Flinter: ‘Wij gaan zorgen voor de berging’

Reinder van der Veen, CFO van Flinter: “Wij gaan ervoor zorgen dat er binnen 10 weken een bergingscontract voor de Flinterstar is. Wij houden ons uiteraard aan de wet. In overleg met onze verzekeraars en juristen gaan we bekijken hoe nu verder, misschien gaan we in cassatie.”

Het Hof van Beroep in Gent heeft op 22 februari een tussenvonnis  uitgesproken dat de eigenaren van de op 6 oktober aangevaren Flinterstar binnen 10 weken een bergingscontract moeten hebben. Zo niet, is er een dwangsom van 300.000 euro per dag. Maar zover komt het volgens de eigenaren niet: “Flinter gaat voor een bergingscontract zorgen, geen probleem.” De uitspraak van het Hof staat los van de zaak ‘ten gronde’ oftewel, wie is de schuldige in deze zaak? Op 14 maart hoort het Hof een deskundige over de definitieve berging.

De Belgische staatssecretaris Bart Tommelein vergeleek de aangevaren Flinter met een auto op de vluchtstrook: dan moet de eigenaar van de auto ook zelf voor kosten opdraaien. Van der Veen in een reactie: “Als wij de auto zijn, dan reden wij op de snelweg onder begeleiding van de verkeersleiding. Vervolgens worden wij door een vrachtwagen op de linkerflank vol aangereden en belandden total loss op de vluchtstrook. In die vergelijking is het op zijn minst opmerkelijk als de vrachtwagenchauffeur dan zegt dat wij even de rommel moeten opruimen. Maar nogmaals, wij gaan ervoor zorgen.”

Flinter zegt vanaf het begin alle verantwoordelijkheid en plichten op zich genomen te hebben. Volgens de Belgische wrakkenwet heeft Flinter het maximale bedrag al ruimschoots uitgegeven aan het opruimen en verwijderen van de olie. Het bedrag waarvoor een reder aansprakelijk is, is afhankelijk van de grootte van het schip. Flinter heeft ruim 5 miljoen euro uitgegeven aan het opruimen van de olie. Staatssecretaris Tommelein wil ook de door de Belgische overheid gemaakte kosten van 1,82 miljoen euro voor het opruimen van olie en het bewaken van het schip terugvorderen van Flinter.

De Flinterstar zonk op 6 oktober voor de Belgische kust bij Zeebrugge na de aanvaring met de LNG Carrier Al Oraiq. Op het moment van de aanvaring waren er loodsen aan boord op beide schepen en werden de schepen begeleid door Vessel Traffic Services.

Meer… Flinter