Veilige openbare ligplaatsen in Waalhaven en Botlek

In de Waalhaven en de Botlek worden veilige openbare ligplaatsen gecreëerd voor onder andere boord-boord overslag. Diverse ligplaatsconfiguraties in deze havens worden vervangen of aangepast, waardoor zowel capaciteit als de veiligheid van de afmeervoorzieningen toeneemt. De planning is dat het in december 2016 klaar is. 

Ingenieursbureau Witteveen+Bos ondersteunt de contractbeheersing voor het Havenbedrijf Rotterdam voor dit deelproject. Dit deelproject is onderdeel van een groter project van het Havenbedrijf, waarin het boeienarsenaal in het HIC wordt vervangen of geüpgraded. Boeien worden daarbij vervangen door nieuwe boeien of door palen. Enkele ligplaatsen krijgen daarbij een capaciteitsvergroting zoals scheepslengte, hoeveelheid wachtplaatsen en overslagmogelijkheden.

Het Havenbedrijf wil het bestaand havengebied verder moderniseren en zo intensief mogelijk gebruiken. Dat is ook noodzakelijk, want de Rotterdamse haven boekte in 2015 een overslagrecord door een groei van 4,9 % naar 466,4 miljoen ton. Deze toename komt voornamelijk door de overslag van ruwe olie en olieproducten. Deze producten worden veelal aangeleverd door grotere schepen, die door de modernisering eenvoudig en veilig kunnen afmeren in het Calandkanaal. Naast de ruwe olie en olieproducten hebben ook chemie en droge bulk in de Botlek en Waalhaven een belangrijke invloed op de hoeveelheid overslag in de haven.

Ingenieursbureau Witteveen+Bos was ook betrokken bij het deelproject ‘Ligplaatsen Calandkanaal’. Daar waren Menno Fousert van Havenconstructies en Rob Rijnen van Systems Engineering en Contractbeheersing van Witteveen+Bos. Daar vervulden zij respectievelijk de rollen van technisch manager en toetscoördinator/rechterhand van de contractmanager.

Meer… Witteveen+Bos