Boskalis en Van Oord bouwen aan langste tunnel ter wereld

Boskalis en Van Oord gaan meebouwen aan de langste weg- en spoortunnel ter wereld, zo werd deze week bekend. Boskalis is onderdeel van het Fehmarn Belt Contractors-consortium dat het contract voor de Fehmarnbeltverbinding heeft binnengesleept, samen met Van Oord, Hochtief AG en Ed Züblin AG.

De totale begroting voor de aanleg van de Fehmarnbeltverbinding is DKR 45 miljard (circa EUR 6 miljard) en de waarde van het contract bedraagt voor Boskalis en Van Oord ieder circa EUR 300 miljoen.

De Fehmarnbeltverbinding tussen Denemarken en Duitsland wordt de langste weg- en spoortunnel ter wereld. Met een lengte van ruim 18 km zal de afgezonken tunnel een vaste verbinding vormen onder de Fehmarnbelt en ruimte bieden aan een vierbaanssnelweg en een dubbele spoorlijn.

De tender voor de Fehmarnbeltverbinding bestond uit vier contracten: noordelijke tunnel; zuidelijke tunnel; baggerwerkzaamheden en landaanwinning ten behoeve van de tunnelverbinding; en de portalen en opritten voor de tunnel. Het Fehmarn Belt Contractors-consortium is de voorkeursbieder voor het bagger- en landaanwinningscontract voor de tunnel. Het contract is onder voorbehoud van het verkrijgen van de vereiste milieuvergunningen die nog door de Duitse overheid moeten worden verstrekt. Voor zover ons bekend zullen deze vergunningen niet voor 2017 worden verstrekt.

De aard en omvang van de werkzaamheden voor Boskalis samen met Van Oord omvatten het baggeren van een tunnelsleuf in de zeebodem over een afstand van 16 kilometer waarbij verschillende soorten baggermaterieel zullen worden ingezet waaronder sleephopperzuigers, backhoes en grab dredgers. Het gebaggerde materiaal zal worden hergebruikt voor de aanleg van een nieuw recreatie- en natuurgebied aan de Deense kant van de Fehmarnbelt. Het consortium zal tevens een nieuwe werkhaven aanleggen waar de tunnelaannemers een werf zullen bouwen voor de fabricage van de tunneldelen.

Meer… Boskalis en Van Oord