Recordjaar voor DFDS in 2015

Dit resultaat komt mede door de stijging van vrachtvolumes en passagiersaantallen tussen het Continent en het Verenigd Koninkrijk. De omzet van de DFDS Group steeg met 5% naar 13,5 miljard DKK en het operationeel resultaat voor afschrijving (EBITDA) steeg met 42% naar 2.041 miljoen DKK. 2015 was een recordjaar voor DFDS. 

De DFDS-vrachtdiensten op de Noordzee vertegenwoordigen met 34% de grootste markt voor DFDS. De volumes stegen in 2015 met 10%, mede dankzij de aantrekkende Britse economie. Tussen Rotterdam (Vlaardingen) en Felixstowe verscheepte DFDS 12,2% meer en tussen Rotterdam en Immingham was de groei 12,9%.

“Dit is een sterke stijging ten opzichte van 2014. Door het jaar heen heeft DFDS daarom op verschillende momenten haar schepen laten rouleren om tegemoet te komen aan de vraag naar capaciteit op de verschillende routes in de Noordzee en Baltische Zee,” zegt Mikael Mortensen, Route Directeur voor Rotterdam – Verenigd Koninkrijk. Omwille hiervan heeft DFDS in december onder meer twee van haar grootste schepen met capaciteit voor 307 trailers verplaatst naar de dagelijkse vrachtroute tussen Gent en Göteborg.

Recordjaar voor IJmuiden ferry
2015 was ook een zeer goed jaar voor de passagiersferry tussen IJmuiden en Newcastle met een record van 587.000 passagiers en 121.500 auto’s.

Rosyth-Zeebrugge route maakt winst
Tussen Zeebrugge en het Schotse Rosyth zijn de vrachtvolumes ook gestegen met 10%. De route is nu voor het eerst winstgevend. “De strengere EU zwavelwetgeving die in 2015 werd geïntroduceerd en de daarbij komende kosten brachten de toekomst van de route in het geding. In samenspraak met de Schotse overheid, besloten DFDS en de haven van Rosyth daarom om 6 miljoen euro te investeren in de route. Er wordt geïnvesteerd in een scrubberinstallatie aan boord van het schip, brandstofoptimalisatie en een verbeterde infrastructuur in de Schotse terminal.

De eerste stappen zijn nu gezet en sinds afgelopen najaar is de terminal aangepast zodat we gestapelde containers kunnen lossen in Rosyth. Hierdoor is er meer capaciteit op het schip gekomen, en daar hebben we in 2015 al de vruchten van kunnen plukken. We verwachten dat deze trend zich in 2016 zal voortzetten,” aldus Stein van Est, Route Directeur.

Meer…. over DFDS