Vervoer over spoor met 10% gestegen in Gentse haven

Bij de bedrijven van de Gentse haven worden heel wat goederen van en naar het achterland vervoerd. Het vervoer van deze goederen over het spoor stijgt tot ruim 10%. Het vervoer via binnenvaart neemt net meer dan de helft van het achterlandvervoer in beslag, wat een record is. Het aandeel van het wegvervoer neemt verder af. Dat blijkt uit het onderzoek van het Havenbedrijf Gent naar het gebruik van alle vervoersmogelijkheden naar en vanuit het achterland in 2015.

Havenbedrijf Gent zet al meerdere jaren in op het spoor. De haven van Gent is een knooppunt van 2 Europese spoorcorridors: van Rotterdam tot Marseille (de RFC2) en over de Alpen tot in Italië (de RFC1). Het gros van de kaaien is uitgerust met sporen. Bij de ontwikkeling van het Kluizendok wordt er geïnvesteerd in een spoorbundel om wagons voor te selecteren.

Nieuw record voor achterlandvervoer via binnenvaart
Het vervoer van en naar het achterland via binnenvaart boekt een nieuw record: de binnenvaart neemt met 50,2% net meer dan de helft van het totale achterlandverkeer in. Dit is een verbetering van het vorige recordjaar 2012 toen voor het eerst de kaap van 50% werd overschreden.