Schotse zalmkwekerij kiest voor Nederlandse scheepsbouwers

Maritiem Cluster Friesland en Nauplius Workboats leveren twee 1507 Utility Vessels af aan Marine Harvest Schotland. De Schotten kiezen voor Nederlandse kwaliteit. De schepen zijn speciaal bestemd voor zalmkwekerijen in Schotland. De schepen zijn 15,5 meter lang, 7,3 meter breed en steken 2 meter diep. Ze zijn zeer wendbaar, ze kunnen bijna om hun eigen as draaien.

Gerrit Knol, naval architect van Nauplius Workboats ontwierp de schepen in samenwerking met Maritiem Cluster Friesland, de bouwer, en de Schotse opdrachtgever. “Het schip heeft een werkdek van 65 m². Dat is groot voor een schip van deze afmetingen. Daarnaast is het dek geschikt voor een grote dekload tot twee ton per vierkante meter. Totaal kan er 32 ton op het dek worden meegenomen,” stelt Knol.

De zalmkwekerijen liggen in het noordelijkste stukje van Schotland. De ‘Beinn Mhor’ en ‘Beinn Scorabhaig’ zijn stevige en zeewaardige vaartuigen met een rustig zeegedrag. Opvallend is dat de rompen en het dek boven de waterlijn gemetalliseerd zijn, ook wel geschopeerd genoemd. Het staal is voorzien van een corrosiebestendige laag. Dit maakt de romp duurzamer en zal minder snel roesten op eventuele beschadigingen van het verfsysteem. Op de corrosiebestendige laag zit het normale verfsysteem. Het schip is uitgerust aan stuurboord met twee hydraulische kaapstanders en op het achterdek een hydraulische kraan HS Marine, AK30 HE4, met een draagkracht van  3855kg op 5,23 m en 1080kg op 13,16 m.

De schepen zijn speciaal aangepast en ontworpen voor visfarms
Alles is zo veel mogelijk rond en glad afgewerkt. “Er mag immers geen net scheuren of ergens achter blijven haken. Om extra schoon te kunnen werken is er een netwasser en een hogedrukreiniger geïnstalleerd om alles te desinfecteren. Het schip werkt immers in de voedingsindustrie,” vertelt Gerrit Knol, naval architect van Nauplius Workboats uit Groningen. “Deze constructie is bedacht om  alles zo veel mogelijk antiseptisch te maken. Het minimaliseren van plekken waar resten achter kunnen blijven, was heel belangrijk. Uitlaten en openingen in de romp zitten aan bakboord, want met de stuurboordkant wordt afgemeerd bij viskwekerij.” Aan stuurboord en in de achtersteven van het schip zitten deuren in de verschansing, hierdoor kan makkelijker gewerkt worden in de kwekerijen.