Exclusieve preview: LNG-artikel in KIJK

Greenland cementtanker LNG Foto: Flying Focus

Wordt vloeibaar aardgas de nieuwe brandstof in de scheepvaart?

Veel schepen zijn vies. Dat wil zeggen: ze verstoken buitengewoon smerige olie. Door vloeibaar aardgas als brandstof te gebruiken, komt er schonere rook uit de schoorsteen. Toch is er meer dan dit LNG nodig om het probleem echt op te lossen.

Anderhalve maand geleden voer de Harmony of the Seas de haven van Rotterdam binnen. Dat kreeg nogal wat aandacht, want dit is het grootste cruiseschip te wereld. De roemruchte Titanic zou er bijna vijf keer in passen. Zo’n mega-schip is echter ook een mega-vervuiler. Als hij met vol vermogen op open zee vaart, verstoken de zes dieselmotoren van de Harmony of the Seas per dag 250.000 liter zware stookolie. Gevolg: het schip braakt dan net zoveel CO2 uit als 84.000 auto’s die dezelfde afstand af zouden leggen.

Nu zijn er in totaal slechts 230 cruiseschepen. Maar denk eens aan de 50.000 vrachtschepen – waaronder olietankers, containerschepen en bulkcarriers – die de oceanen bevaren. Ook zij gebruiken MDO (Marine Diesel Oil) of zware stookolie. Deze laatste brandstof is slechts één stap ‘schoner’ dan asfalt. Schepen die op vuile olie varen, zijn daarom in steeds minder gebieden welkom.

Dit is een van de redenen waarom LNG meer en meer oprukt. LNG staat voor liquefied natural gas: tot -162 graden Celsius afgekoeld aardgas, dat daardoor vloeibaar is. Het volume van het gas wordt door het afkoelen bovendien zeshonderd keer kleiner, terwijl de druk gelijk blijft. Dat maakt LNG een efficiënte brandstof om op te slaan en te vervoeren. En om als scheepsbrandstof te gebruiken, want dan vermindert de uitstoot van giftige rookgassen ten opzichte van stookolie aanzienlijk.

Veel media en bedrijven bestempelen LNG daarom als hét alternatief voor vervuilende zware stookolie en MDO. Shell is een grote LNG-fan en Havenbedrijf Rotterdam noemt LNG zelfs een investering in de toekomst. Maar klopt dat ook? Of is het gas een hype aan het worden binnen de maritieme industrie?

Dit is het begin van een artikel over LNG te vinden in KIJK 7/2016. Dit nummer ligt in de winkel vanaf 23 juni tot en met 20 juli.

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Gepubliceerd op June 13, 2016

Carrière>

Events>

<< Jan 2018 >>
MTWTFSS
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4

Tentoonstelling over Abel Tasman 

Precies 375 jaar geleden vertrok Lutjegaster Abel Tasman vanuit Batavia met twee schepen – De Heemskerck en de Zeehaen – en 110 man aan boord richting het onbekende Zuidland. Een reis die enorme ontdekkingen op zou leveren, waaronder het gebied dat later Tasmanië zou worden genoemd. In het Noordelijk Scheepvaartmuseum is van 25 november t/m 18 februari de tentoonstelling ‘Abel Tasman – Welkom aan boord!’ te zien. In de tentoonstelling wordt er terug gekeken op deze reis en wordt het leven aan boord getoond aan de hand van drie vertellers.

De ontdekkingsreizen van de Nederlanders in de 17e eeuw betekenden een grote aanslag op Portugal en Spanje die de zeehandel in handen hadden. Ook Abel Tasman werd door de Vereenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) erop uitgezonden om het  onbekende Zuidland te openen voor handel. Hij ontdekte op zijn reizen tussen 1642 en 1644 Tasmanië, Nieuw-Zeeland en Tongatapu en bracht grote delen van Australië in kaart. In ‘Abel Tasman –Welkom aan boord!’ laten drie vertellers de bezoeker kennismaken met Abel Tasmans scheepsreis met De Heemskerck. Scheepstimmerman Jacobs, navigator Visscher en barbier Haelbos vertellen over het doel van de expeditie, de verkenning van de kust en plaatsbepaling als navigator en het leven aan boord en ontmoetingen met eilandbewoners.

Het Noordelijk Scheepvaartmuseum verandert de komende jaren van maritiem museum naar het historisch museum van Groningen.

 

read more >

Maritime & Offshore Career Event 28 maart 2018

De datum voor de 12e editie van het Navingo Maritime & Offshore Career Event (MOCE) is bekend: woensdag 28 maart 2018. Na intensief overleg met diverse opleidingen en bedrijven is deze datum als beste optie geselecteerd. WTC Rotterdam staat deze dag geheel in het teken van het grootste en meest complete carrière-event in de maritieme, offshore en energie sector van Europa. De organisatie, Navingo BV, verwacht ook dit jaar weer bezoekers uit binnen- en buitenland en mooie namen onder de exposanten te verwelkomen.

Investeren in de toekomst
De Nederlandse maritieme en offshore energie industrie dankt haar wereldwijde positie aan de vele innovaties die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden. Zonder goed opgeleid en gekwalificeerd personeel waren deze innovaties niet mogelijk geweest. Om deze positie te behouden is het belangrijk om de verschillende functies binnen de sector op alle niveaus en binnen elke carrièrefase te presenteren en te laten zien wat deze industrie zo aantrekkelijk maakt om in te werken. Als platform voor zowel carrière als opleiding is MOCE een belangrijk onderdeel van de missie om technische en nautische expertise in de sector te behouden.

Ruime aandacht voor persoonlijk contact
In 2017 ging MOCE de verdieping in met een omvangrijk inhoudelijk programma waarin relevante thema’s werden uitgelicht en er ruimte was voor discussie. De meer dan 100 partners gebruikten MOCE als het platform om te laten zien waar zij als bedrijf voor staan. De ruim 3500 bezoekers konden op de beursvloer de deelnemende bedrijven spreken maar kregen eveneens de kans om aan te schuiven bij interessante Master Classes of trainingen van de desbetreffende bedrijven. Ook in de volgende editie zal er ruim aandacht zijn voor persoonlijk contact en het ‘matchen’ van bezoekers met bedrijven.

Blijf up-to-date
Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief, like ons op Facebook en volg ons op Twitter.

read more >

Maritieme vacatures>

Bunker Surveyor

Bunker Surveyor

MCE Marine Surveyors B.V.

lees meer →