Kapitein en bemanning ASD Tug geven feedback aan Damen

Kapitein en bemanning van ASD Tug 2411 ‘Venus’ geven Damen nuttige feedback na drie maanden operationeel te zijn geweest. In november 2015 werd een nieuwe Damen ASD 2411 opgeleverd aan Iskes Towage & Salvage. In de 100 dagen dat het schip nu in gebruik is genomen heeft zij assistentie verleend in de sluizen en kanalen rond de haven van Amsterdam en die van IJmuiden.

De kapitein van de Venus, Auke de Haan, werkt nu zes jaar voor Iskes Towage & Salvage, meestal op grotere sleepboten. “Ik had wel mijn twijfels over deze relatief kleine sleepboot, maar dat bleek niet terecht. We werken veel over de boeg, waarbij we in z’n achteruit slepen, maar de achtersteven komt netjes uit het water met een grote koersstabiliteit. Het schip is heel wendbaar en is ondanks de krachtige eigenschappen heel goed aan te sturen dankzij de slipkoppelingen. Ik kan manoeuvres verrichten bij slechts 10 omwentelingen op de schroef.”

Kapitein De Haan is zeer tevreden over het zicht dat hij heeft vanaf de brug, maar hij heeft nog wel wat belangrijke feedback voor Damen over het comfort op de brug. “De brug zou wat ruimer kunnen zijn,” zegt hij. “Zo is er een goede stoel voor de kapitein, maar er is slechts een eenvoudige bank voor mijn bemanning.”

Uit de machinekamer
Beneden in de machinekamer is engineer Wilco Wittekoek dé man om iets te zeggen over de prestaties van Venus gedurende haar eerste drie maanden. “Het is een heerlijk stil schip,” aldus Wittekoek. “De machinekamer heeft veel meer elektronica dan veel van de oudere sleepboten waarop ik gewerkt heb, maar dat is nu eenmaal zo vandaag de dag. En als engineer is het natuurlijk altijd jammer dat je niet meer zo veel aan een motor kunt knutselen. Dat gaat nu allemaal via de laptop. Maar de ondersteuning die we vanaf de wal van Caterpillar krijgen, is heel fijn. Doordat de gegevens op deze manier worden verzameld en geanalyseerd, blijft het schip in tiptopconditie.

Managing Director Jim Iskes:“Je belt ze op en zegt wat je precies wilt hebben en dan regelen zij dat. Vervolgens krijg je de sleutel en kun je wegvaren. Natuurlijk kent ieder nieuw schip bepaalde kinderziektes, maar Damen lost dit altijd op. Er wordt topkwaliteit geleverd, en dat is natuurlijk precies wat iedere rederij wil.”

Stem vanaf de brug
De Damen ASD 2411 combineert een aantal voordelen van verschillende sleepbootontwerpen. Het schip heeft een indrukwekkende trekkracht van 70 ton voor een sleepboot van 24 meter lang. Sinds haar oplevering heeft de Venus, het twaalfde schip in de vanuit Amsterdam opererende Iskesvloot, schepen van zeer diverse pluimage geassisteerd. Haar eerste klus was het veilig naar open zee brengen van een 280 m lange bulkcarrier. Haar tweede bestond uit de handling van een kleine kotter.

Mijndert Wiesenekker, Sales Director Benelux, onderdeel van het Damen-team: “Het zijn onze klanten die elke dag met onze schepen werken en dus de praktijkervaring hebben. We nemen hun feedback dan ook heel serieus. Door goed naar hen te luisteren en iets met hun opmerkingen te doen, kunnen we onze schepen echt verbeteren.”

Meer… Damen