Eerste hybride sleepboot voor Nederlandse Marine

Zaterdag 20 februari is de eerste uit een serie van 3 ASD TUG 2810 Hybrid sleepboten de haven van Den Helder binnengevaren door de Nederlandse Koninklijke Marine. Deze bijna 29 meter lange hybride sleepboot draagt de naam Noordzee en is de eerste standaard hybride sleepboot van Damen die de Koninklijke Nederlandse Marine in dienst zal nemen.

Kracht en duurzaamheid
Op dit moment heeft de Koninklijke Marine vier conventionele sleepboten in gebruik in Den Helder. De oude schepen ontberen de kracht om de grote nieuwe schepen, zoals de Zr. Ms. Karel Doorman, Zr. Ms. Rotterdam en de Zr. Ms. Johan de Witt, op een efficiënte wijze te assisteren. Daarnaast zijn deze oude schepen nog voorzien van conventionele schroeven met roeren en een beperkte manoeuvreerbaarheid en passen zij niet meer in de duurzame toekomst die de Koninklijke Marine voor ogen heeft.

De state-of-the-art ASD TUG 2810 Hybrid is één van de standaard schepen van Damen die met zijn hybride voortstuwing zowel krachtig als duurzaam is. Het schip is voorzien van twee roerpropellers voor optimale manoeuvreerbaarheid en kan volledig elektrisch varen met behulp van een set batterijen, alsmede diesel-elektrisch d.m.v. een generatorset en de elektromotoren.. Indien de volle trekkracht nodig is worden de twee sterke hoofddieselmotoren gebruikt. Deze leveren gezamenlijk een maximale trekkracht van 60 ton hetgeen voldoende is om zware sleepklussen te uit te voeren.

Hybride als standaard
De Koninklijke Marine was nadrukkelijk op zoek naar een standaard sleepboot die zeer milieuvriendelijk is en tevens genoeg kracht heeft voor veeleisende sleepklussen. De Koninklijke Marine heeft in samenwerking met de Zweedse Marine 5 boten afgenomen, waarvan 3 hybride sleepboten bestemd zijn voor Nederland. De 2 Zweedse schepen zijn speciaal geprepareerd om te kunnen opereren in ijzige wateren.

De Noordzee is door de Koninklijke Marine zelf van Roemenië naar de haven van Den Helder gevaren. De twee andere schepen, de Waddenzee en de Zuiderzee, zullen respectievelijk medio maart en medio juni in gebruik worden genomen.

Meer…Nederlandse Koninklijke Marine