Loodsplicht als gevolg van de bouw Nieuwe zeesluis IJmuiden

Vanaf 6 juli geldt er een loodsplicht in het Noordzeesluizencomplex in IJmuiden vanwege de bouw van de Nieuwe zeesluis. Gelet op het Loodsplichtbesluit 1995 artikel 2, lid 2 wordt loodsplicht opgelegd aan schepen die van de loodsplicht zijn vrijgesteld, zoals Verklaring houders, Ontheffing houders en schepen uit het Register Kleine Zeeschepen wanneer deze door de Middensluis geschut worden. Deze loodsplicht heeft tot doel een aanvaring met aannemersmateriaal te minimaliseren en dus ongelukken te voorkomen.

Tijdens de realisatie van de Nieuwe zeesluis in het Noordzeesluizencomplex te IJmuiden worden in het Middenbinnentoeleidingskanaal vanaf 6 juli 2016 tot nader order de volgende werkzaamheden uitgevoerd:

  • Bouw van het westelijk- en oostelijk sluishoofd met deurkassen van de Nieuwe zeesluis.
  • Aanbrengen van een tussendam tussen het oostelijk sluishoofd van de Middensluis en het  westelijk sluishoofd van de Nieuwe zeesluis.

Vanaf 6 juli 2016 tot nader order gelden in het Middenbinnentoeleidingskanaal de volgende maatregelen:

  1. De volgende maximale scheepsafmetingen worden tot een maximale windkracht 6 Beaufort uit alle richtingen in de Middensluis toegelaten.
  2. De vaarsnelheid ter plaatse bedraagt maximaal 4 knopen (7½ km/uur).
  3. Er vinden geen ontmoetingen plaats tussen zee- en/of binnenvaart.
  4. Gelet op het Loodsplichtbesluit 1995 artikel 2, lid 2 wordt loodsplicht opgelegd aan schepen die van de loodsplicht zijn vrijgesteld, zoals Verklaring houders, Ontheffing houders en schepen uit het Register Kleine Zeeschepen wanneer deze door de Middensluis geschut worden. Deze loodsplicht heeft tot doel een aanvaring met aannemersmateriaal te minimaliseren en dus ongelukken te voorkomen.

    Deze loodsplicht geldt voor een, van de loodsplicht vrijgesteld schip op zowel een inkomende en uitgaande reis door de Middensluis, van ligplaats tot pieren.

    Het CNB registreert deze ad-hoc loodsplicht in het Verkeer begeleidende informatie systeem.

  5. De directeur van het Centraal Nautisch Beheer als bevoegde autoriteit, kan met betrekking tot de veiligheid tijdens deze werkzaamheden aanvullende maatregelen instellen.

 

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Sep 2018 >>
MTWTFSS
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Offshore Energy Exhibition & Conference in RAI Amsterdam

Op 22, 23 en 24 oktober wordt het Offshore Energy Exhibition & Conference (OEEC) gehouden in RAI Amsterdam. Dit is Europa’s meest toonaangevende evenement voor de offshore energy sector. Het is uniek dat partijen die zich bezighouden met olie & gas, offshore wind en marine energy elkaar op één plek ontmoeten. De offshore energy sector is in transitie en OEEC biedt professionals de ideale plek om te netwerken, en na te denken over de toekomst van energiewinning op zee.

Offshore Energy Exhibition & Conference richt zich op technische, operationele en commerciële uitdagingen die gepaard gaan met de groei van de sector. Het driedaagse evenement biedt een platform waar naar schatting 570+ supply chain organisaties hun producten en services zullen tonen. Daarnaast is er gelijktijdig een conferentie dat belangrijke onderwerpen en oplossingen voor de offshore community behandelt.

Kijk voor meer informatie op www.offshore-energy.biz

read more >

EOC-Traditionele Schepen Beurs in Den Helder

Van 9 tot en met 11 november wordt de 3e editie van de EOC-Traditionele Schepen Beurs gehouden in Gebouw 66 van het Willemsoordcomplex in Den Helder. Dit jaar staat de beurs in het teken van duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen. De smaakmakers op dit evenement zijn SummerLabb en Sustainable Sailing/Substainable Boats (S-boats).

SummerLabb, een initiatief van programmamaker Jan Douwe Kroeske, is een platform dat innovatie en wetenschap naar breder publiek brengt. Jan Douwe Kroeske vult aan: “Ik heb een bijzondere band met Den Helder door mijn werk voor Jules Unlimited en de samenwerking die wij hadden in 2016 met SAIL Den Helder. Het is heerlijk om in de Kop van Noord-Holland, in de buurt van de marine en scheepvaart, te mogen werken en te praten over duurzaamheid en innovatie.”

Duurzaam varen en verbouwen
“Daarnaast sluit de deelname van SummerLabb naadloos aan bij de beurspresentatie van Jorrit Jouwsma. Met zijn Sustainable Sailing/Sustainable Boats (S-boats) kan hij laten zien wat de oplossingen zijn voor duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen,” aldus Jet Sluik, beursmanager. “Ook oudere schepen met een traditioneel uiterlijk kunnen op een duurzamere manier worden ingezet. Dit jaar hebben we al verschillende aanmeldingen die tijdens de beurs duurzame mogelijkheden willen tonen, zo ook Ruys Scheepstimmerwerken met elektrisch varen en Econoord met warmtepompen.”

EOC hoofdsponsor
Hoofdsponsor van de Traditionele Schepen Beurs is maritiem verzekeraar EOC. De prijs van een toegangskaartje bedraagt bij een boeking via onze website 9 euro per persoon. Met dit kaartje heeft de bezoeker ook gratis toegang tot het Marinemuseum, het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers en het lichtschip Texel. Bezoekers kunnen in de directe omgeving van Gebouw 66 gratis parkeren.

read more >