voor schepen tot 4500 ton en het opwaarderen van de Dender tot Aalst voor schepen tot 1350 ton.”

 

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Oct 2018 >>
MTWTFSS
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4

Offshore Energy Exhibition & Conference in RAI Amsterdam

Op 22, 23 en 24 oktober wordt het Offshore Energy Exhibition & Conference (OEEC) gehouden in RAI Amsterdam. Dit is Europa’s meest toonaangevende evenement voor de offshore energy sector. Het is uniek dat partijen die zich bezighouden met olie & gas, offshore wind en marine energy elkaar op één plek ontmoeten. De offshore energy sector is in transitie en OEEC biedt professionals de ideale plek om te netwerken, en na te denken over de toekomst van energiewinning op zee.

Offshore Energy Exhibition & Conference richt zich op technische, operationele en commerciële uitdagingen die gepaard gaan met de groei van de sector. Het driedaagse evenement biedt een platform waar naar schatting 570+ supply chain organisaties hun producten en services zullen tonen. Daarnaast is er gelijktijdig een conferentie dat belangrijke onderwerpen en oplossingen voor de offshore community behandelt.

Kijk voor meer informatie op www.offshore-energy.biz

read more >

EOC-Traditionele Schepen Beurs in Den Helder

Van 9 tot en met 11 november wordt de 3e editie van de EOC-Traditionele Schepen Beurs gehouden in Gebouw 66 van het Willemsoordcomplex in Den Helder. Dit jaar staat de beurs in het teken van duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen. De smaakmakers op dit evenement zijn SummerLabb en Sustainable Sailing/Substainable Boats (S-boats).

SummerLabb, een initiatief van programmamaker Jan Douwe Kroeske, is een platform dat innovatie en wetenschap naar breder publiek brengt. Jan Douwe Kroeske vult aan: “Ik heb een bijzondere band met Den Helder door mijn werk voor Jules Unlimited en de samenwerking die wij hadden in 2016 met SAIL Den Helder. Het is heerlijk om in de Kop van Noord-Holland, in de buurt van de marine en scheepvaart, te mogen werken en te praten over duurzaamheid en innovatie.”

Duurzaam varen en verbouwen
“Daarnaast sluit de deelname van SummerLabb naadloos aan bij de beurspresentatie van Jorrit Jouwsma. Met zijn Sustainable Sailing/Sustainable Boats (S-boats) kan hij laten zien wat de oplossingen zijn voor duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen,” aldus Jet Sluik, beursmanager. “Ook oudere schepen met een traditioneel uiterlijk kunnen op een duurzamere manier worden ingezet. Dit jaar hebben we al verschillende aanmeldingen die tijdens de beurs duurzame mogelijkheden willen tonen, zo ook Ruys Scheepstimmerwerken met elektrisch varen en Econoord met warmtepompen.”

EOC hoofdsponsor
Hoofdsponsor van de Traditionele Schepen Beurs is maritiem verzekeraar EOC. De prijs van een toegangskaartje bedraagt bij een boeking via onze website 9 euro per persoon. Met dit kaartje heeft de bezoeker ook gratis toegang tot het Marinemuseum, het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers en het lichtschip Texel. Bezoekers kunnen in de directe omgeving van Gebouw 66 gratis parkeren.

read more >