Exclusieve preview: LNG-artikel in KIJK

Wordt vloeibaar aardgas de nieuwe brandstof in de scheepvaart?

Veel schepen zijn vies. Dat wil zeggen: ze verstoken buitengewoon smerige olie. Door vloeibaar aardgas als brandstof te gebruiken, komt er schonere rook uit de schoorsteen. Toch is er meer dan dit LNG nodig om het probleem echt op te lossen.

Anderhalve maand geleden voer de Harmony of the Seas de haven van Rotterdam binnen. Dat kreeg nogal wat aandacht, want dit is het grootste cruiseschip te wereld. De roemruchte Titanic zou er bijna vijf keer in passen. Zo’n mega-schip is echter ook een mega-vervuiler. Als hij met vol vermogen op open zee vaart, verstoken de zes dieselmotoren van de Harmony of the Seas per dag 250.000 liter zware stookolie. Gevolg: het schip braakt dan net zoveel CO2 uit als 84.000 auto’s die dezelfde afstand af zouden leggen.

Nu zijn er in totaal slechts 230 cruiseschepen. Maar denk eens aan de 50.000 vrachtschepen – waaronder olietankers, containerschepen en bulkcarriers – die de oceanen bevaren. Ook zij gebruiken MDO (Marine Diesel Oil) of zware stookolie. Deze laatste brandstof is slechts één stap ‘schoner’ dan asfalt. Schepen die op vuile olie varen, zijn daarom in steeds minder gebieden welkom.

Dit is een van de redenen waarom LNG meer en meer oprukt. LNG staat voor liquefied natural gas: tot -162 graden Celsius afgekoeld aardgas, dat daardoor vloeibaar is. Het volume van het gas wordt door het afkoelen bovendien zeshonderd keer kleiner, terwijl de druk gelijk blijft. Dat maakt LNG een efficiënte brandstof om op te slaan en te vervoeren. En om als scheepsbrandstof te gebruiken, want dan vermindert de uitstoot van giftige rookgassen ten opzichte van stookolie aanzienlijk.

Veel media en bedrijven bestempelen LNG daarom als hét alternatief voor vervuilende zware stookolie en MDO. Shell is een grote LNG-fan en Havenbedrijf Rotterdam noemt LNG zelfs een investering in de toekomst. Maar klopt dat ook? Of is het gas een hype aan het worden binnen de maritieme industrie?

Dit is het begin van een artikel over LNG te vinden in KIJK 7/2016. Dit nummer ligt in de winkel vanaf 23 juni tot en met 20 juli.