Peter Zoeteman reageert op FNV in Radioprogramma

In het afgelopen weekend zijn over de inhuur van Roemenen bij een scheepswerf artikelen verschenen in een aantal dagbladen en heeft de NOS hier een item aan gewijd. De gehele Nederlandse scheepsbouw werd daarbij onterecht door de FNV in een kwaad daglicht gesteld. Directeur van Netherlands Maritime Technology (NMT), Peter Zoeteman, heeft dit afgelopen maandag in het radio 1 programma ‘Dit is de dag’ enigszins weten te nuanceren.

Beluister hier het fragment

NMT vindt de aantijgingen onterecht. De feiten:
– Door gebruik te maken van de zogenaamde Europese A1-regeling ontstaat een groot verschil tussen het brutoloon van een ingehuurde Roemeense werknemer en dat van een Nederlandse, ook al verdienen ze netto hetzelfde.

– Deze A1-regeling betreft niet alleen Roemenen in de scheepsbouw, maar Oost-Europese werknemers in het algemeen en in alle sectoren, waaronder de bouw, land- en tuinbouw en transportsector. Dit past bij de afspraken tussen EU-lidstaten. De regeling is niet illegaal.

Het is volgens NMT ongepast om individuele bedrijven hier op aan te spreken. Voor handhaving van de regels rond arbeid is de overheid, in dit geval de Arbeidsinspectie, verantwoordelijk. Voor aanpassing van wetten en regels moet de FNV bij de overheid zijn in Den Haag of Brussel.

NMT pleit voor duidelijke regels omtrent de tewerkstelling van buitenlandse werknemers. Verder biedt NMT een uitgebreide training over de ‘Wet Arbeid Vreemdelingen’ zodat lidbedrijven goed weten hoe ze hier correct mee om moeten gaan.

De maritieme technologie (bestaande uit scheepswerven, maritieme toeleveranciers en dienstverleners) behaalde in 2014 een omzet van € 7,5 miljard en biedt werk aan bijna 32.000 professionals. De cijfers van 2015 worden op 19 mei bekend gemaakt. De branche staat wereldwijd bekend om haar innovatieve vermogen, maatwerk, leverbetrouwbaarheid en technologische kennis.

Meer… NMT


View on Twitter.